كولرهای گازی در فصل گرما سهم قابل توجهی از مصرف برق خانوارها را به خود اختصاص می دهند و با وجود این تجهیزات پرمصرف دیدن ارقام نجومی روی قبض های برق دور از ذهن نیست.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، استفاده از كولرهای گازی طی سال های اخیر رواج گسترده ای در كشور یافته است و در حالی كه استفاده از این تجهیزات سرمایشی برای مناطق گرم و مرطوب پیشنهاد شده است در سایر مناطق كشور هم از آن استفاده می كنند.

احمد توكلی با بیان اینكه مصرف برق كولرهای گازی سه تا چهار برابر كولرهای آبی است، افزود: متاسفانه ذهنیت غلطی بین در جامعه جا افتاده كه مصرف كولرهای گازی از كولرهای آبی بیشتر است در حالی كه این امر واقعیت ندارد.

با این وجود كارشناسان سازمان بهره وری انر‍ژی ایران راهكارهایی برای كاهش مصرف انرژی كولرهای گازی پیشنهاد می كنند.

براین اساس نصب صحیح كولرهای گازی نقش مهمی در كاهش مصرف برق و هزینه آن دارد؛ نخستین نكته ای كه در نصب این وسایل سرمایشی باید مد نظر قرار گیرد، توجه به ظرفیت كولر متناسب با مساحت فضای محیط است.

علاوه بر این میزان ارتفاع محل نصب پنل داخلی كولر از دیگر راه های كاهش مصرف برق اسپیلت هاست،ارتفاع كولرهای گازی باید بین دو متر تا دو متر و ۲۰ سانتی متر از سطح زمین باشد.

موقعیت قرار گرفتن كندانسور (انتقال حرارت ) بیرون نسبت به پنل داخلی از دیگر راهكارهای پیشنهادی برای كاهش مصرف انر‍ژی است. بر این اساس بهتر است كندانسور بیرونی از پنل داخلی پایین تر باشد.

رعایت مواردی همچون نصب كولر گازی در مسیر جریان هوا و محل سایه (نصب سایه بان)، تنظیم ترموستات بر روی ۲۴ تا ۲۶ درجه، عایق كاری لوله های مبرد و استفاده از مواد ضد زنگ در كولر گازی های اسپیلیت، موجب طولانی شدن عمر دستگاه و شبكه كندانسور و تبادل سریع گرما و سرما می شود و در كاهش مصرف برق و افزایش بازده نهایی این گونه كولرها تاثیر متقابل دارد.

همچنین هنگام نصب كولرهای گازی و اسپیلیت ها باید مراقب بود تا گرد و غبار و ذرات ریز وارد لوله های مبرد نشود زیرا این ذرات ممكن است لوله مویین كولر را مسدود كرده و به كمپرسور صدمه بزند و در نتیجه موجب كوتاه شدن عمر دستگاه شود.

به گزارش ايرنا:انتخاب محل مناسب و نصب درست اجزای اسپیلیت ها ضمن كاهش مصرف برق، موجب افزایش طول عمر مفید آنها می شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مصرف ، کولر گازی ، گرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار