با مطرح شدن ادعاهايي درباره تلاش ام آي پنج براي به خدمت گرفتن يکي از دو مظنون به قتل يک سرباز انگليسي در لندن، سازمان هاي جاسوسي انگليس روز شنبه تحت بررسي هاي جديدي قرار گرفتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ ابو نصيبه - که مي گويد از دوران کودکي دوست فرد مظنون به قتل به نام مايکل ادبولاجو بوده است -  جمعه شب کمي پس از اين ادعا در شبکه تلويزيوني بي بي سي ، ‌توسط پليس ضد تروريسم انگليس دستگير شد.او ادعا کرد آدبولاجو که در بازداشت به سر مي برد ، پس از بازگشت از کنيا مورد توجه مأموران ام آي پنج بوده است.

گزارش رسانه ها حاکي است آدبولاجو تلاش کرده بود براي مبارزه در کنار شورشيان الشباب مرتبط با گروه القاعده به سومالي سفر کند اما پس از بازگشت، گذرنامه او توسط پليس ضبط شد.
نصيبه گفت دوست بيست و هشت ساله او پس از بازگشت از سفر به اين کشور شرق آفريقا تغييراتي کرد. او ادعا کرد دوستش طي بازجويي توسط نيروهاي امنيتي محلي از نظر فيزيکي و جنسي مورد آزار قرار گرفته بود.

ابو نصيبه در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي بي سي گفت ادبولاجو پس از بازگشت  توسط ام آي پنج مورد اذيت و آزار قرار گرفت . اين همان چيزي است که او به صورت خاص درباره آن -- شش ماه پيش - با من صحبت کرده بود . او افزود: آنها از او پرسيدند آيا به کار کردن با آنها علاقه مند است يا خير. او در خودداري از همکاري با آنها - ام آي پنج - قاطع بود اما گفت اشخاصي را که اين درخواست را از او کردند نمي شناخت.

آدبولاجو و مايکل آدبوواله - 22 ساله - پس از تيراندازي پليس به سوي آنها در منطقه وولويچ در جنوب شرقي لندن ، در بيمارستان هاي مختلف و تحت تدابير امنيتي تحت درمان قرار دارند.
گفته مي شود آنها در شرايط مناسبي براي بازجويي قرار ندارند اما سخنان آنها خطاب به عابران پياده در صحنه دستگيري سبب ايجاد ترس و وحشت عليه جامعه مسلمانان انگليس شده است.
به گفته مدير موسسه فيث مترز، سازماني که براي کاهش افراطي گري تلاش مي کند، در پي اين حمله حوادث عليه مسلمانان در انگليس با افزايش همراه بوده است.

فياض موقال گفت قبل از قتل سرباز انگليسي حدود چهار تا هشت مورد حادثه عليه مسلمانان گزارش مي شد. اما طي چند روز گذشته در سراسر انگليس،  اين حوادث به حدود 150 حادثه افزايش يافته است.او در گفتگو با راديو بي بي سي گفت: برخي از اين حملات بسيار تهاجمي بود.

نگراني از بروز خشونت در تجمع شماري از فعالان ضد اسلامي در عصر شنبه سبب استقرار صدها پليس در خيابان هاي نيوکاسل و در شمال شرقي انگليس شده است.پليس نورتومبريا اعلام کرد سه نفر به اتهام ارسال مطالب نژادپرستانه در توييتر قبل از برگزاري اين تظاهرات دستگير شده اند.
هر دو مظنون به قتل سرباز انگليسي براي سازمان هاي اطلاعاتي انگليس افرادي شناخته شده بودند و آدبولاجو با جنبش غير قانوني نژادپرست المهاجرون ارتباط داشته است اما گزارش ها حاکي است به نظر نمي رسيد آنها تهديدي خطرناک به شمار آيند.

ابو نصيبه ادعا کرد ام آي پنج در پي بازگشت آدبولاجو از کنيا چندين بار با خانه او تماس گرفت و خواستار ارائه اطلاعاتي درباره افرادي خاص شد.بي بي سي اعلام کرد پس از بازجويي ، ابو نصيبه - که يک مسلمان است -  استوديو را ترک کرد تا افسران واحد ضد تروريسم اسکاتلنديارد را پيدا کند که منتظر او براي دستگيري وي بودند.پليس بعدا تأييد کرد يک مرد 31 ساله در لندن به اتهام  آمادگي يا تحريک به انجام اقدامات تروريستي دستگير شده است.

گفته مي شود دستگيري ابو نصيبه مستقيما با قتل سرباز انگليسي ارتباط نداشته است.سوابق اين دو مظنون به قتل تقريبا شبيه به يکديگر است ، هر دوي اين افراد در نوجواني به اسلام گرويدند.مادر ادبوواله پس از افزايش نگراني ها درباره پسرش از يک روحاني و دوستانش درخواست کمک کرد. پسر او همانند آدبولاجو سخنان افراط گرايانه در خيابان بيان کرده بود.مادر ادبوواله نه ماه پيش و پس از اخراج پسرش از دانشگاه از يکي از همسايگان مسلمان خود خواسته بود پسرش را نصيحت کند.آدبولاجو کمي پس از مشاهده شدن با چاقوي خون آلود و يک ساتور قصابي و ادعا در اين باره که يک سرباز را کشته است، دستگير شد.

برچسب ها: قتل ، سرباز ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار