بازرسان یونسکو با بررسی پرونده میدان تاریخی امام اصفهان تعدیل ارتفاع برج جهان نما را در حریم این میدان تایید نکردند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشوردراصفهان گفت: تعدیل نکردن کامل جهان نما در حریم میدان تاریخی امام (ره)، پرونده ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان را نیز تحت شعاع قرار داده است.

  علویان صدر افزود: آخرین مهلت تعدیل جهان نما تا پایان دی ماه تعیین شده که درغیراینصورت سیاستهای ایران در خصوص آثار تاریخی و مسائل فرهنگی تحت شعاع قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی افزود: ایران در حوزه ثبت آثار جهانی با 13 اثر نقش بسیار موثری در توسعه فرهنگی دارد.

وی همچنین برارسال پرونده محور فرهنگی تاریخی شهر اصفهان تا 25 دی برای بررسی با اطلاعات و آماری که از سوی یونسکو خواسته شده تاکید کرد.

ساخت برج جهان‌نما در سال 1375 در حاشیه میدان امام حسین اصفهان آغاز شد و به لحاظ قرارگیری در منظر تاریخی و فرهنگی میدان امام ، طبقاتی از آن تخریب شد .

یونسکو در سال 1380 برای نخستین بار موضوع قرار دادن میدان امام را در فهرست میراث در خطر مطرح کرد .

ارتفاع اولیه ساختمان تجاری جهان نما حدود 50 متر بودکه بازرسان یونسکو پس از بازرسی از محل اعلام کردند «خط آسمانی و منظر تاریخی و فرهنگی میدان امام مخدوش شده و دولت ایران موظف است نسبت به تعدیل برج جهان‌نما اقدام کند.

سرانجام برج جهان‌نما دربهمن سال 1384 تعدیل و دوطبقه بالایی آن تخریب شد تا به منظر فرهنگی میدان آسیبی وارد نشود.

این بنا در فاصله 700 متری میدان امام اصفهان در حاشیه میدان امام حسین قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.