از چهل سال پیش، استعمال دخانیات از سوی مجامع و رسانه ها مضر اعلام شد و این رسانه ها شروع به تبلیغات ضد استعمال دخانیات کردند اما تبلیغات و پیام های ضد دخانیات اغلب با موضع گیری منفی و برخورد کمپانی های تولید محصولات دخانی روبرو می شد.

مهناز پیشدار، کارشناس ارشد ارتباطات در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تبلیغات بر ضد دخانیات از اواخر سال 1960 میلادی آغاز شد، گفت: یعنی زمانی که سازمان FCC آمریکا پنداشت که استعمال دخانیات به یک مسئله جنجالی تبدیل شده است؛ تبلیغات در این زمینه به میزان زیادی باعث کاهش استعمال سیگار شد. 

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه رسانه های تصویری برخلاف خواسته خود با به تصویر کشیدن منظره هایی القاعاتی به جامعه می دهند که جبرانش تاوانی بس گران دارد. افزود: مجله ای که عکس فردی متفکر و قلم به دست را در حال دود کردن سیگار به تصویر کشیده یا نقش اول فیلم و سریالی برای انجام حرکتی قهرمانانه یا سکانسی عاشقانه ابتدا پکی محکم به سیگارش می زند. آیا اینها نگرشی غیر از فواید سیگار و مواد مخدر در ذهن نوجوانان مان که تاثیرپذیری شدیدی از قهرمان خود دارد تداعی می کند؟

این کارشناس ارشد ارتباطات در پایان اظهارداشت: رسانه ها باید برای هر صحنه، نوشته و حرکتی با وسواس بیشتری عمل کنند، چرا که عملشان با عکس العمل نوجوانان و جوانان جامعه پیوند عمیقی خواهد داشت./ح
برچسب ها: سیگار ، سرطان ، دخانیات ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار