اعطاي جوایز آکادمی با داوری‌های سختگیرانه انجام می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، حاضر در نشست خبری آکادمی تئاتر "حمید سمندریان‌" که امروز ظهر با حضور هیات امناء آکادمی به سرپرستی "هما‌ ‌روستا" در خانه هنرمندان برگزار شد.در ابتدا "هما‌ روستا‌"، بازیگر تئاتر و مدیر هیات آکادمی تئاتر "حمید سمندریان‌" در خصوص برگزاری جشن تولد "حمید سمندریان‌" گفت: در اردیبهشت ماه جشن تولدی‌ برای "حمید سمندریان‌" در خصوص برگزاری جشن تولدی‌ برای "حمید سمندریان‌" گفت: در اردیبهشت ماه جشن تولدی‌ برای "حمید سمندریان‌" گرفتیم که در پی آن یاد او را زنده نگه داریم و  تنها براي سوگواری نکنیم به همین منظور در 9 اردیبهشت ماه و با یکی دو روز جلوتر یا دیرتر این جشن را برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: این جشن بهانه‌ای است تا حرکتی مثبت در تئاتر به وجود آوریم و طبق آموزه‌های "سمندریان‌" اثرهای‌ هنری خلاق، سختگیرانه و بهترین را انتخاب کنیم.
"روستا‌" تصریح کرد: در آکادمی امسال اساسنامه درستی نداشتیم اما با کمک دوستان و نگارخانه باروک‌ و شاهین اسلامی این جشن را برپا و 3 نفر یعنی "پانته‌آ پناهی‌"، "مرتضی اسماعیل‌کاشی" بازیگر و "همایون غنی‌زاده" کارگردان جایزه‌ای اهدا کنیم.
وی با اشاره به همیاری دوستان خود از ویژگی های "حمید سمندریان‌" گفت: "سمندریان‌" از تمام جوانان تلاشگر تاکید دارد و با وجود قبول داشتن شیوه‌های مختلف اعتقاد بسیاری به تئاتر پویا و خلاق داشت.
"روستا‌" در خصوص اهداف آکادمی عنوان کرد: قصد داریم در این آکادمی فعالان تئاتر شناسایی و تشویق کنیم و با ارائه راهی نو و جدید در بیان اندیشه متن نمایش نامه تاثیر‌گذاری ماندگاری در اندیشه مخاطب تئاتر دارد و در روند تئاتر جریان‌ساز باشد.
وی تصریح کرد: دبیر‌خانه آکادمی به منظور انجام امور ستادی در موسسه فرهنگی هنری "سمندریان‌" برقرار است تا مکان مناسبی در نظر گرفته شود همچنین جوایز آکادمی شامل مدال "سمندریان‌" و لوح تقدیر از طرف هیات امنا‌ است که به دو صورت اثر برگزیده و هنرمند برگزیده تئاتر اهدا می‌شود.
وی در خصوص داوری آثار نیز اظهار داشت: شیوه داوری به صورت اینترنتی خواهد بود و داوران به صورت اینترنتی خواهد بود و داوران به صورت مخفیانه در سالن نمایش تئاتر حضور دارند و نظرات خود را در سایت اعلام می کنند و با توجه محدودیت زمانی تنها سطح تهران داوری می‌شود.
وی در خصوص حامیان آکادمی ابراز داشت: هیچ گونه حمایت دولتی نخواهیم داشت چرا که این اتفاق منجر به برگزار ی جشنی همچون جشنواره‌های فعلی تئاتر است و به صورت مستقل برگزار می‌شود.
"روستا‌" با اشاره به اعضای آکادمی افزود: "کاوه سمندریان‌" ، "ابراهیم حقیقی‌"، "حمید لبخنده‌"، "محمد حسن معجونی‌"، :محمد یعقوبی‌"، "حمید پورآذری‌"، :محمد‌رسول صادقی‌" و "فریبرز دارایی‌" ما را در برگزاری این جشن همیاری خواهند کرد و از اعضای هیات امنا‌ خواهند بود.
وی در خصوص ایده‌های جدید برای برگزاری بهتر اظهار داشت: ما از ایده‌های نو و جدید استفاده خواهیم کرد اما با توجه به اینکه سال اول برگزاری است برای انجام هر کاری ناتوان هستیم به طوری که از ترجمه‌های دانشجویی نمی‌توانیم استفاده کنیم ولی در دوره‌های بعد از این ایده‌ها و همچنین بهره‌گیری از آرای مردمی استفاده خواهیم کرد.
"روستا‌" در خصوص نحوه انتخاب برگزیدگان خاطرنشان کرد: انتخابات بسیار سخت و دشوار انجام می‌گیرد و همه نوع نمایش حتی تئاترهایی که بدون هیچ پولی اجرا می‌شوند ما را در نظر می‌گیریم حتی شاید طراحی یک پوستر بهتر از بازی یک بازیگر باشد و یا شاید یک سال برگزیده جشن نداشته باشیم.
در ادامه "ابراهیم حقیقی‌"، گرافیست در خصوص همکاری خود عنوان کرد: ادم‌های بزرگ در عالم هنر بعد از نبودشان‌ هم تداوم دارند و این آکادمی نیز تداوم "حمید سمندریان‌" است و قدرت حضور او این نیرو را به همه ما داده است.
"محمد رسول صادقی‌" نیز در ادامه در خصوص استفاده از لفظ آکادمی گفت: برای متفاوت کردن آکادمی و همچنین با توجه به آموزشگاه مهم "استاد سمندریان‌"  در زمینه آموزش تئاتر که استادان بزرگ تئاتر در آن حضور دارند تصمیم گرفته شد از این کلمه استفاده شود.
"حسن معجونی‌" یکی دیگر از اعضای هیات امنا‌ در خصوص راه‌اندازی این جریان گفت: جشنواره‌های تئاتر دولتی همیشه بخشی از آثار را کنار می گذارند و به منتخبان خود جایزه می‌دهند که انتخاب سلیقه‌ای است حتی شده اثر درخشانی کنار گذاشته شود.
وی ادامه داد: خانه تئاتر و انجمن منتقدان خانه تئاتر نیز بی‌غرض‌ترین جشنواره‌ها را برگزار می‌کنند که حرکت خوبی است و امیدوارم این آکادمی نیز همه اثار ارزشمند را مورد توجه قرار دهد.
"معجونی‌" در خصوص داوری‌نکردن هیات امنا‌ اظهار داشت: بهتر است اعضای هیات امنا‌ ‌از این داروی‌ها کنار گذاشته شود تا متهم به دریافت جوایز آکادمی به اعضای هیات امنا‌ آن نشوند.
"محمد یعقوبی‌" کارگردان تئاتر نیز با علاقمندی برای استفاده از آثار ترجمه در این آکادمی عنوان کرد: اگر مترجمی بتواند نمایشنامه‌ای را ترجمه کند که جریان‌ساز باشد بی‌آنکه اجرا شده باشد قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت./ص
برچسب ها: روستا ، سمندریان ، آکادمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار