به زودي شعبه اي از انجمن پسته ايران در فارس تشكيل مي شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، رييس انجمن پسته كشور، فارس را چهارمين استان پسته خيز كشور دانست و گفت: ساماندهي توليدكنندگان و صادركنندگان پسته فارس هدف از ايجاد شعبه اي از انجمن پسته در اين استان است.

محسن جلال پور بیان کرد: طي سه دهه اخير پسته جايگاه اول صادرات غير نفتي كشور را دارا بوده و اين مهم باعث نگاه ويژه فعالان اقتصادي به این صنعت شده است.

رييس انجمن پسته ايران به اقليم و شرايط مناسب آب و هوايي فارس در زمينه توليد پسته اشاره كرد و گفت: استان كرمان كه سال ها خاستگاه پسته ايران بوده است طي ده سال آينده با توجه به بحران آب در منطقه، مركزيت توليد پسته ايران را از دست خواهد داد و در اين راستا فارس يكي از استان هايي است كه انجمن پسته ايران حساب جدي براي توليد پسته بر روي آن باز كرده است.

جلال پور در ادامه با اشاره به اينكه صنعت پسته در حال حاضر بدون پشتيباني بخش هاي مختلف توليد توانسته روي پاي خود بايستد و در 19 استان كشور جاي خود را باز كند، گفت: در حال حاضر حدود 400 هزار هكتار از باغات كشور به توليد پسته اختصاص داده شده است كه در اين راستا ساليانه 200 هزار تن پسته در كشور توليد مي شود و اين ميزان توليد علاوه بر ايجاد 150 هزار اشتغال مستقيم، ساليانه 1 و 5 ميليون دلار ارز آوري براي كشور به همراه دارد.

اين مقام مسؤول بیان کرد: توليد پسته با مصرف كمتر از 1 و 5 دهم درصد آب كشاورزي كشور بيش از 40 درصد از صادرات بخش كشاورزي را تأمين مي کند كه در اين خصوص نه تنها ارز آوري قابل توجهي براي كشور به همراه دارد بلكه پرچمي براي معرفي جمهوري اسلامي ايران به 70 كشور دنيا است.

جلال پور ادامه داد: در حال حاضر كشور به سمتي مي رود كه تشكل هاي بخش خصوصي بايد بسياري از مسؤوليت ها را بپذيرد و ما در اين راستا مجبور به افزايش تعداد تشكل ها در كشور هستيم و اين موضوع را با جديت دنبال مي كنيم.

وي به فعاليت و علاقه مندي توليدكنندگان و صادركنندگان پسته در فارس به تشكيل شعبه اي از تشكل پسته در اين استان اشاره كرد و گفت: همزمان با راه اندازي شعبه اي از انجمن پسته در فارس و تعدادي ديگر از استان ها، تشكل ملي پسته در كشور ايجاد خواهد شد.

رييس انجمن پسته ايران در خصوص مزاياي تشكيل انجمن پسته در فارس گفت: تشكيل NGO ها و نهادها و تشكل ها مي تواند به ارتقاي سطح كيفي محصولات توليدي استان كمك كند.

جلال پور افزود: در طول سال هاي گذشته انجمن پسته ايران موفق به انجام فعاليت هاي گسترده اي در زمينه توليد و صادرات شده است به گونه اي كه در حال حاضر 85 درصد از پسته توليدي كشور صادر مي شود، ضمن اينكه فرآيند توليد اين محصول با تكنولوژي روز همراه است.

رييس انجمن پسته ايران گفت: انجمن پسته فارس از نيمه دوم خرداد سال جاري رسماً فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

وی در خصوص عدم وجود پسته در سبد خانوارهاي ايراني، گفت: سالانه حدود 15 تا 20 هزار تن پسته در كشور مصرف مي‌شود كه البته بايد اين ميزان افزايش داشته باشد.

جلال‌پور ادامه داد: افزايش 2 و 5 دهم برابري نرخ ارز در روزهای پاياني سال گذشته باعث افزايش 2 و 5 دهمبرابري نرخ پسته شد اما در همان روزها سه هزار تن پسته به طور مستقيم وارد مراكز عرضه و فروش شد.

وي افزود: پسته از سبد خانوارهاي ايراني حذف نشده است اما در حال برنامه‌ريزي هستيم كه در روزهای خاص مثل شب يلدا و ايام نوروز پسته به طور مستقيم و با نرخ مناسب وارد بازار شود./ب

برچسب ها: تشکیل ، انجمن ، پسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.