تولید خاویار و تکثیر از تاسماهی ایرانی پرورشی از مهمترین دستاوردهای موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان ؛ سرپرست موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر گفت : این موسسه پژوهشی هم اکنون توان لازم در انجام امور تحقیقی و ارائه خدمات علمی دانش بنیان در زمینه ماهیان خاویاری را نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه ای دریای خزر و بین المللی دارد.

محمود بهمنی افزود : از مهمترین دستاوردهای اخیر این موسسه روش طبیعی مولد سازی و تکثیر مصنوعی تمامی گونه های ماهیان خاویاری دریای خزر بویژه تاسماهی ایرانی است که با موفقیت به انجام رسانده است

وی بااشاره به اینکه این موسسه در 18 سال تحقیق در زمینه ماهیان خاویاری دستاوردهای مهمّی را کسب کرده است ، اظهار داشت : همکاری های مشترک و موثر علمی با کشور روسیه و انستیتو کاسپنیرخ آستراخان ، دانشگاه سنت پطرزبورگ و موسسه ونیرو مسکو از جمله فعالیت های این مرکز بود.

سرپرست موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر با اشاره به تعطیلی پنج ساله صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر بر ضرورت تداوم فعالیت های مشترک در زمینه احیای ذخایر تاسماهیان در این دریاچه بزرگ جهان تاکید کرد.

بيوتكنيك توليد خاويار پرورشی از شش گونه ماهی خاوياری شامل ازون ‏برون، فيل ماهی، تاسماهی شيپ، تاسماهی روسی، تاسماهی سيبری و استراليا در كشور انجام شده است كه برای نخستين بار، محققان كشور موفق شدند از گونه تاسماهي ايرانی هم خاويار پرورشی توليد كنند.

در حال‌ حاضر 27 گونه‌ ماهی‌خاویاری‌ در دنیا وجود دارد که‌ شش گونه‌ آن‌ در دریای‌ خزر و رودخانه‌ های‌ منتهی‌ به‌ آن‌ زیست‌ و 90 درصد خاویار جهان‌ را تامین‌ می‌ کنند . / س
برچسب ها: تکثیر ، تاسماهی ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.