"حسين الامک" در مقاله اي که در انديشکده شوراي آتلانتيک منتشر نموده با اذعان به وجود چند دستگي در ميان جبهه معارضين سوري معترف داست که موافقت دولت آمريکا با برگزاري کنفرانس "ژنو 2" نشانه آشکار تسليم و عقب نشيني آمريکايي ها از مواضع پيشين خود در مورد بحران سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از انديشکده شوراي آتلانتيک ؛ تحليلگر انديشکده شوراي آتلانتيک با اذعان به اين موضوع که معارضين سوري نگران همراهي دولت آمريکا با دولت روسيه در يافتن راهکاري مسالمت آميز به منظور پايان دادن به بحران سوريه هستند مي افزايد "بيانيه اخير "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا و "سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه بر ادامه مذاکرات ژنو تاکيد داشت. طبق اين بيانيه آمريکا و روسيه در مورد چارچوب طرح پايان دادن به بحران سوريه از طريق راهکاري سياسي به توافق رسيده اند اما معارضين سوري با اين موضوع مخالف اند. قرار کنفرانس "ژنو 2" در تاريخ 12 ژوئن (22 خرداد) برگزار شود. کري اظهار داشته که واشنگتن ديدگاه "بسيار نزديکي" به دولت روسيه در مورد مسئله سوريه دارد. اکنون معارضين سوريه نگران اين موضوع هستند که موضع دولت آمريکا در قبال بحران سوريه به دولت روسيه نزديکتر شود. به نظر مي رسد که دولت آمريکا موافق برگزاري کنفرانس "ژنو 2" مي باشد." 

نويسنده در ادامه اذعان مي کند که دولت آمريکا در نهايت مجبور به عقب نشيني از مواضع پيشين خود در قبال بحران سوريه شده است ، مي افزايد :"موافقت آمريکا با برگزاري کنفرانس "ژنو 2" در حالي صورت مي گيرد که روس ها امتيازي به آمريکايي ها ارايه نداده اند. در واقع آمريکا با اين کار نشان داد که نمي خواهد همچون گذشته از معارضين سوري حمايت نمايد. معارضين سوري مي دانند که در صورتيکه کنفرانس برگزار شود و در پايان آن سخني از کناره گيري "بشار اسد" رييس جمهور سوريه از قدرت به ميان نيايد مشروعيت و اعتبار معارضين سوري به شدت به خطر خواهد افتاد." 

نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به کارشکني معارضين سوري در روند مذاکرات "ژنو 2" مي افزايد "معارضين سوري در قاهره و استانبول پيرامون بحران سوريه با يکديگر به مذاکره پرداخته اند. آنان خواهان حمايت بيشتر آمريکايي ها هستند."

وي همچنين با اذعان به وجود اختلاف در جبهه معارضين سوري مي افزايد "گروه موسوم به "ائتلاف ملي مخالفين سوري" و گروه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" نماينده اصلي معارضين سوري هستند با اين حال دولت آمريکا خطاب به ائتلاف مخالفين سوري اظهار داشته که بايد بدون هيچ گونه پيش شرطي در کنفرانس "ژنو 2" حضور يابند و در غير اين صورت از "سليم ارديس" فرمانده گروه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" به عنوان تنها نماينده معارضين سوري براي شرکت در اين نشست دعوت بعمل خواهد آمد. در صورت افزايش اختلاف ميان گروههاي مختلف معارضين سوري اهرم آمريکا براي اعمال نفوذ در بحران سوريه نيز تضعيف خواهد شد." 

نويسنده با اشاره به دشوار بودن روند مذاکرات در جريان برگزاري کنفرانس ژنو مي افزايد "همانگونه که "کوفي عنان" نماينده پيشين سازمان ملل متحد در امور سوريه نيز اظهار داشته بود روند مذاکرات در کنفرانس ژنو و راضي کردن ارتش دولتي سوريه و گروه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" بر سر آتش بس با يکديگر به توافق برسند." 

برچسب ها: سوریه ، ترکیه ، معارض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار