سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: مبنا در سوریه، یافتن راه حل صلح‌آمیز به رهبری خود سوری‌ها است و مشارکت سایر کشورها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این موضوع بایستی در جهت حمایت و تشویق صورت گیرد و از دخالت در امور داخلی سوریه خودداری شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، " محمد خزاعی " سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور گفت: به طور اصولی جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که در راستای حل و فصل بحران سوریه به صورت صلح‌آمیز باشد و همچنین از برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص سوریه استقبال می‌کند و معتقد است برای نتیجه بخش بودن این کنفرانس ، بایستی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موثر نیز حضور داشته باشند .

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین ادعاهای حضور نظامی ایران در سوریه و ارسال سلاح برای این کشور را رد و تصریح کرد: انتظار منطقی این بود که شورای امنیت و سایر ارگان‌های ذیربط سازمان ملل، تجاوز اخیر رژیم جعلی صهیونیستی علیه سوریه را شدیدا محکوم کند .

خزاعی در پاسخ به این سوال که در صورتی که جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس ژنو 2 دعوت شود، موضع ایران در قبال آن چه خواهد بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره بطور شفاف اعلام کرده که خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه است و ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم که این بحران راه حل نظامی ندارد و جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ماموریت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ، تاکنون دو نشست بین‌المللی در خصوص سوریه در تهران برگزار کرده و قرار است سومین نشست در هشتم خردادماه سال جاری در تهران برگزار شود و از اینکه جامعه جهانی نیز با حرکت به سمت برگزاری نشست ژنو 2 به همین نتیجه رسیده خشنود هستیم .

وی افزود: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری کنفرانس ژنو 2 استقبال می‌کند و معتقد است برای نتیجه‌بخش بودن آن به غیر از دو طرف موضوع در سوریه، بایستی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موثر نیز حضور داشته باشند، مشارکت جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس نیز بستگی به ساز و کارهای تفصیلی این کنفرانس خواهد داشت که در صورت دریافت، آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: مبنا در سوریه، یافتن راه حل صلح‌آمیز به رهبری خود سوری‌ها است و مشارکت سایر کشورها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این موضوع بایستی در جهت حمایت و تشویق بوده و از دخالت در امور داخلی سوریه خودداری شود.

خزاعی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش بشار اسد در دولت آینده سوریه تصریح کرد: بدون تردید در خواست یک کشور خارجی از رئیس جمهور یک کشور برای ترک سمت خود با منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل مغایرت دارد و این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند که چه کسی می‌بایست برود و یا چه کسی می‌بایست باقی بماند .

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز در طرح شش ماده‌ای خود پیشنهاد کرده، همانطور که در کشورهای دیگر نیز رای مردم مبنا است، آینده سیاسی بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز بایستی از طریق صندوق‌های رای مشخص شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین در خصوص دلیل پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای بررسی موضوع تقویت همکاری‌های منطقه‌ای از جمله موضوع سوریه در جریان مذاکرات 1+5 و کشورمان گفت : ما همیشه دارای این نقطه نظر بوده‌ایم که مسائل منطقه‌ای می‌بایست از طریق گفتگوی میان طرفهای ذی‌ربط حل و فصل شود.

خراعی ادامه داد: مسائلی نیز وجود دارد که ایران و کشورهای عضو 1+5 می‌توانند با همکاری یکدیگر به حل آن کمک کنند، برهمین اساس ایران و گروه 1+5 می‌توانند از فرصت استفاده کرده و در کنار موضوع هسته‌ای به مسائل منطقه‌ای که در خصوص آنها علاقه متقابل وجود دارد ، نیز بپردازند و ما براین باور هستیم که هرگونه تفاهم و موفقیت در جهت حل و فصل مسائل بحرانی می‌تواند فضای مساعدی را به وجود بیاورد.

وی همچنین ضمن محکوم کردن تجاوزات هوائی اخیر رژیم غاصب صهیونیستی علیه سوریه، آن را نقض آشکار قوانین و سازمان ملل دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز با ارائه شکایت رسمی خود به سازمان ملل در این رابطه ، قصد داشت تا توجه جامعه بین‌المللی را به این اقدام جلب کند.

خزاعی تصریح کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی با این حملات تلاش کرد تا گروه‌های افراطی مسلح را در داخل سوریه تقویت کند، با توجه به این حملات و همچنین اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه ، رژیم غاصب صهیونیستی بخشی از درگیری است و نمی‌تواند در کنفرانس‌های بین‌المللی در مورد بحران سوریه شرکت کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: بر خلاف ادعاهای بی اساس ، هیچ نیرو و یا مشاور نظامی از سوی ایران در سوریه حضور ندارد، اما متاسفانه برخی از کشورهای منطقه در امورداخلی سوریه دخالت کرده و با ارسال تسلیحات برای گروه‌های افراطی و تروریستی به آتش درگیری در این کشور دامن می‌زنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد استفاده سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت : جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، قویا معتقد است که بایستی هرگونه تلاش ممکن را در جهت جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام داد، اما در موضوع سوریه، اکنون این امر روشن‌تر شده که عناصری از گروه‌های مخالف مسلح در سوریه از مواد شیمیایی استفاده کرده‌اند و این امر در گزارش " کارلا دل پونته " رئیس کمیسیون تحقیقات شورای حقوق بشر نیز منعکس شده است.

انتهای پیام

برچسب ها: ایران ، سوریه ، سفیر ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار