تاخیر 7 دقیقهای تا 59 دقیقهای برای هواپیماها در فرودگاه بینالمللی تبریز
علی رستمی مدیرکل فرودگاههای آذربایجانشرقی امروز در تبریز اظهار کرد: سال گذشته در مجموع 127 هزار و 159 دقیقه تاخیر برای کل پروازهای فرودگاه بینالمللی تبریز ثبت شده که این رقم در سال 90 معادل 186 هزار و 379 دقیقه بوده است.
وی درباره تاخیری که برای هر پرواز در فرودگاه بینالمللی تبریز به طور میانگین اتفاق میافتد، افزود: سال 91 برای هر پرواز به طور میانگین 12 دقیقه تاخیر به وجود آمده که این رقم در سال قبل از آن 15 دقیقه بود.
رستمی تاکید کرد: این تاخیرها با تقسیم کل تاخیرها به تعداد پروازهای صورت گرفته در طول سال محاسبه میشود در حالی که در تمام پروازها تاخیر ثبت نشده است.
این مقام ارشد استان در حمل و نقل هوایی گفت: سال گذشته برای 5 هزار و 248 پرواز فرودگاه شهید مدنی تاخیر ثبت شده که 49 درصد از 10 هزار و 521 سورتی پروازی که در طول سال 91 از این فرودگاه صورت گرفته را شامل میشود.
وی در مورد وضعیت تاخیر پروازهای شرکتهای فعال در حوزه مدیرتش گفت: به صورت میانگین از هفت دقیقه تا 59 دقیقه تاخیر برای پروازهای 14 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی که در فرودگاه بینالمللی تبریز خدمات ارائه میدهند ثبت شده است که کمترین آن بطور میانگین برای پروازهای دارای تاخیر با هفت دقیقه برای پراوازهای کیش ایر بوده است.
تاخیرهای پروازی برای 14 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی ایران ایر، آرمان، آتا، آسمان، ایرتور، تابان، نفت، ساها، کاسپین، کیش ایر، ماهان، سهند آذر، ترکیش و سعودی که در فرودگاه بینالمللی تبریز فعال هستند محاسبه شده است.
فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز در شمالغرب شهرستان تبریز به مساحت 420 هکتار با قدمت 57 سال که از یک طرف به پایگاه دوم شکاری، از طرف دیگر به سهراهی غیرهمسطح جاده فرودگاه و مرند و از طرفی به پلیسراه تبریز - مرند مشرف شده است.فرودگاه تبریز در سال 1329 با ماموریت ارایه خدمات هوایی، پروازهای برنامهای و غیربرنامهای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگانهای کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.
برای نخستین بار در سال 1326 دفتری با عنوان بیسیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بیسیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز نموده و در سال 1329 از بیسیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه در سال 1335 با نصب دستگاههای ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی بهنام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است. و در سال 1337 عملیات ساختمان 3 طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال 1338 مورد بهره برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه اندازی دستگاههای مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن 25 شمارهای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده است. و سرویس هوایی بین تبریز - تهران و بالعکس با هواپیمای DC3 هفتهای 2 پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده است.
در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیات دولت به عنوان فرودگاه بینالمللی نامگذاری شده و در سال 1378 به عنوان یکی از فرودگاههای درجه یک کشور انتخاب شده و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارایه میکند./ج1