در چند سال اخير استفاده از قليان افزايش يافته و نوجوانان و جوانان به طرفداران اصلي آن تبديل شده اند. ضمن اينكه متاسفانه اخيرا"قليان مصرف خانوادگی پیدا کرده است. يعنی پدر و مادر همراه با فرزندان جوان و نوجوان خود، در مکان های تفريحی عمومی، قليان دود می کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ خانوادگی شدن قليان باعث شروع عادت به نيکوتين در نوجوانان می شود. يعنی علاوه بر اين که قباحت و زشتی مصرف نيکوتين در نوجوانان از بين می رود، آنان را به نيکوتين نيز عادت می دهد و به مرور قليان به سيگار تبديل می شود ، چرا كه قليان وسيله سختی برای دسترسی به نيکوتين است و نياز به ابزار و زغال  .. دارد اما سيگار سهل الوصول است و در همه جا هم پيدا می شود. به همين جهت بعد از مدتی، نوجوانی که به مصرف نيکوتين به وسيله قليان عادت کرده است، به سيگار روی می آورد، کما اينکه در آماری که اخيرا از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال تهيه شد، مشخص شد که ۱۵ در صد از آنان به صورت عادت قليان می کشند . 
 
متخصصان اعلام مي‌ كنند كه مصرف‌ كنندگان قليان، در هر بار مصرف، دود بسيار زيادتري را در مقايسه با كشيدن يك نخ سيگار دريافت مي‌ كنند. افراد سيگاري كه به طور متداول ‌۸ تا ‌۱۲ نخ سيگار در روز مصرف مي‌ كنند، به طور متوسط با ‌۴۰ تا ‌۷۵ پُك كه به مدت ‌۵ تا ‌۷ دقيقه به طول مي انجامد، حدود ‌۵ تا ۶ ليتر دود استنشاق مي‌ كنند و اين در حالي ‌است كه مصرف ‌كننده ی قليان در هر وعده مصرف كه به طور متداول ‌۲۰ تا ‌۸۰ دقيقه طول مي ‌كشد،دود ‌۵۰ تا ‌۲۰۰ پُك مي ‌زند كه هر پك به طور متوسط حاوي‌۱۵/ا تا يك ليتر دود است.
 
تنباکويی که در قلیان مصرف می شود از نوع نامرغوب ترين تنباکو است. اين تنباکو به دليل نا مرغوب بودن قابل استفاده در سيگار نيست. به همين دليل آن را با ۱۵ يا ۱۶ نوع ماده شيميايی به اسم «سس» و اسانس ميوه ترکيب می کنند و به اسم توتون ميوه ای می فروشند. اين امر بيماری زايی دود آن را چند برابر می کند. افرادی که قليان می کشند ، نمی دانند که با اين کار چيزی معادل يک پاکت سيگار را در مدت ۳۰ تا ۶۰ دقيقه استنشاق می کنند و در مقايسه با افراد سيگاری کسانی که قليان می کشند در معرض مقادير بیشتری از نيکوتين، مونو اکسيد کربن و برخی سموم دیگر قرار می گيرند.

 به گفته اين محققان مردم تصور می کنند که آب ، سموم را جذب می کند اما اين تصور فقط در صورتی صادق است که اين سموم در آب قابل حل باشند! اما دودي كه از قليان توليد مي شود مقادير زيادي سموم خطرناك دارد كه باعث بروز سرطان ريه، بيماريهاي قلبي و عروقي و... مي شود. ضمن اينكه نيكوتين قليان مثل ساير مواد دخاني اعتياد آور است.

 تحقيقات اخير پژوهشگران نشان داده است مضرات قليان بسيار خطرناك تر از مضرات سيگار است. آنها اعلام كرده اند ميزان مونوكسيد كربن به فلزات سنگين و تركيبات شيميايي سرطانزا كه از ذغال يا مواد تشكيل دهنده قليان متصاعد مي شود به مراتب اثرات سوء بيشتري نسبت به سيگار دارد.
 
علاوه بر خطرناك بودن دود قليان براي سلامت دستگاه تنفس و قلبي و عروقي ، عامل منفي ديگر قليان، انتقال بيماريهاي مختلف از طريق دهان و دندان آلوده به وسيله استفاده مشترك چند نفر از يك ني قليان است كه باعث انتقال بيماريهايي مثل سل، هپاتيت و... مي شود بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، قليان فرآورده‌اي است كه نيمي از مردان ايراني و ۳۷درصد زنان، آن را تجربه كرده‌اند.

در مطالعاتي كه از سوي مركز تحقيقات پيشگيري و كنترل دخانيات انجام شده، ۲۳ درصد سيگاري‌ها حداقل يكبار در هفته قليان مصرف مي‌كنند. اين رقم در غيرسيگاري‌ها ۲۵ درصد است و اين بدين معناست كه غيرسيگاري‌ها حتي بيش‌تر از سيگاري‌ها در حال مصرف قليان هستند و به سمت اعتياد به آن پيش مي‌روند.

 اگرچه بارها از سوي مسئولان وزارت بهداشت و نيروي انتظامي مصرف آن در اماكن عمومي و به خصوص سفره‌خانه‌هاي سنتي منع شده،‌ اما ظاهراً به راحتي نمي ‌شود، شر آن را از چنين مكان‌هايي كم كرد./ح
برچسب ها: قلیان ، دخانیات ، سرطان ، ریه ، سم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار