آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای کسب اطلاعات به آمریکا و متحدین این کشور وابسته است و همین امر تلاش‌های این سازمان برای ارائه ارقامی که جامعه بین‌المللی می‌تواند آنها را قابل قبول بداند، پیچیده‌تر ساخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس ، آژانس ادعا کرده که هدفش بررسی برنامه هسته‌ای ایران بوده و اینکه اطلاعات خود را از منابع مختلفی که به دقت انتخاب شده‌اند کسب می‌کند.
اما مقامات آژانس اخیرا اعلام کرده‌اند که این سازمان 80 درصد از اطلاعات مورد نیاز خود را از آمریکا و متحدان آن تهیه می‌کند.
دو نفر از مقامات آژانس که این اطلاعات را ارائه کرده‌اند می‌گویند که آژانس به صورت روز افزونی به اطلاعات کسب شده از کشورهای منتقد ایران یعنی آمریکا، اسرائیل، انگلستان، فرانسه و آلمان متکی می‌شود.
همه این پنج کشور ایران را متهم به توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای کرده‌اند، در حالیکه آمریکا و اسرائیل تا حد تهدید به حمله نیز پیش رفته‌اند.
منتقدین به رسوایی‌های عراق اشاره می‌کنند تا هشدار دهند اطلاعاتی که دشمنان ایران ارائه می‌کنند در بهترین حالت می‌توانند غیردقیق بوده و در بدترین حالت نیز اخبار تحریف شده باشند تا راه را برای حمله احتمالی هموار سازند.
هانس بلیک، یکی از بازرس‌های ارشد سابق آژانس، در ماه مارس گفت: "خاطرات شکست‌ها و اشتباهات تراژیک به قدر کافی جدی انگاشته نمی‌شوند."
وی که ریاست بازرس‌هایی را بر عهده داشت که تلاشی بیهوده برای کشف تسلیحات کشتار دسته‌جمعی در عراق انجام دادند، می‌گوید: "هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران در حال تولید تسلیحات هسته‌ای است."
ویکی‌لیکس در سال 2009 سندی منتشر کرد که حاوی پیام یوکیا آمانو به مقامات هیأت بازرسان آژانس بود. وی در این نامه اعلام کرده بود که گویی "در دادگاه آمریکا در باره ایران" حضور دارد.
حتی کارشناسانی که درباره ایران دچار بدگمانی هستند نیز اتکای سنگین آژانس به منابع محدود اطلاعاتی را مورد انتقاد قرار می‌دهند.
رابرت کلی، یکی از مقامات سابق آژانس، ادعاهای آژانس درباره تداوم فعالیت‌های تسلیحاتی ایران را "سطحی" توصیف می‌کند.
وی معتقد است آژانس "با طرح اتهاماتی بر اساس منابع بی‌نام که قریب به یک دهه از عمر آنها گذشته" و همچنین اتکاء بر اطلاعاتی "که به وضوح از منابع دشمن با ایران تهیه می‌شوند" بی‌طرفی خود را نقض می‌کند.
وی افزود "درس‌های سال 2003 (رسوایی تسلیحات کشتار جمعی عراق) را از یاد نبریم."





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار