کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با اتکا به تجربه دولت اصلاحات و ایجاد 700 هزار شغل در سال، سالانه یک میلیون شغل در دولت آینده ایجاد خواهیم کرد.

 به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا عارف" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان دانشجویان اظهار داشت: مدتی پیش یکی از فرماندهان ارشد کشور وضعیت کشور را بحرانی توصیف کرده و خواستار این بود که کشور از این وضعیت نجات پیدا کند.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری ادامه داد: من نیز با استناد به این صحبت و به خاطر بی‌توجهی به ساختارها و نهادهای قانونی به این نتیجه رسیده‌ام که کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد، از این رو وارد عرصه انتخابات شدم تا بتوانم کشور را پس از پیروزی در انتخابات به سمت آرامش سوق دهم.

وی با اشاره به مسائل دانشگاه افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر سیاست گزینش در دانشگاه مطلوب نبود و حتی در هنگام گزینش استادان از آنها سوال می‌شد که در سال 88 به چه کسی رأی داده‌اند و نگاه‌های اینچنینی باعث شد دانشگاه‌ها در استفاده از اساتید برجسته بی‌بهره بمانند.

* مدیران دانشگاه‌ها باید تحمل سؤالات دانشجویان را داشته باشند


عارف با تأکید بر آستانه تحمل مدیران دانشگاه تصریح کرد: مدیران دانشگاه باید در قبال دانشجویان که ذهن پرسشگر جامعه هستند تحمل‌گر باشند و نباید در مقابل کوچک‌ترین خطای دانشجویان آنها را ستاره‌دار کنند.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دلبستگی آنان را می‌دانیم، اضافه کرد: اکنون در دانشگاه‌ها دانشجویان به حالت قهر و سکون درآمده‌اند که امیدواریم به بهانه انتخابات شور و نشاطی در میان دانشجویان بوجود آید و این امر ادامه پیدا کند.

* در دهه چهارم انقلاب دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد

عارف با اشاره به سوابق مدیریتی‌اش بیان کرد: در دهه چهارم انقلاب دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و نباید رئیس‌جمهوری انتخاب شود که شعارهای غیر‌عملیاتی سرمی‌دهد، باید مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور نسبت به توانایی‌های آن فرد اطمینان پیدا کنند.

وی با تأکید بر مسئله اشتغال ادامه داد: در حال حاضر میزان بیکاری در دانشجویان دو برابر اقشار دیگر است و 42 درصد از خانم‌های تحصیل کرده بیکارند باید براساس تجربه و توانایی افراد اشتغال ساماندهی شود.

* ایجاد یک میلیون شغل در سال

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به میزان اشتغال در دوران اصلاحات گفت: ما در دولت اصلاحات ایجاد سالانه 700 هزار شغل داشتیم اکنون با اتکا به این تجربه می‌خواهیم در دولت آینده یک میلیون شغل در سال را ایجاد کنیم.

عارف با انتقاد از گرانی‌ها تصریح کرد: در حال حاضر ما در کشور با پدیده شوم کم‌فروشی روبرو هستیم و این کم‌فروشی بدین طریق محقق شده که علاوه بر افزایش قیمت کالاها حجم عرضه شده کالاها نیز کم شده است.

وی اضافه کرد: براساس اطلاعات بدست آمده از یک تولیدی شیر مشخص شده از آن تولیدی به کیفیت شیر توجهی ندارند و گفته می‌شود هر چیز سفیدی را به عنوان شیر می‌توان عرضه کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه 5 میلیون و 500 هزار دانشجو داریم، گفت: باید از این سرمایه استفاده کنیم و نباید شرایطی در کشور فراهم شود که این افراد به خارج بروند و دیگر برنگردند. باید به سمتی پیش رویم که اتوبان تهران به خارج از کشور، دو طرفه شود و دانشجویان پس از کسب تحصیلات به کشور بازگردند.

عارف با اشاره به هزینه‌های درمانی اذعان داشت: در حال حاضر مردم 70 درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کنند و باید بر اساس برنامه پنجم توسعه به شرایطی دست یابیم که مردم تنها 20 درصد هزینه درمان را بپردازند.

* طرح هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشد

وی با انتقاد از نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: طرح هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشد و یارانه بخش‌های مختلف درمان، تولید، پرداخت نشد و تنها بخشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها در طول مدت اجرای این قانون محقق شده است.

معاون اول دولت اصلاحات افزود: با توجه به سوابق مدیریتی‌ام تجربه ناموفقی ندارم. اکنون خودم را عرضه کرده‌ام و همان‌گونه که گفته‌ام رقیب اصلی من "عدم حضور مردم در انتخابات است" و امروز نیز می‌گویم که "عدم حضور جوانان در انتخابات" رقیب اصلی من در انتخابات است.

عارف تصریح کرد: هدف اصلی حضور، جوانان هستند. جوانان باید با مطالعه به کاندیدای اصلح رأی بدهند و هر کسی را که مردم انتخاب کنند صحیح و درست است.

وی با تأکید بر اینکه روز 25 خرداد روز پرنشاط و شادی برایم خواهد بود، اظهار داشت: حرف آخر را مردم می‌زنند و مردم در انتخابات تعیین‌کننده هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به شعار انتخاباتی خود گفت: گفتمان ما "معیشت، منزلت و عقلانیت" است، معیشت گفتمان سخت‌افزاری ما و منزلت گفتمان نرم‌افزاری ما است.

* در زمینه علوم به جایگاه خوبی دست یافته‌ایم

عارف با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله کشور تصریح کرد: ما بر اساس سند چشم‌انداز باید به کشوری توسعه‌یافته تبدیل شویم. اکنون در زمینه علوم به جایگاه خوبی دست یافته‌ایم، ولی هنوز در فناوری اطلاعات و ارتباطات به جایگاه مورد نظر نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: نظام اداری باید مبتنی بر خرد جمعی باشد و عقلانیت، تدبیر و خرد جمعی اداره شود.

معاون اول دولت اصلاحات ادامه داد: توزیع فقر عدالت نیست. برای دستیابی به عدالت باید ثروت توزیع شود. متأسفانه برخی از سیاست‌های اجرا شده کنونی گداپروری است، چرا که پولی در یک جیب می‌گذارند و از جیب دیگر مبلغ بیشتری را برداشت می‌کنند.

* ایجاد "معاونت اقوام" در دولت آینده

عارف همچنین با تأکید بر منزلت گفت: باید برای تمام اقوام ایرانی بر اساس قانون اساسی، منزلت مورد انتظار آن‌ها به وجود آید. اکنون برخی از اقوام ایرانی احساس می‌کنند که منزلتشان زیر سؤال رفته است. من معتقدم باید منزلت ایرانیان را افزایش دهیم و در این راستا در دولت آینده معاونت اقوام را در ریاست‌جمهوری ایجاد خواهم کرد. همچنین برای حفظ منزلت دانشجویان نیز اقدامات ویژه‌ای برای آن‌ها انجام خواهم داد.

* تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها بی‌حرمتی به دانشجویان است

وی با تأکید بر حفظ منزلت اقشار آسیب‌پذیر اذعان داشت: باید شرایطی فراهم شود که منزلت زن در مقابل مرد، منزلت دانشجوی دختر در مقابل دانشجوی پسر، به وجود آید. من تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را بی‌حرمتی به دانشجو می‌دانم و برای سهمیه‌بندی دانشجویان در گزینش برنامه‌هایی دارم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از شرایط فعلی معیشت مردم ایران تصریح کرد: دلیل اصلی مشکلات معیشتی مردم در شرایط کنونی، بی‌انضباطی مالی دولت است. اکنون 450 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که عملاً کنترل تورم را غیرممکن کرده است.

عارف تأکید کرد: ما باید به سمتی پیش رویم که تورم یک رقمی شود. اکنون تهیه مسکن دغدغه بسیاری از مردم و جوانان است و این امر باعث شده که نرخ طلاق افزایش یابد و همچنین سن ازدواج بالا رود. برای حل این معضل طرح مسکن ماندگار را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی خود گفت: در کنار رونق اقتصادی 4 طرح ویژه را با جهت‌گیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دنبال خواهیم کرد. این طرح‌ها در قالب توسعه گردشگری، توسعه فناوری اطلاعات، توسعه صنعت انرژی، از طریق ارزش افزوده در صنعت نفت و استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور فراهم می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره سیاست خارجی و مسئله هسته‌ای اذعان داشت: استفاده از فناوری جدید در همه کشورها اجتناب‌ناپذیر است. بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در جهان صورت گرفته قرار است در سال 2020 استفاده از فناوری‌های جدید و تأثیر آن بر رشد اقتصادی به 85 درصد برسد.

عارف ادامه داد: پنج فناوری پیشرفته در دستور کار ما قرار دارد که در حال حاضر با فناوری هسته‌ای برخورد سیاسی شده است. ما باید از فناوری هسته‌ای حداکثر استفاده را بکنیم و همه به استفاده از این منبع انرژی احترام بگذاریم. ما نمی‌توانیم از فناوری هسته‌ای عقب‌نشینی کنیم، چرا که دنیا می‌خواهد ما به آن‌ها وابسته بمانیم.

وی اضافه کرد: اگر یک کشور از وابستگی نجات پیدا کند دانش خود را در اختیار دیگران نیز قرار می‌دهد، از این رو باعث می‌شود که وابستگی‌ها به دنیای سلطه کم شود.

* در عرصه هسته‌ای باید اعتمادسازی کنیم

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما نمی‌توانیم بگوِییم که مخالف استفاده از فناوری هسته‌ای هستیم و به هیچ عنوان تصمیم نداریم که بمب هسته‌ای بسازیم. ما به استفاده از فناوری هسته‌ای صلح آمیز معتقدیم و نمی‌خواهیم از حقوق قانونی خود کوتاه بیاییم، ولی باید اعتمادسازی کنیم و مذاکرات را در عالی‌ترین سطح دنبال کنیم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

عارف تصریح کرد: اضافه کردن تحریم‌ها تاکتیک غرب است. ما باید به سمتی پیش برویم که با استفاده از دیپلمات‌هایی برجسته مسائل را حل کرده و همچنین باید از اهرم‌های سازنده استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید با کشورهای عدم تعهد رابطه صمیمانه داشته باشیم. اکنون با وجود چهار میلیون ایرانی با انگیزه در سراسر جهان، از پتانسیل خوبی برخورداریم.

* از پتانسیل رفسنجانی و خاتمی استفاده شود


معاون اول دولت اصلاحات در ادامه گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رابطه حسنه‌ای با کشورهای اسلامی دارد، ولی از این پتانسیل استفاده نمی‌شود. همچنین "سید محمد خاتمی" مبتکر گفتگوی تمدن‌هاست و برای اولین بار این موضوع را در سازمان ملل بیان کرد، ولی در شرایط کنونی کشور از وی برای رابطه با کشورهای اروپایی استفاده نکردیم. همچنین ما باید از ابزار هنر برای گسترش روابطمان با کشورهای آسیای میانه استفاده کنیم و رابطه حسنه‌ای با کشورها برقرار کنیم تا بتوانیم موضوع هسته‌ای ایران را به سمت روبه جلو پیش ببریم.

عارف در ارتباط با فارغ‌التحصیلان و ایجاد شغل برای آن‌ها افزود: مهم‌ترین زیربنای دولت من ایجاد امنیت و سلامت است و برای بهداشت و سلامت در بحث افزایش بودجه و اعتبار را در نظر دارم.

وی بابیان اینکه در اوایل سال جاری وزارت بهداشت اعلام کرد کمبود بودجه وجود دارد که این مسئله بسیار وحشتناک بود، افزود: خوشبختانه محل بودجه سلامت در یارانه‌ها مشخص شده که در درازمدت و تا پایان برنامه پنجم باید سهم مردم را به 30 درصد برسانیم؛ البته نمی‌شود وعده‌های عجیب داد و دولت آینده در آذر ماه می‌تواند بودجه خود را ارائه دهد.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت باید نظام بیمه اصلاح شود و یکی از اقشار مهم که به بیمه آن‌ها توجه نشده زنان خانه‌دار هستند. 18 میلیون زن خانه‌دار داریم که باید آن‌ها را به عنوان یک شاغل محسوب و بیمه کنیم.

عارف در ادامه اظهار داشت: در بخش بهداشت یکی از موارد پیش‌گیری، ورزش است که متأسفانه در کشور سه دهم مترمکعب سهم هر ایرانی برای ورزش وجود دارد و اماکن ورزشی که در اختیار زنان است قابل قیاس با مردان نیست.

وی افزود: یکی از مزیت‌های کشور ما نیروی انسانی متخصص است که باید در رابطه با آن با کشورهای همسایه تعامل کنیم، البته به خاطر سیاست خارجی نادرست، کشورهای همسایه ما به جای استخدام پزشکان ما از کشورهای اروپایی نیرو می‌گیرند.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سؤالی مبنی بر نگاه وی نسبت به مقام رهبری و دستگاه قضا اظهار داشت: شیوه تعامل دولت با سایر قوا در قانون اساسی کاملاً مشخص است و روح قانون اساسی بر تعامل قوا تأکید دارد.

عارف افزود: من اعتقاد دارم ائتلافی که احتمالاً پیش می‌آید باعث پیشرفت خواهد بود و نباید اختلافات پیش آمده را به بیرون از دولت بکشانیم چون این امر باعث دلسردی مردم می‌شود.

* معتقد به مشارکت 51 درصدی هستم

وی تصریح کرد: نگاه من به این قضیه یک نگاه اجتماعی است و به مشارکت 51 درصدی اعتقاد دارم و اگر با دستگاهی 51 درصد اشتراک داشته باشم حتماً با وی همراهی خواهم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با موضوع پایبندی به فرامین رهبری تصریح کرد: اصل 110 قانون اساسی حل اختلاف بین قوا از وظایف رهبری است و من هم با نگاه شرعی و قانونی سخن مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب و فراتر از قانون می‌دانم.

عارف در رابطه با یارانه‌ها افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها از زمان برنامه دوم در کشور مطرح بود، اما به خاطر یک ماده قانون که ما می‌گفتیم حامل‌های انرژی را به صورت پلکانی افزایش می‌دهیم و مجلس می‌خواست یارانه‌ها را به صورت افزایش خطی 10 درصدی انجام دهد باعث شد که یارانه در زمان دولت خاتمی اجرایی نشود، اما یکی از کارهای بسیار مهم زمان دولت خاتمی تک‌نرخی کردن ارز بود که برای دولت 6 میلیارد دلار خرج برداشت.

* آمریکا از ایران به عنوان محور شرارت نام نبرد!

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر همسو بودن کنفرانس برلین و گفتگوی تمدن‌ها و موضوع شرارت اظهار داشت: کنفرانس برلین قبل از گفتگوی تمدن‌ها بود و ارتباطی به هم ندارند، اما موضوع "محور شرارت" که جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد علیه دو کشور دیگر مطرح شده بود.

معاون اول دولت اصلاحات افزود: در گفتگوی تمدن‌ها ما اعلام کردیم که در مقابل همه تمدن‌ها هیچ وقت کم نمی‌آوریم و زمانی که امام خمینی(ره) می‌گفتند باید صدور انقلاب صورت گیرد آیا منظورشان سخت‌افزاری بود یا اینکه باید با پیام صلح و اخلاق پیام انقلاب را به کشورهای دیگر برسانیم.

عارف در پاسخ به این سؤال که در مقابله با تحریم‌ها چرا شما طرح می‌دهید در حالی که این موضوع مربوط به رهبری است، بیان داشت: سیاست خارجی راهبردی را رهبر مشخص می‌کند، اما ابزار اجرایی آن دولت است.

* من اصلاح‌طلبم و به این امر افتخار می‌کنم

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اصلاحات از شما حمایت نمی‌کند، گفت: از خودشان بپرسید، اما من اصلاح‌طلبم و به این امر افتخار می‌کنم.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: من به قانون احترام می‌گذارم و فرضم این است که مجریان قانون کارشان را درست انجام می‌دهند، اما اگر خلافی ببینم از راه قانون آن را پیگیری می‌کنم و موضوع را به سطح جامعه نمی‌کشم، زیرا آرامش در جامعه بسیار مهم است.

* در سال 88 تخلفاتی صورت گرفت

عارف در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه منظور شما از قانون همان سکوت کردن است، اظهار داشت: تاوان اعتراضات 88 را بخشی از مردم دادند، همان عده‌ای که گفته‌ایم خس و خاشاک هستند، اما نمی‌توانیم در گذشته بمانیم، ولی می‌دانیم که در سال 88 تخلفاتی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته تریبون‌ها در دست عده‌ای خاص بود که علیه رقیبان‌شان صحبت می‌کردند، اما آیا ما این روند را باید ادامه دهیم. من با نگاه حل مشکل مردم به صحنه آمدم و هر اتفاقی که بیفتد پیروز هستم.

معاون اول دولت اصلاحات افزود: اما در یک زمان مناسب تمامی اتفاقات قبل و بعد از سال 88 و مسائل مرتبط با آن را باید بررسی کرد؛ نه اینکه آن‌ها یک سویه افراد را دادگاهی، رأی صادر کرده و اجرا کردند، بلکه باید به آن‌ها اجازه صحبت بدهند.

* واکنش نسبت به ستاره‌دار شدن اساتید و دانشجویان

عارف در پاسخ به اعتراض دانشجویان و استادان مبنی بر ستاره‌دار کردن آن‌ها در دوره اصلاحات و در حادثه کوی دانشگاه توسط "معین" اظهار داشت: من از هر وقت که این مسئله شروع شده با آن مخالفم و اعتقاد من این است که باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و به شما قول می‌دهم این مسئله را حل کنم.

وی افزود: در زمان تصدی من به عنوان رئیس دانشگاه تهران، مشکلات زیادی به وجود آمده بود و می‌خواستند اساتید ستاره‌دار را به این بهانه بازنشسته کنند ولی من مخالفت کردم و در آن زمان هیچ دانشجو و استادی ستاره‌دار نشد.

* من تا آخر در صحنه می‌مانم و پیروز می‌شوم

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که با توجه به حمایت تلویحی رفسنجانی از روحانی آیا شما از صحنه کنار می‌روید، گفت: من تا آخر در صحنه می‌مانم و پیروز می‌شوم.

کاندیدای ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در دولت خاتمی در سال 81 و 82 گام‌های اولیه برای اجرای یارانه‌ها برداشته شد و گندم را که 160 تومان می‌خریدیم و آرد آن را 45 ریال به نانوا می‌دادیم، به قیمت 75 ریال رساندیم، اما رسانه‌ها بعد از این مسئله "وا اسلاما" راه انداختند و دولت بعد از دو هفته عقب‌نشینی کرد و رقبای دولت نگذاشتند که این کار انجام شود.

وی افزود: ما بر کنترل قیمت‌ها مراقبت می‌کردیم و نگرانی دولت خاتمی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها همین تورم امروز بود. من به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری وظیفه‌ام بیان مشکلات و راه‌حل‌ها است و دولت به قدر کافی تریبون در اختیارش بوده تا از خودش تعریف کند.

* صدای دشمن از هر جبهه‌ای می‌تواند نفوذ کند حتی جبهه اصلاحات

عارف در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه صحبت‌های خاتمی در سال 83 که گفته بود صدای دشمن از جبهه اصلاحات می‌آید و این که چرا شما با اینکه معاون خاتمی بودید اصلاحات شما را قبول ندارد، اظهار داشت: صدای دشمن از هر جبهه‌ای می‌تواند نفوذ کند حتی جبهه اصلاحات. هر‌کس با توجه به قانون و هنجار‌ها در روش و منش ساختار‌شکنی کند ما او را اصلاح طلب نمی‌دانیم و به هیچ وجه تاکتیک‌های خود را نخواهم گفت.

کاندیدای ریاست‌جمهوری درباره موضوع ارتباط آمریکا و ایران بیان کرد: ما انقلابمان یک انقلاب فرهنگی و اهل تعامل و گفتگو است و برای ارتباط با هر کشوری باید هم‌طرازی ایجاد شود. با توجه به گفته مقام معظم رهبری می‌توان با هر کشوری ارتباط برقرار کرد به شرط آنکه خطوط قرمز رعایت شود.

وی در پایان در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه قانون اساسی ما باید ترمیم شود، اظهار داشت: من قانون اساسی را مترقی‌ترین قانون می‌دانم و بدون تعصب آن را با کشور‌های دیگر مقایسه می‌کنم، ولی ما از ظرفیت‌های آن درست استفاده نکرده‌ایم.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: عارف ، جمع ، دانشجویان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار