اعتکاف امسال بسیار حال و هوای معنوی داشت، در گوشه و کنار مسجد عبادت و راز و نیاز، کوچک و بزرگ و پیر و جوان فضایی الهی به وجود آورده و معتکفان در پایان عهد بستند، خداوندا در همه حال به یادت هستم.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، خدای خوبم جوانی هستم، پشیمان از همه جا دل کنده و به تو پناه آورده‌ام، روزنه‌ای از دور می‌بینم که سرود امید می‌سراید، زنگ از دل می‌زداید و آیه «لا تایئسوا» می‌خواند.

خدای را «یغفر الذنوب جمیعاٌ» می‌داند، می‌گوید که ناامید نباشم، امیدوارم، امیدوار دریا دریا کرمم و این بار هم کبوتر دلم در حرم یار آرام می‌گیرد، خسته و فرتوت شده‌ام، دل از همه جا و همه کس بریده‌ام.

هنگامی که ندای خوش «این الرجبیون» در آسمان دلم طنین‌انداز شد، این من بودم که لبیک گفتم، این بار هم آمده‌ام با کوله‌باری از گناه، دستان خالیم را ببین که چه عاجزانه و ملتمسانه به سویت دراز شده‌اند، می‌دانم این بار هم در آغوشم می‌کشی و می‌گویی بنده من «لبیک».

خدایا خودت گفتی «بخوانید، مرا تا اجابت کنم شما را» و اینک می‌خوانم، تو را.

اعتکاف امسال بسیار حال و هوای معنوی داشت، در گوشه و کنار مسجد عبادت و راز و نیاز کوچک و بزرگ و پیر و جوان فضایی الهی به وجود آورده، جوانانی را می‌دیدی که سر بر دیوار نهاده، خالصانه به پهنای صورت اشک ریخته و مغفرت و رحمت خدای خود را می‌طلبند.

کودکان نیز در گوشه‌ای از مسجد در قالب هیئتی کوچک اما به وسعت دل‌های دریایی خویش گرد هم آمده، برای خود روضه‌خوانی و مداحی کرده و به یکدیگر با خلوص نیت التماس دعا می‌گفتند و اینجا است که بر پاکی قلب آنان باید غبطه خورد.

در میان این جمعیت دلباخته معتکفانی جلب توجه می‌کردند که هرکدام به تنهایی دفتری از عشق و معرفت الهی بودند و قطعاً غرور خداوند در برابر فرشتگانش نسبت به این آفریده‌ها و بنده‌های پاک را در پی داشته و مصداق بارز «فتبارک‌الله احسن‌الخالقین» هستند.

فاطمه 10 سال در آیین اعتکاف حضور داشت

گلنسا دلفاردی که 85 سال دارد، مسن‌ترین فردی است که در جمع معتکفان حضور داشت با وجود کهولت سن برای نخستین‌بار به این مهمانی سه روزه خداوند دعوت شده و آن را ذخیره‌ای برای دنیا و آخرت خود می‌دانست.

وی که همواره در نماز جمعه حضور می‌یابد و همه واجبات و مستحبات خود را نیز به جا می‌آورد از حضور در میان جوانان بسیار خشنود بود و به اذعان خود برای فرمانبرداری خداوند هر سختی را به جان می‌خرد.

فاطمه اسلامی، خردسال‌ترین معتکف با هفت سال سن در این گرمای طاقت‌فرسا روزه کله گنجشکی گرفته و تلاش می‌کرد، اعمالی را که مادر به جا می‌آورد، مانند او انجام دهد، فاطمه از پنج سالگی به همراه مادر خود به اعتکاف می‌آید و همچنان قصد دارد که هر ساله مهمان کوچک پروردگار باشد، او به گفته خود عاشق عبادت خداوند است.

فاطمه ملایی که زاده اعتکاف است از زمانی که در شکم مادر بود تاکنون که 10 سال دارد، مهمان ثابت هر ساله خداوند بوده است و به هم سن و سالان خود توصیه می‌کرد که این فرصت را هرگز از دست ندهند.

بهجت تراب، مداح اهل بیت (ع) است که چهار سال است در جمع معتکفان حضور می‌یابد و هدف خود را پاکسازی از گناه، هدایت کردن دیگران به صراط مستقیم و آموختن احکام الهی به آنان می‌داند.

رقیه فولادی 28 ساله استاد دانشگاه است و دلیل حضور خود را تنها توبه و نزدیکی به خداوند می‌دانست، وی هم‌اکنون از حضور در این مکان بسیار خرسند است و احساس می‌کرد به هدفش که همان قرب الهی بوده، نزدیک شده است.

معصومه اسدنیا، دانشجوی 23 ساله اهل فارس است که برای نخستین‌بار به صورتی کاملاً اتفاقی به جمع معتکفان پیوسته و فضای اعتکاف را بسیار صمیمی و معنوی می‌دانست و معتقد است «باید نهایت استفاده را از این فرصت‌های گرانبها برد».

نصرت طبسی، کارمند بازنشسته اداره آموزش و پرورش نهایت آرزوی خود را حضور در مراسم اعتکاف می‌داند که سرانجام تحقق یافته و مناجات جوانان به ویژه شاگردان خود را لذت بخش‌ترین صحنه‌های این اعتکاف بر می‌شمارد.

وی، اهمیت نماز اول وقت و مأنوس شدن جوانان با دین و قرآن را موجب حفاظت آنان از تهاجم فرهنگی و فتنه‌هایی می‌داند که دشمنان در مسیر آنان قرار داده‌اند.

روح‌انگیز پایان، مادر شهیدی است که پنج سال است خود را مفتخر به حضور در مهمانی خداوند می‌داند، تنها هدف خود از شرکت در این آیین را سلامتی و فرج امام زمان (عج) ابراز می‌کند و حضور فعال و پرشور جوانان به عنوان آینده‌سازان این مملکت را بسیار عالی توصیف می‌کند.

وی از جوانان خواست تا «با حفظ حرمت شهدا و قرار گرفتن در مسیر آنان تلاش کنند که هرگز شرمنده آنان نشوند و همواره ادامه دهنده راهشان باشند».

محدثه سالارکریمی، دانشجوی 22 ساله تنها با هدف آمرزش گناهان و تقرب الهی برای نخستین‌بار معتکف شده است تا آینده خود را در پرتو الطاف الهی بیمه کند و همواره بتواند در راستای اجرای احکام الهی گام بردارد.

تشکیل حلقه‌های بصیرت با حضور طلبه‌ها

در قسمت دیگری از مسجد جامع شهر جیرفت دانشجویان و طلاب با تشکیل حلقه بصیرت تلاش کردند تا اعتکاف خود را تنها به عبادت معطوف نکرده و از این فرصت ارزشمند برای ارتقای فرهنگ و سیاست شهر خود بهره ببرند.

مرضیه مهنی، یکی از اعضای این حلقه اظهار داشت: با توجه ایام انتخابات به عنوان بحث داغ روز تصمیم گرفتیم تا علاوه بر عبادت در اعتکاف با گرد هم آوردن، طلاب و دانشجویان فعال رشته‌های مختلف فعالیت عقیدتی و بصیرتی انجام دهیم.

وی افزود: با مد نظر قرار دادن منویات مقام معظم رهبری و تجربیات یکدیگر تلاش کردیم تا با استفاده از اطلاعات سایت‌ها و نشریات به بیان شفاهی وقایع روز در مساجد و بسیج محلات بپردازیم.

مهنی با تأکید بر اینکه این حلقه به هیچ حزب و گروه خاصی تعلق ندارد، تصریح کرد: اعضای این حلقه با استدلال و منطق علاوه بر خودسازی فردی تلاش کردند در راستای خودسازی اجتماعی نیز گام بردارند.

حضور 1270 معتکف زن در مسجد جامع جیرفت

مسئول برگزاری آیین اعتکاف خواهران نیز در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تعداد یک‌هزار و 270 نفر از خواهران در مسجد جامع شهر جیرفت معتکف شده‌اند.

شفیقه شفیعی با اشاره به اینکه این آیین از 20 سال قبل تاکنون در این شهر برگزار می‌شود، تصریح کرد: آیین اعتکاف توسط اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت با همکاری فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر و کمیته امداد امام خمینی (ره)، هیئت رزمندگان اسلام و 90 نفر از اعضای ستاد نماز جمعه برگزار شده است.

وی، 70 درصد از معتکفان را جوانان دانست و افزود: با وجود کاستی‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، جوانان هر سال پرشورتر و فعال‌تر از گذشته حضور دارند و خواستار برنامه‌های مذهبی و فرهنگی بیشتری در این آیین هستند.

شفیعی با بیان اینکه برای ارائه خدمات بهتر به معتکفان آنان را به چند گروه با عنوان القاب حضرت زهرا (س) تقسیم بندی کردیم، عنوان کرد: خیران و همچنین اقشار مختلف مردم برای برگزاری آیین اعتکاف کمک‌های خوبی ارائه کردند.

وی با اشاره به حضور امام جمعه و فرماندار جیرفت در جمع معتکفان ابراز داشت: برگزاری ادعیه و زیارات مختلف، نماز جماعت، جلسه‌های پرسش و پاسخ، سخنرانی، مداحی و ... از جمله برنامه‌های این آیین هستند.

در پایان آیین اعتکاف معتکفان با قرائت عهدنامه‌ای با یکدیگر پیمان بستند که در بخشی از این عهدنامه آمده است: خداوندا عهد می‌بندم در همه حال به یادت باشم، دیگر فراموشت نکنم و همه چیز را از خودت طلب کنم نه غیر، خودسازی عملی و اخلاقی کنم و دگرسازی را فراموش نکنم.

در ادامه این عهدنامه تصریح شده است: خداوندا عهد می‌بندم، پیرو ولایت باشم و از فرمان ایشان سرپیچی نکنم و نسبت به شهدا که حقی بزرگ بر گردنم دارند، شناخت پیدا کنم و آنها را الگو قرار دهم.

همچنین از مسن‌ترین و خردسال‌ترین معتکف، قاریان قرآن، خادمان مسجد، مادر شهید ارسلان ایرانمنش با اهدای لوح تقدیر و هدایا تجلیل به عمل آمد و لوح یادبودی نیز به تمام معتکفان اعطا شد.

خدایا عنانمان را از دست نفسمان بستان و یاد خود را چنان در دلمان بنشان که همواره در چشم، گوش و زبانمان یاد و ذکر تو جاری باشد./ج1

برچسب ها: کرمان ، اعتکاف ، پیمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.