سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان جیرفت گفت: سال گذشته برای 4 هزار و 201 نفر در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان گواهینامه مهارت صادر شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران بهرام جهانبخش‌گروهی با اشاره به برگزاری آزمون المپیاد رشته‌های فنی و حرفه‌ای در جیرفت اظهار داشت: 33 نفر در این المپیاد شرکت کردند که هفت نفر از آنان دختر بودند که در نهایت افراد برتر به استان و پس از کسب رتبه به المپیاد کشوری راه می‌یابند.

وی افزود: در حال حاضر 38 آموزشگاه با سه شعبه در سطح شهرستان جیرفت وجود دارد که در رشته‌های خیاطی، فناوری اطلاعات، آرایش و پیرایش، کشاورزی، الکترونیک، قالیبافی، شیرینی پزی و هنرهای تزئینی به علاقمندان آموزش می‌دهند.

جهانبخش‌گروهی با اشاره به اینکه مرکز فنی و حرفه‌ای در 16 زمینه فعالیت دارد، تصریح کرد: در سال 91 تعداد 2 هزار و 989 نفر دختر و 2 هزار و 201 پسر ثبت نام کردند که از این تعداد 2 هزار 364 نفر از دختران و یک‌هزار و 837 مرد پذیرفته شدند که در مجموع برای 4 هزار و 201 نفر از آنها گواهینامه صادر شده است.

وی ابراز داشت: مراحل ثبت‌نام، برگزاری آزمون، تصحیح پاسخنامه‌ها، اعلام نتایج و صدور گواهینامه از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و به صورت یکپارچه و کشوری انجام می‌گیرد.

سرپرست مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان جیرفت گذراندن یک دوره شش ماهه در این مرکز را معادل پنج سال کار استاد و شاگردی در بازار دانست و گفت: تمام گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای با کد استاندارد سازمان جهانی کار صادر می‌شود و در هیچ کشور خارجی نیاز به معادل‌سازی ندارد و همه جا معتبر است.

جهانبخش‌گروهی با اشاره به موارد استفاده از گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: اخذ دیپلم در رشته‌های کار و دانش، جواز کسب از مجامع امور صنفی و تسهیلات بانکی از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و اعتباری، تأسیس و بهره‌برداری طرح‌های زودبازده، معرفی به کارخانه‌ها و صنایع بزرگ، ارائه به شرکت‌های خصوصی یا دولتی، راه‌اندازی کسب کارهای خانگی و ... از جمله این موارد هستند.

وی با بیان اینکه آزمون‌های فنی و حرفه‌ای در دو مرحله کتبی و عملی برگزار می‌شود، اذعان داشت: برای برگزاری آزمون‌های سیار مانند آزمون‌های زندان و روستایی با تشکیل تیم سیار نسبت به این امر اقدام می‌شود.

جهانبخش‌گروهی خاطرنشان کرد: برای افرادی که به صورت استاد و شاگردی یا خارج از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مهارتی را کسب کردند، هر سال چهار دوره آزمون ادواری «متفرقه» برگزار می‌شود تا آنها نیز بتوانند، گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.