سلمان آباد همچنان در انتظار تخصیص اعتبارات است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛از همان روزی که طرح توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی مطرح شد سایه شوم این غول آهنی بر سر روستانشینان سلمان آباد پهن شد تا جایی که با قرار گرفتن این روستا در حریم فرودگاه در باند جنوبی پرواز مطرح تملک کامل روستا در دستور کار قرار گرفت و از سال 1387 کار تملک آغاز شد و مقرر شد طی 6 ماه در 3 مرحله واحد های مسکونی ، دامداری ها و زمین ها از سوی فرودگاه تملک شود اما طرح 6 ماهه به طرحی 6 ساله انجامید که همچنان سر درازی دارد.

معاون عمرانی شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: وضعیت روستای سلمان آباد نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده و در سال جدید تا به امروز برای واحد های باقی مانده اعتباری از سوی فرودگاه امام خمینی برای این امر اختصاص داده نشده است.

محبی در ادامه اذعان داشت: از سوی فرمانداری مکاتبات بسیاری با فرودگاه داشتیم که آن ها همچنان ادغام 2 وزارتخانه را مهم ترین علت این نابسامانی عنوان می کنند.

* سگ ها هم بازی کودکان سلمان آبادی


البته ادغام وزارتخانه ها را شاید نشود به عنوان یک دلیل قانع کننده پذیرفت چرا که بیشتر به یک توجیه شبیه است این علت بیشتر از آن که دغدغه مسئولان باشد حالا اهالی باقی مانده در روستا را سردرگم کرده بین ماندن و رفتن.

اوضاع نا به سامان و البته اسف بار روستا سبب شده عده ای فرار را بر قرار ترجیح دهند و آن ها مانده اند حقشان را از این غول آهنی بگیرند ولی انگار از ذهن مسئولان پاک شده اند.

مشاهدات خبرنگار ما از وضع ظاهری روستا و صحبت های روستا نشینان گواه این ادعاست.

یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: این روستا زمانی یکی از آباد ترین روستاهای شهر ری بود باغ های سرسبز و زمین حاصل خیز، اما با آمدن فرودگاه خوشبختی هم از روستا پرواز کرد تا جای این غول آهنی وسیع تر شود.

وی ادامه داد: نزدیک به 20 سال است از زمانی که این روستا در طرح توسعه فرودگاه قرار گرفت زندگی ما دچار مشکل شد، ابتدا زمین های کشاورزی به خاطر حفاری چندین حلقه چاه برای تامین آب فرودگاه خشک شد و این شروعی بود برای مشکلات بعدی روستا یکی دیگر از اهالی که از روند تملک روستا ناراضی بود گفت: نزدیک به 6 سال از شروع تملک خانه هایمان می گذرد و هر بار وقفه ای طولانی باعث می شود تا این کار کامل نشود.

وی در ادامه اظهار داشت: بیشتر اهالی روستا بعد از این که فرودگاه خانه شان را خرید از این جا رفتند با توجه به این که قرار بود تمام خانه ها در مدت 6 ماه خریداری شود در صورتی که هنوز روستا به طور کامل تملک نشده تمامی ادارات را تعطیل کردند.

*آب و برق هم گاهی هست و  گاهی نیست

خانمی از اهالی باقیمانده می گوید: شبکه بهداشت و مدرسه از دیگر اداراتی بود که خیلی زود با وجود اینکه همچنان چندین خانواده در روستا زندگی می کنند تعطیل شد.

وی ادامه داد: تعطیلی این مراکز ما را با مشکل مواجه کرده، حالا اگر شبی کودکم بیمار شود باید تا صبح صبر کنم و صبح او را به شهر حسن آباد ببرم نبود مدرسه هم همچنین باعث شده تا فرزندانمان برای رفتن به مدرسه به شهر حسن آباد بروند.

یکی دیگر از اهالی گفت: وضعیت ظاهری روستا خود گواه صحبت ها و مشکلات ماست حالا در این روستا حیوانات شده اند همبازی بچه هایمان ، شما بیشتر از هر چیز اینجا حیوانات خطرناک می بینید، ظاهرا مسئولان ما و مشکلاتمان را از یاد برده اند.

*6 خانواده و 12 واحد مسکونی باقی مانده روستای سلمان آباد

 وضعیت نابسامان روستا باعث شد تا عده ای هم با توجه به اینکه هنوز خانه شان تملک نشده خانه خود را رها کرده و به خانه استیجاری در شهر پناه ببرند.

بخشدار فشارفویه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر 12 واحد مسکونی سالم،70 هکتار اراضی کشاورزی و دو باغ از دارایی های داخل بافت روستا است که باقی مانده این در   حالیست که با این شرایط سخت همچنان 6 خانوار دیگر در روستا زندگی می کنند .

رئوف ادامه داد: علاوه بر املاک شخصی روستائیان اماکن عمومی هم همچون اداره پست، مخابرات، دو باب مدرسه، دو باب مسجد بهزیستی، امامزاده و واحد آبرسانی متعلق به  روستایی و شهرستان ری همچنان بلاتکلیف است.

وی با اشاره به عدم تعهد فروگاه به ساخت مدرسه خاطر نشان کرد:  طبق تعهد فرودگاه مقرر شد دو باب به ازای مدارس روستا در شهر حسن آباد احداث شود اما این مهم هم تا به امروز محقق نشده است.

در حال حاضر شاید بتوان مهم ترین مشکل ساکنین فعلی را گذشته از بلاتکلیفی عدم امنیت آنان دانست روستا به خاطر خانه های تخریب شده هم همسایه های کوچ کرده حالا تنها به خرابه ای تبدیل شده که همسایگان شان تنها حیوانات وحشی هستند گویا مسئولان این روستا و اهالی آن را به همراه وعده و وعیدهایشان فراموش کرده اند......../ف
گزارشي از فاطمه هنرور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار