افتتاح راه آهن مياندوآب- مهاباد در آخرين فصل كاري دولت خدمتگذار بارديگر كام مردم آذربايجان غربي را شيرين كرد و دميدن سوت قطار در شهرستان مهاباد، مژده فرارسيدن موعد خلق حماسه هاي اقتصادي را داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه قابليت حمل و نقل حجم انبوهي از كالاها، دستيابي به بازارهاي پر رونق كالا از طريق راه هاي ارتباطي سريع و آسان، جابجايي مسافران با كمترين هزينه ها، صرفه جويي در مصرف انرژي و زمان ، ايمني بسيار بالاو پيشگيري در آلودگي محيط زيست را مي توان از بارزترين مزاياي گسترش شبكه حمل و نقل ريلي برشمرد.

برخورداري از مزاياي حمل و نقل ريلي يكي از درخواست هاي ديرينه مردم آذربايجان غربي بوده و امروز اين روياي ديرينه با حمايت هاي ويژه دولت عدالت محور رنگ حقيقت گرفته و مردم آذربايجان غربي بهره مند از 86 كيلومتر راه آهن هستند.

از آنجايي كه آذربايجان غربي 996 كيلومتر مرز مشترك با سه كشور عراق، تركيه و جمهوري آذربايجان دارد و به عنوان شاهراه ارتباطي ايران با اروپا محسوب مي شود و مهم تر از همه قطب اصلي كشاورزي و صنعت و معدن كشور است، اهميت توسعه امكانات ريلي در آذربايجان غربي بيش از پيش برجسته است.

البته بايد گفت در حال حاضر حركت هاي نويني در راستاي توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل شمال غربي ترين نقطه ايران اسلامي شكل گرفته است كه سرآغاز چنين همت ها و تلاش ها به توسعه زيربناهاي شكوفايي اقتصاد آذربايجان غربي ختم مي شود.

بهره برداري از راه آهن مياندوآب- مهاباد در آخرين فصل كاري دولت خدمتگذار بارديگر كام مردم آذربايجان غربي را شيرين كرد و دميدن سوت قطار در شهرستان مهاباد، مژده فرارسيدن موعد خلق حماسه هاي اقتصادي را داد.

از طرح ملي احداث راه آهن اروميه – مراغه به عنوان كليد آباداني استان ياد مي شود.اين طرح به طول184 كيلومتر كه در شاكله پروژه هاي مهر ماندگار استان قرار گرفتهدر شش قطعه طراحي شده و مراحل ساخت اين طرح ملي از سال 1380 با هدف اتصال آذربايجان غربي به شبكه سراسري راه آهن كشور آغاز شد و تاكنون افزون بر يك هزار ميليارد و 750 ميليون ريال اعتبار براي اجراي اين طرح هزينه شده است.

فاز اول طرح ملي احداث راه آهن مراغه- اروميه تا ايستگاه مياندوآب به طول 48 كيلومتر با صرف 750 ميليارد ريال طي مراسمي با حضور رييس جمهورو وزير راه و شهرسازي در تابستان سال 90 به بهره برداري رسيد و قطار مسافربري مياندوآب- تهران براي نخستين بار از جنوب استان گذر كرد.

به بهانه طنين انداز شدن سوت قطار در شهرستان مهاباد و ساخت ريل هايي در امتداد عمران و سازندگي اين سرزمين، پاي صحبت هاي خليل محبت خواه؛ قائم مقام وزير و مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي نشستيم.

وي در شرح مشخصات فني فاز دوم راه آهن مراغه – اروميه تصريح كرد: همزمان با چهارمين دور سفر استاني رئيس جمهور و هئيت دولت به آذربايجان غربي، خط ريلي مياندوآب- مهاباد به طول 38 كيلومتر افتتاح شد و نخستين قطار مسافربري مهاباد- تهران راه اندازي شد.

ايستگاه راه آهن مهاباد در زميني به مساحت 16 هكتار و با زيربناي 3 هزار و 460 مترمربع در 15 كيلومتري محور مهاباد- اروميه افتتاح شده است.

محبت خواه با اعلام اينكه 750 ميليارد ريال براي تكميل فاز دوم طرح راه آهن مراغه- اروميه هزينه شده است، افزود: توزيع عادلانه امكانات در مناطق محروم يكي از راهبردهاي اجرايي دولت خدمت گذار مي باشد و اين شعار با اجراي طرح ملي ساخت راه آهن مراغه- اروميه در استان جامه عمل پوشيد، چراكه ركود سال هاي اول اجراي اين طرح در زمان دولت نهم و دهم روند صعودي به خود گرفت و موانع پيشرفت طرح با تدبير راهبردهاي كارآمد برطرف شده است.

مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در ادامه ميانگين پيشرفت اجرايي طرح مهر ماندگار ساخت راه آهن مراغه- اروميه را 67 درصد اعلام كرد و گفت: در شرايط كنوني با توجه به كاهش قابل توجه اعتبار طرح هاي عمراني از تمام ظرفيت ها و پتانسيل ها بهره گرفتيم تا طرح راه آهن مراغه – اروميه ماه هاي آتي به بهره برداري برسد و بعد از سالها انتظار قطار از دل كوه ها، دشت هاي سرسبز، رودهاي نيلگون و تاكستان هاي پربركت، كشت زارهاي حاصلخيز اين سرزمين گذر كند.

محبت خواه با تاكيد بر اينكه گسترش زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي ملاكي تاثيرگذار در توسعه پايدار به شمار مي آيد، ادامه داد: از آنجايي كه طرح ملي احداث راه آهن مراغه – اروميه از شهرهاي مياندوآب ، مهاباد، محمديار، نقده و اروميه عبور مي كند، عمران و آباداني براي مردم جنوب و شمال استان به ارمغان مي آورد.

مديركل راه و شهرسازي استان با تاكيد بر اينكه روند سازندگي و پيشرفت آذربايجان غربي با بهره برداري از فاز دو راه آهن مراغه- اروميه شتاب گرفته است، گفت: لازم است از ظرفيت ها و فرصت هاي طلايي آذربايجان غربي براي آباداني و توسعه كشور استفاده بهينه كرد.

محبت خواه، توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل را پايه اصلي پيشرفت و تعالي ايران اسلامي عنوان كرد و گفت: صرفه جويي در هزينه ها، افزايش سرعت در جابجايي محصولات مراكز توليدي و صنعتي و نيز ارتقاي ضريب ايمني سفرها را مي توان از بارزترين مزاياي توسعه شبكه ريلي دانست.

اين مقام مسئول اضافه كرد: بهره برداري از فاز دوم طرح ملي راه آهن مراغه- اروميه، نقطه عطفي براي دستيابي به چشم اندازهاي توسعه آذربايجان غربي و جذب سرمايه گذاري ها در بخش كشاورزي و صنعت جنوب استان به شمار مي رود.

وي يادآور شد: با توجه به اينكه راه آهن مراغه- اروميه از مزارع و كشتزارهاي حاصل خيز جنوب استان مي گذرد بيش از 400 دستگاه ابنيه فني و انواع پل هاي آبرو در مسير اين شبكه ريلي احداث مي شود.

محبت خواه، فعاليت 12 شركت پيمانكاري را در روند طرح ملي احداث راه آهن مراغه- اروميه مطلوب ارزيابي كرد و گفت: در طرح راه آهن مراغه – اروميه، احداث 8 ايستگاه راه آهن طراحي شده كه از اين تعداد 5 ايستگاه شهري در شهرستان هاي مراغه، ملكان،مياندآب، نقده و اروميه وجود دارد و نيز 3 ايستگاه بين راهي قزل قلعه، شيرين بلاغ و رشكان در حال احداث است.

اتصال شهرستان اروميه به شبكه راه آهن كشور در آينده نزديك

مديركل راه و شهرسازي بيان داشت: عمليات زيرسازي و ريل گذاري خط ريلي مهاباد- اروميه در دست اقدام است.

محبت خواه خاطرنشان كرد: پيش بيني مي شود شهرستان نقده در آينده اي نزديك به شبكه راه آهن كشور وصل شود و تلاش مي شود كارهاي اجراي احداث ايستگاه راه آهن اروميه تسريع يابد.

وي بيان كرد: همچنين عمليات زيرسازي خط ريلي نقده- اروميه در حال انجام است و براي تكميل صد درصدي راه آهن مراغه- اروميه اعتباري افزون بر دو هزار و 250 ميليارد ريال مورد نياز است.

حال كه ميوه درخت تلاش ها و زحمت هاي وصف ناپذير عرصه راه و شهرسازي آذربايجان غربي به بار نشسته؛ قطار توسعه استان به حركت درآمده است؛ اميد داريم رشد و بالندگي آذربايجان غربي شتاب بگيرد./س

برچسب ها: ارومیه ، مراغه ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.