مسئول بخش بیماری های واگیر کلینیک درمانی فخر رازی سنندج، گفت: اولین قدم در کنترل بیماری وبا، تشخیص سریع بالینی و آزمایشگاهی و جدا کردن بیماران و افراد ناقل است، وسایل بیمار باید به طور کامل گندزدایی شود، رعایت کامل جداکردن (ایزولاسیون) در مورد بیمار به عمل آید و ملاقات او ممنوع شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، وبا بیماری واگیردار عفونی است، که اصلی ترین علامت آن اسهال حاد( ناگهانی) آبکی می باشد، که به دو نوع کلاسیک و التورتقسیم می شود، که نوع التور آن داری قدرت همه گیری بیشتری است.
صفری اظهار داشت: بیمار مبتلا به وبا ناگهان دچار اسهال آبکی، پرفشار و بدون درد می‌شود و اندکی بعد استفراغ روی می‌دهد. در موارد شدید ممکن است حجم مدفوع از 250 سی‌سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در 24 ساعت بیشتر شود و بیمار تا 40 بار در روز مدفوع داشته باشد، مدفوع در این بیمار، فاقد صفرا و خون و خاکستری رنگ (نمای آب برنجی) و دارای بوی غیر زننده می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه وبا یکی از بیماریهای واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند، گفت: عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام ویبریو کلرا است و این بیماری در اثر سم تولید شده از این باکتری که در روده کوچک تکثیر می‌یابد، ظاهر می‌شود.
مسئول بخش واحد بیماری های واگیر کلینیک درمانی فخر رازی سنندج، با اشاره به اینکه راههای انتقال بیماری وبا به دو صورت تماس مستقیم و غیر مستقیم است، افزود: بطور معمول تماس مستقیم این بیماری به ندرت از طریق دستهای آلوده، تماس با مواد مدفوعی و استفراغ بیماران، ملحفه و لوازم آلوده و تماس غیر مستقیم از طریق آب آلوده به مدفوع انسان، منابع آب حفاظت نشده، غذای آلوده، سبزیجات و میوه‌های آلوده و یا شسته شده با آب آلوده، شیر آلوده و بستنی تهیه شده از منابع غیر مطمئن است.
وی با توجه به اینکه انسان تنها مخزن وبا است، که به صورت بیمار یا حامل عامل وبا می باشد، گفت: مدت زمان بروز بیماری از دو تا پنج روز متغیر است؛ دوره کمون این بیماری ممکن است خیلی کوتاه بوده و بستگی به مقدار باکتری وارد شده به بدن فرد دارد، متوسط دوره کمون دو تا سه روز و از چند ساعت تا چند روز گزارش شده است.
وی ادامه داد: تا زمانی که بیمار در مدفوع خود ویبریو کلرا دفع نماید، می‌تواند برای محیط آلوده کننده باشد، افرادی که عفونت مزمن کیسه صفرا دارند می‌توانند به عنوان حاملین به ظاهر سالم در انتشار بیماری دخالت کنند، در این افراد ممکن است بطور متناوب کشت مدفوع مثبت شود، دادن آنتی بیوتیک مناسب در کوتاه کردن این دوره می‌تواند نقش داشته باشد.
این مقام مسئول با در نظر گرفتن اینکه معمولاً بیماری در هر دو جنس و در همه سنین دیده می‌شود بیان کرد: افراد با گروه خونی (O) بیشترین احتمال ابتلا به بیماری وبا و افراد با گروه خونی AB کمترین خطر ابتلا را دارا هستند و باید توجه کرد که عدم رعایت بهداشت فردی در تشدید این بیماری بسیار مؤثراست.
وی با اشاره به اینکه آغاز ناگهانی اسهال آبکی شدید و بدون درد و تب از نشانه‌های بیماری وبا است عنوان کرد: اسهال وبا به اسهال آب برنجی معروف است وفرد بیمار گاه روزانه بیش از ۳۰ لیتر آب دفع می کند که این مقدار دفع آب باعث اسیدوز و نهایتاً می تواند منجر به مرگ فرد شود.
کمتر از پنج درصد بیماران وبایی تب دارند:
صفری ادامه داد: گاهی در آغاز بیماری استفراغ دیده می‌شود، بیمار احساس تشنگی دارد و بی‌قرار است از درد پشت ساق پا شاکی است، زبان خشک، چشم‌ها گودرفته، نبض ناتوان است، تشنگی زیاد، استفراغ بدون حالت تهوع، اسهال آبکی و پرفشار و بدون دل‌درد که بیمار نتواند آن را کنترل کند، گرفتن ماهیچه‌های پشت ساق پا، کم شدن ادرارو یا ادرار با رنگ زرد.
مسئول واحد بیماری های واگیر کلینیک درمانی فخر رازی سنندج، افزود: باید توجه داشته باشید که هر کدام از این موارد بالا به تنهایی نشان‌گر وبا نیستند یک فرد ممکن است همه نشانه‌های بالا را نداشته باشد.
صفری با بیان اینکه اگرچه بیماری وبا می‌تواند مرگ آور باشد، اما به آسانی قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: مهمترین روش پیشگیری دفع مناسب پساب و جلوگیری از ورود آنها به منابع آب آشامیدنی است، تصفیه، جوشاندن و کلریده کردن آب از مدتها قبل روش مناسبی برای جلوگیری از سرایت این بیماری است.
وی در ادامه گفت: شیر و غذاهای آماده باید پس از گرم کردن مصرف شود، از بین بردن حشرات و دور نگهداشتن مواد غذایی از دسترس مگس، گندزدایی سبزی و میوه جات با محلول پرکلرین یک در ۱۰ هزار به کنترل بیماری کمک می‌کند. وی ادامه داد: اولین قدم در کنترل بیماری وبا، تشخیص سریع بالینی و آزمایشگاهی و جدا کردن بیماران و افراد ناقل است، وسایل بیمار باید به طور کامل گندزدایی شود، رعایت کامل جداکردن (ایزولاسیون) در مورد بیمار به عمل آید و ملاقات او ممنوع شود.
وی با اشاره به اینکه نخسنین مرحله درمان، نوشاندن آب و الکترولیت‌ها و ی پودر ORS به بیمار است، گفت: اگر افراد، مایعات را به مقدار کافی مصرف کنند، از مرگ جلوگیری خواهد شد، تصفیه آب نیز می‌تواند از شیوع این باکتری جلوگیری کند، آب های بسته بندی و یا آب‌های جوشیده شده را بنوشید. حتی برای شستن دندان‌هایتان هم از آب‌های تمیز استفاده کنید، مایعات داغ، عاری از این باکتری می‌باشند.
صفری در ادامه بیان کرد: دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید، مخصوصا بعد از دستشویی و قبل از خوردن غذا و غذاهای خوب پخته شده را مصرف کنید، میوه هایی که پوستشان را می‌شود گرفت از قبیل پرتقال و موز مصرف کنید و از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنید، زیرا برخی از بستنی‌ها را از شیرهای غیر پاستوریزه درست می‌کنند.
مسئول واحد بیماری های واگیر کلینیک درمانی فخر رازی سنندج، با اشاره به اینکه با استفاده از برخی روشهای خانگی می توان از گسترش وبا جلوگیری کرد بیان کرد: آب لیمو باعث جلوگیری از گسترش باکتری کلرا می‌شود و برای درمان مفید است، می‌توانید آب لیمو را همراه با شکر و یا نمک میل کنید.
وی خاطرنشان کرد: مخلوط 30 گرم پیاز و 7 فلفل سیاه، دو تا سه بار در روز به بیمار بدهید. پیاز درمان کننده تشنگی و خستگی می‌باشد و یا یک لیوان آب خیار را با مقدار مساوی آب نارگیل مخلوط کرده و 30 تا 60 میلی لیتر مخلوط حاصله را روزانه مصرف کنید، این مخلوء تعادل اسید و باز را برقرار می‌کند و تشنگی را از بین می‌برد.
وی در پایان یادآور شد: همچنین جوز، درمان کننده خوبی برای کم آبی بدن می‌باشد. نصف جوز را در نیم لیتر آب نارگیل قرار دهید. 15 میلی لیتر از مخلوط حاصل برای درمان وبا موثر می‌باشد./س
برچسب ها: فصل گرما ، شیوع ، بیماری ، وبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.