با بررسی های انجام شده هیچ خطری نقش رستم و تخت جمشید را تهدید نمی کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به ترک های زمین در نزدیکی مجموعه های تاریخی و فرهنگی نقش رستم و تخت جمشید گفت: ترک های موجود زمین در دشت مرودشت حاصل یک دوره شش الی هفت ساله خشکسالی است که موضوع نگران کننده ای برای آثار تاریخی در این منطقه نیست.

عبدالرضا نصیری بیان کرد: پنج هزار چاه غیر مجاز در دشت مرودشت نیز تاثیر بسزایی در ایجاد فرونشست زمین و ترک های سطحی دارد که بر اساس کارهای کارشناسی شده صفه تخت جمشید و نقش رستم در معرض خطر و آسیب نیستند.

نصیری با اشاره به پوشش گیاهی در مجموعه جهانی تخت جمشید ادامه داد: دقیقا مشخص نیست که پرداختن به پوشش گیاهی در برخی از سایت های تاریخی استان فارس از چه زمان شروع شده است.

وی اضافه افزود: تاکنون استفاده از کاه گل برای اندود آثار تاریخی بهترین روش حفاظت است و سبز شدن برخی از دانه های کاه در این نوع اندود نیز موضوعی عادی است که رخ می دهد و آسیبی هم بر اثر وارد نمی کند.

نصیری گفت: وجود پوشش گیاهی جز منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی سایت ها و محوطه های باز تاریخی است که اگر این پوشش گیاهی حذف شود خدشه ای بر منظر طبیعی آثار وارد می کند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال اگر این پوشش گیاهی در سایتی مانند بیشاپور در ماه های اسفند و فروردین منحصر به فرد است که منظر فرهنگی و طبیعی اثر را زیباتر می کند.

نصیری افزود: اگر این پوشش گیاهی در لابه لای سنگ ها باشد خطر برای مجموعه آثار محسوب می شود که بی شک با روش های مکانیکی این پوشش گیاهی حذف می شود.

قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز گفت: تبلیغات، اطلاع رسانی و بازگو کردن مسایل برای شفاف سازی بیشتر مسایل می تواند انگیزه و نشاط اجتماعی را در جامعه به همراه داشته باشد.

تاج بخش بیان کرد: فارس با دارابودن جاذبه های متعدد و متنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی یکی از قطب های گردشگری کشور است که رسانه ها با انعکاس اخبار و اطلاعات در این حوزه می تواند نقش بسزایی در معرفی این داشته های فرهنگی و جذب گردشگر داشته باشد.

 ./ وی ادامه داد: در دو سال اخیر تحول بزرگی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس صورت گرفته است                                

برچسب ها: نقش ، رستم ، تخت ، جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.