رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است که فرسودگی شغلی امروزه باعث افت پریشانی اخلاقی در پرستاران شده است که تنها توجه داشتن به مشکلات صنفی و رفاهی می تواند این مشکل را حل کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛  دکتر زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی امروز 4 خرداد ماه در اولین کنگره اخلاق پرستاری که در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد افزود: بحث تعمیم اخلاق پرستاری در پرستاران بسیار مهم است ،باید توجه داشت که بحث بسیار مهم در اخلاق پرستاری محوریت بیمار و مددجو است که در حوزه سلامت حفظ سلامت مردم و ایجاد سلامت برای بیماران از وظایف کادر پزشکی به خصوص پرستاران جامع می باشد.

وی گفت: حفظ شان و کرامت انسانی مهمترین پارامتری است که باید در اخلاق پرستاری به آن توجه شود، همچنین حفظ عزت ، توجه به شئونات بیمار و احترام گذاشتن به آداب و رسوم بیماران از  نکات قابل توجه دیگری است که باید پرستاران آن را مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه صداقت، تعهد و پایبندی به اصول اخلاقی در ارائه خدمات پرستاری بسیار مهم و حیاتی است عنوان کرد: حفظ این مسائل در تمام گروه های سنی به خصوص سالمندان، زنان باردار، کودکان و نوزادان از اولویت بالایی برخوردار است.

زالی ادامه داد:  کار پرستاری در زمره کارهای تیمی است مشارکت آنها با سایر اعضای گروه پزشکی منجر می شود که بیمار بهترین بهره وری را از خدمات درمانی ببرند در واقع به ثمر رسیدن خدمات پزشکی ما در عرصه سلامت در سایه کار تیمی محقق می شود باید توجه داشت که وظیفه شناسی و توجه به وظایفی که در زمره کار پرستاری قرار می گیرد تا حدی کدهای اخلاق پرستاری براساس اینها تدوین شده است.

عدم تناسب تقسیم وظایف موجب فرسودگی شغلی در پرستاران  شده است
رئیس سازمان نظام پزشکی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: در کنار پرداخت به اخلاق پرستاری رعایت دستور العمل های حرفه ای هم باید مورد توجه قرار گیرد.

باید توجه داشت اتفاق ناگواری که در حیطه پرستاری وجود دارد فرسودگی شغلی است ، امروزه جامعه پرستاری دچار آفت پریشانی اخلاقی شده است که توجه داشتن به مشکل صنفی و رفاهی پرستاران در حل این مشکل بسیار مهم است.

زالی با بیان اینکه امروزه حوزه پرستاری دو مشکل عمده دارد گفت: اولین مشکل اجرای قانون بهره وری است و دومین مشکل تعرفه گذاری خدمات پرستاری است باید توجه داشت که توجه خاص به این دو امر می تواند انگیزه مضاعف برای پرستاران ایجاد کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر تقسیم کار پرستاران نسبت به تخت های بیمارستانی که تعریف شده به دلیل شرایط خاص اجرا نشده است که همین امر وظیفه بسیار بزرگی را بر دوش پرستاران گذاشته است./ح
برچسب ها: پرستاران ، اخلاق ، فرسودگی ، شغل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.