معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: استان یزد ازلحاظ باسوادی در رديف 6 استان برتر کشور قرار دارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، "علی باقرزاده" در جمع رؤسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان یزد بر ریشه کنی بیسوادی در کشور تأکید کرد و اظهار داشت: سواد آموزی یکی از شاخص های توسعه انسانی است.


وی با بیان اینکه سوادآموزی، یکی از موضوعات اولویت دار جهانی است گفت: این امر در اغلب کشورهای دنیا یک برنامه فرهنگی است.

باقرزاده با اشاره به اینکه به امر سواد آموزی نباید به عنوان یک کار ساده و معمولی نگاه کرد تصریح کرد: بلکه تجربه نشان می دهد که کار بسیار سخت، حرفه ای و پر هزینه است.

وی ادامه داد: همچنین به این موضوع به عنوان یک کار اداری نباید نگاه کنید بلکه باید نگاهمان فراتر باشد و در این صورت، ریشه کنی امر بیسوادی، محقق می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بیسوادی در ناهنجاری اجتماعی، بهداشت و مباحث محیط زیست و غیره نقش مهمی دارد.

وی بزرگ ترین و گرانبها ترین هدیه انقلاب اسلامی را نظام آموزش و پرورش بیان کرد و افزود: این هدیه، انقلاب اسلامی را در رسیدن به اهداف خود یاری می کند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با بیان اینکه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش یکی از بی نظیر ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است اضافه کرد: در این سند تمام اهداف آموزش و پرورش مشخص شده است.

وی یادآور شد: استان یزد یک الگو برای نظام آموزش و پرورش در حوزه کیفیت بخشی است.

افزون بر 9 میلیون نفر در گروه سنی بالای شش سال کشور، بی سوادند

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: 9 میلیون و 719 هزار نفر در گروه سنی بالای شش سال کشور، بی سوادند.

باقرزاده همچنين در سفر خود به استان يزد طي نشستي اظهار كرد: جمع کل باسوادان غیر محصل بالای شش سال بر اساس سرشماری سال 90، 40 میلیون و 122 هزار و 236 نفر می باشند.

وی تعداد افراد بی سواد در گروه سنی 49_10 ساله را سه میلیون و 456 هزار نفر ذكر و بیان کرد: از این تعداد یک میلیون و 601 هزار و 439 نفر مربوط به جمعیت شهری و مابقی روستایی است.

باقر زاده اضافه كرد: از مجموع این افراد در این گروه سنی،  دو میلیون و 225 هزار و 326 نفر زن و مابقی مرد می باشند که بیشترین گروه بی سوادی در کشور مربوط به زنان روستایی است.

وی همچنین تعداد افراد باسواد در گروه سنی یاد شده را 47  میلیون و 8 هزار و 192 نفر ذكر كرد و افزود: از این تعداد 24 میلیون و 181 هزار و 631 نفر مرد و مابقی زن هستند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در ادامه از تهیه بانک اطلاعاتی افراد بی سواد کشور خبر داد و افزود: در این بانک اطلاعاتی، مشخصات افراد بی سواد به همراه آدرس محل سکونت آنها ذخیره می شود تا برای آموزش سواد به آنها اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات اسمی یک میلیون و 600 هزار نفر در این بانک ثبت شده است تصريح کرد: از این تعداد یک میلیون و 350 هزار نفر پالایش شده است.

باقرزاده به برون سپاری فعالیت های سوادآموزی در کشور اشاره کرد و گفت: 59 درصد برنامه سال گذشته این سازمان با مشارکت بخش غیر دولتی انجام شده است./ج1

برچسب ها: یزد ، نهضت ، سواد ، سن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.