استاندار کردستان گفت: از این پس برای ساماندهی و به کارگیری کولبرهای موجود در مرز باشماق مریوان با استفاده از به کارگیری واحدهای تعاونی برای آنان ساماندهی خواهند شد که این امر از قبل استارت زده شده است و در حال حاضر بسیاری از افراد کولبر مرز باشماق به صورت تعاونی هایی در آمده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، شهبازی  مرز رسمی باشماق مریوان را یکی از موفق ترین مرزهای رسمی کشور خواند و افزود: این مرز با مبادلات کالا به ارزش پنج میلیارد دلار یکی از مرزهای مهم کشور است که بیشترین مبادلات مرزی را در سال گذشته داشته است.
شهبازی با بیان اینکه وجود مبادلات وسیع و گسترده کالا از مرز رسمی باشماق نشان دهنده فعال بودن این مرز است، اظهار داشت: اگر با همکاری و مساعدت مسئولان و تجار نبود امروز ما نمی توانستیم شاهد این چنین موفقیت گسترده در مرز باشماق مریوان باشیم و این همکاری بین مسئولان و تجار قابل ستایش است.
استاندار کردستان گفت: طرح جامع مرز باشماق مریوان در حال بررسی های نهایی است و امیدواریم به زودی آن هم پایان یابد و ما شاهد ابلاغ آن به تمامی تجار و بازرگانان و مردم عزیز مریوان باشیم و بتوانیم بیش از پیش برای توسعه مبادلات کالا از این مرز اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ترمیم زیرساخت های مرز باشماق افزود: پروژه های انجام گرفته در باشماق مریوان قابل ستایش است و اگر با گذشته آن بررسی شود شاهد توسعه بیش از پیش آن خواهیم بود.
استاندار کردستان ایجاد گیت گذرنامه، نصب و راه اندازی دستگاه xray  و ساخت پل را از اقدامات مفید انجام شده در مرز باشماق دانست و عنوان کرد: با همکاری مسئولان و تجار و بازرگانان استان کردستان در آینده نه چندان دور می توانیم شاهد توسعه هرچه بیشتر این مرز باشیم.
شهبازی اظهار داشت: اقدامات اساسی و مقدمات کار در امر تسهیل ترخیص کالا انجام شده است و با توجه به فعالیت های مسئولان در این رابطه بسیار خوشحال کننده است.
کولبرها ساماندهی خواهند شد:
استاندار کردستان در ادامه با اشاره به حضور کولبرها در مرز باشماق عنوان کرد: از این پس برای ساماندهی و به کارگیری کولبرهای موجود در مرز باشماق با استفاده از به کارگیری واحدهای تعاونی برای آنان ساماندهی خواهند شد که این امر از قبل استارت زده شده است و در حال حاضر بسیاری از افراد کولبر مرز باشماق به صورت تعاونی هایی درآمده اند.
وی افزود: امیدواریم در راستای برآورده کردن کالاهای مورد نیاز هم ایران و هم عراق بتوانیم به صورت قانونی از کولبران استفاده نمائیم.
شهبازی اظهار داشت: در راستای بیمه نمودن کارگرها و کولبران مرز باشماق سعی براین داشته ایم که از طریق واحدها و کارگاه ها و شرکت های موجود در مرز باشماق مریوان بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم که هنوز در ابتدای این راه هستیم و امیدواریم که به زودی این کار نیز انجام گیرد.
مشکل قاچاق سوخت مرز باشماق حل خواهد شد:
نماینده عالی دولت در کردستان همچنین گفت: امروزه یکی از مشکلات مرز باشماق وجود قاچاق سوخت از جمله قاچاق گازوئیل است که اولین اقدام برای رفع این امر کاهش تفاوت قیمت های سوخت و متعادل نمودن قیمت ها بین ایران و کشورهای همسایه است که آن هم در حال اجرا می باشد تا از این راه بتوانیم جلوی بعضی افراد سودجو در این زمینه گرفته شود.
وی افزود: در زمینه کاهش قاچاق سوخت به عراق تدابیری توسط مسئولان و کارشناسان مربوطه صورت گرفته است و امیدواریم با تدابیر مسئولان در این زمینه بتوانیم در آینده نزدیک از این امر جلوگیری های لازم را انجام دهیم.
استاندار کردستان در مورد خطرات احتمالی تانکرهای حامل بار از ایران به سمت عراق و همچنین از عراق به مقصد بنادر ایران گفت: برای کاهش خطرات و معضل بین جاده ای و شهری تانکرها و ماشین سنگین های حامل بار نیز تدابیری اندیشیده شده است.
علیرضا شهبازی تزریق اعتبارات بیشتر برای انجام هرچه بهتر و زودتر تعمیر و ساخت جاده مریوان ـ سنندج و مرز باشماق را یکی از راه حل های پیش روی مسئولان برای رفع معضل خطرات ماشین های حامل بار از مرز باشماق به مقصد شهرها و استان های ایران نام برد.
وی در پایان با اشاره به مساعدت مسئولان در جهت تسریع امکانات مرز باشماق گفت: اگر همکاری مسئولان مزبوطه نبود ما هیچ گاه نمی توانستیم پیشرفت این چنینی مرز باشماق را شاهد باشیم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.