در ديدار دكتر كامران دانشجو وزير علوم ، تحقيقات و فناوري با دكتر عدنان سيد حسين رئيس دانشگاه لبنان و هيات همراه ، در خصوص گسترش همكاري هاي مشترك علمي و پژوهشي ايران و لبنان بحث و تبادل نظر شد .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي وزارت علوم ، در اين ديدار دكتر دانشجو روابط بين دو كشور ايران و لبنان را بسيار دوستانه و راهبردي عنوان كرد و اظهار داشت : اتفاقاتي كه در لبنان رخ مي دهد براي دولت و ملت ايران مهم است و نوع مقاومت ملت لبنان در مقابل سختي ها مي تواند الگوي مناسبي براي تمامي ملل آزاده جهان باشد .
وزير علوم كشورمان با بيان اينكه يكي از مولفه هاي اساسي در مقاومت  ، پيشرفت در زمينه علم و فناوري است ، گفت : اگر در زمينه علم و فناوري پيشرفت نكنيم ، در جهان حرفي براي گفتن نخواهيم داشت و ميزان توانايي ما در عرصه جهاني بر اساس پيشرفت علمي مان تعيين مي شود .
دكتر دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به كسب رتبه نخست توليد علم ايران در منطقه گفت : با وجود اين كه ايران يك در صد جمعيت دنيا را تشكيل مي دهد ، ولي در حال حاضر بيش از دو درصد علم دنيا را توليد مي كند و نرخ رشد توليد علم در ايران نسبت به متوسط جهاني بين 11 تا 13 برابر است و اين بدان معناست كه ما در رشد توليد علم در جهان رتبه اول را كسب كرده ايم و اين جهش در پيشرفت علمي نشان دهنده فعاليت بيش از پيش و همه جانبه دانشگاه هاي ايران در انجام توليدات علمي است .
دكتر دانشجو با اعلام آمادگي دانشگاه هاي كشورمان براي همكاري با دانشگاه لبنان در زمينه علوم هوافضا ، نانو و بايو تكنولوژي ، سلول هاي بنيادي و انرژي هاي نو اظهار داشت : پيش از اين دانشگاه لبنان در خصوص همكاري مشترك  در زمينه ليزر و نانو در خواست همكاري با مراكز علمي و پژوهشي ايران را ارائه داده بود كه مورد استقبال دانشگاه ها و مراكز پژوهشي ايران قرار گرفته و بايد به مرحله اجرايي برسد .
وزير علوم كشورمان همچنين با اظهار رضايت از راه اندازي كرسي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه لبنان ، آمادگي ايران براي اعزام اساتيد اين رشته به دانشگاه لبنان را اعلام كرد .
 وی همچنین  در خصوص جایگاه علم از نظر مکتب اسلام و دولت های استکباری گفت : بر مبنای فکری و عقیدتی ما و شما علم برای تعالی بشریت و آسایش و آرامش ملل جهان باید بکار گرفته شود ولی کشور های سلطه گر علم را برای تسلط  بر کشورهای دیگر بکار میگیرند و به همین خاطر نمی توانند پیشرفت های علمی ما را تحمل کنند و با روش های خبیثانه با دولت غاصب صهیونیستی همکاری می کنند تا دانشمندان ما را ترور کنند .
دکتر دانشجو افزود : دشمن از این مساله غافل است که شهادت دانشمندان ما انگیزه بیشتری در تلاش مضاعف برای پیشرفت سریع تر درزمینه علوم مختلف به دانشگاه ها و دانشگاهیان ما می دهد .
وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود ، با بیان اینکه همت و تلاش دانشگاهیان و مردم لبنان مانع از تسلط دشمن بر آنان می شود و لبنان همیشه آزادگی خود را حفظ خواهد کرد ، گفت : در راستای مراودات علمی و پژوهشی  هر چه بیشتر مابین دو کشور، مقدمات سفر یکصد نفر از اساتید و دانشجویان دانشکده هنر های زیبا ی دانشگاه لبنان به ایران فراهم شده و امیدواریم با این سفر ها روابط علمی و تحقیقاتی بین دو کشور بیش از پیش گسترش یابد .
همچنین در این دیدار دکتر عدنان سید حسین رئیس دانشگاه لبنان با تاکید بر لزوم گسترش روابط علمی و پژوهشی بین دو کشورايران و لبنان گفت : از سال 1970 زبان فارسی در دانشگاه لبنان تدریس می شود و از یک سال پیش کرسی زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه راه اندازی شده است .
وی با اشاره به تفاهمات صورت گرفته میان دانشگاه لبنان با دانشگاه های ایران گفت : دانشگاه لبنان تا کنون با دانشگاه های تهران ، شهید بهشتی و صنعتی شریف تفاهم نامه همکاری در زمینه علوم نانو و بایو تکنولوژی منعقد نموده است .
رئیس دانشگاه لبنان با تقدیر از پیشرفت های علمی ایران در سال های اخیر و با تشکر ازاهتمام وزیر علوم کشورمان به دانشگاهیان لبنان ، گزارشی از وضعیت و امکانات اين دانشگاه ارائه کرد و گفت : ما از دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم که همیشه مواضع محکمی در قبال لبنان داشته اند و امیدواریم روابط بین ایران و کشور های عربی بیش از پیش بهبود یابد.
همچنين در اين نشست مقرر شد هياتي از دو طرف مفاد تفاهم نامه هاي منعقد شده بين دانشگاه هاي ايران و لبنان را تا رسيدن به مرحله اجرا نظارت و پي گيري نمايند .
گفتنی است در این دیدار معاون آموزشی وزیر علوم، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان و همچنين دكتر طلال عتريسي استاد علوم اجتماعي دانشگاه لبنان، دكتر امين الساحلي مسئول روابط دانشگاهي ايران و لبنان و دكتر محمد بدوي الشهال رئيس پژوهشگاه عالي ادبيات و علوم انساني و اجتماعي دانشگاه لبنان نيز حضور داشتند .
برچسب ها: علمی ، پژوهشی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار