مدير عامل شركت نفت و گاز پارس اعلام كرد: امسال با بهره برداری از 29 فاز استاندارد توسعه (معادل 24 فاز اسمی) در میدان مشترک پارس جنوبی، میزان ثروت آفرینی این میدان بزرگ، رشد قابل توجهی خواهد داشت.

محمدرضا زهیری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: در برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور، بر سرمایه گذاری 70 میلیارد دلاری برای تسریع در توسعه میدان های نفتی و گازی زیر مجموعه این شرکت تاکید شده و بر همین مبنا، تمامی ظرفیت های داخلی صنعت نفت، منابع مالی و اعتباری کشور در زمینه تحقق این اهداف بسیج شده است. 

وی با اشاره به اینکه در شرکت نفت و گاز پارس بیش از 68 میلیارد دلار پروژه در حال اجراست، افزود: بودجه سالانه این شرکت حدود 22 میلیارد دلار است که با بهره برداری از هریک از فازهای پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی را به میزان یک درصد افزایش خواهد داد. 

زهیری تاکید کرد: امسال با بهره برداری از 29 فاز استاندارد توسعه (معادل 24 فاز اسمی) در میدان مشترک پارس جنوبی، میزان ثروت آفرینی این میدان بزرگ، رشد قابل توجهی خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: افزایش تولید ناخالص داخلی کشور از این میدان، پس از بهره برداری کامل از این فازها، حداقل به میزان 110 میلیارد دلار در سال (با نرخ 50 دلاری برای معادل هر بشکه نفت خام) و به احتمال زیاد بیش از 220 میلیارد دلار در سال (با نرخ هر بشکه 100 دلار) خواهد بود. 

زهيري با اشاره به اينکه 22 ميليارد دلار براي سرمايه گذاري فازها اختصاص يافته که از اين ميزان کمتر از 10 ميليارد دلار تحقق يافته است افزود: به رغم همه تحريم ها در سال گذشته کمتر از 50 درصد بودجه براي توسعه فازها استفاده شده است. 

وی در ادامه یکی از اولویت‌های شرکت نفت و گاز پارس در سال‌ حماسه اقتصادی را راه‌اندازی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ظرف یک ماه آینده اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی در ابتدا یک ترین (ردیف) از این فازها راه اندازی شده و به تدریج سه ترین (ردیف) دیگر وارد مدار خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بهره‌برداری کامل از این فازها را در گرو ساخت خطوط لوله بین فازی میان آن‌ها و فازهای ٦، ٧ و ٨ دانست و گفت: مراحل راه اندازی و بهره برداری از این فازها ماه آینده آغاز می شود. 

وی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی نیز اظهار داشت: اواخر سال گذشته برخی از واحدهای این فاز از جمله دیگ بخار، واحد هوا، نیتروژن و مشعل آن در مدار قرار گرفته است.   
 
زهیری افزود: امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده موفق به راه‌اندازی فاز ١٢ شویم که به این ترتیب می‌توانیم از گاز تولیدی سکوی ١٢ A آن برای راه‌اندازی تاسیسات خشکی نیز بهره‌ بگیریم.  
 
وی همچنین به برنامه راه‌اندازی سکوی ١٧ A تا آبان ماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: گاز تولیدی این فاز پس از راه‌اندازی برای فرآورش به فازهای ٦، ٧ و ٨ منتقل می‌شود.  
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که نصب سکوهایB  و C فاز ١٢ و ١٨ A به همراه تجهیزات جانبی آن‌ها از دیگر اولویت‌های کاری این شرکت در سال‌جاری است،  تاکید کرد: این سکوها هم‌اکنون در حال ساخت هستند و حداکثر تا شهریور برای نصب در محل مورد نظر بارگیری می‌شوند.  
 
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: فاز 11 يکي از فازهاي مهم است که قبلا مجری آن کشورهاي اروپايي بودند. در حال حاضر متخصصان ايراني سازماندهی اين فاز را عهده دار هستند و به زودي جکت اين فاز نصب مي شود و نیز پيمانکار خشکي و دريايي اين فاز مشخص شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار