در حال حاضر 7500 معتاد در کشور تحت درمان با شربت تریاک قرار دارند که چند وقتی است به دلیل نبود مواد اولیه تولید کننده این دارو متوقف شده است.

دکتر ناصحی، رئیس اداره سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سیاست گذاری در امور مربوط به سلامت از نظر قانون اساسی به عهده وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد هم یک بیماری محسوب می شود و مانند یک بیماری نیاز به درمان دارد گفت: درمان اعتیاد نیز توسط وزارت بهداشت انجام می شود در واقع وزارت بهداشت باید پاسخگو و مسئول برای تهیه پروتکل و درمان اعتیاد باشد اما از طرف دیگر دستگاه های دیگری هم درگیر درمان اعتیاد هستند.

وی ادامه داد: پروتکل درمانی توسط افراد متخصص در وزارت بهداشت تهیه می شود و بعد نظر نماینده دانشگاهی که در امر درمان اعتیاد دخالت دارند در خصوص این پروتکل گرفته و اعمال می شود بعد از تصویب پروتکل توسط وزیر بهداشت باید ابلاغ شود و تمام دستگاه ها ملزم به اجرای آن هستند.

ناصحی در خصوص درمان اعتیاد با شربت تریاک اظهار داشت: درمان با شربت تریاک یکی از درمان هایی است که برای وابستگی به مواد مخدر استفاده می شود، باید توجه داشت که این دارو جز درمان های اصلی نيست و در رده درمان های فرعی محسوب می شود. در واقع بیمارانی که به داروهای قبلی مثل متادون جواب نمی دهند و یا اعتیاد آنها سبک است روی درمان شربت تریاک قرار می گیرند.

وی افزود: حدود 2 سالی است که درمان با شربت تریاک به صورت سراسری در كشور آغاز شده و گروهی از افراد معتاد هم تحت درمان با این دارو قرار گرفتند اما مدتی پیش تولید این دارو به دلیل نرسیدن مواد اولیه به دست تولید کننده در کشور متوقف شده است که طبق آخرین اخبار واصله این مشکلات مواد اولیه در حال برطرف شدن است که امیدواریم طی چند روز آینده مجددا تولید این دارو آغاز شود.

ناصحی با بیان اینکه حدود 7500 معتاد در سراسر کشور تحت درمان با شربت تریاک قرار دارند عنوان کرد: باید توجه داشت که طبق درمان استاندارد اعتیاد داروی خط اول متادون و داروی دوم بوکر مرفین است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.