استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت : متاسفانه بروز سرطان کبد در سال های اخیر به سه برابر افزایش یافته و برآورد می شود که در هر ثانیه یک نفر در اثر سرطان کبد از دنیا می رود.

دکتر درویش مقدم استاد گروه گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بعد از بیماریهای قلبی عروقی ، بیماریهای گوارش و کبد یکی از مهمترین معضلات بهداشتی جوامع است که هر ساله بار عظیمی را بر بودجه بهداشت و درمان کشورها تحمیل می کند گفت : این هزینه ها در حالی به جوامع تحمیل می شود که بسیاری از این بیماریها قابل پیشگیری می باشند .

وی با اشاره به اینکه ا همیت بیماریهای گوارشی چنان است که هر ساله 2تا 9 خرداد ماه از سوی انجمن جهانی گوارش به عنوان هفته سلامت گوارش و کبد نامگذاری شده است که در آن برنامه های مختلفی جهت ارتقاء سطح آگاهی جامعه در سراسرجهان برگزار می شود ادامه داد : امسال نیز برنامه های این هفته بر موضوع سرطان کبد و راههای پیشگیری از آن متمرکز شده است  .

استاد گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد : متاسفانه بروز سرطان کبد در سالهای اخیر به سه برابر افزایش یافته و برآورد می شود که در هر ثانیه یک نفر در اثر سرطان کبد از دنیا می رود.

شیوع هپاتیت  C در ایران کمتر از 1 درصد است

وی با بیان اینکه بیماریهای مزمن کبدی از جمله هپاتیتهای ویروسی و کبد چرب که اغلب به راحتی قابل پیشگیری و درمان هستند مهمترین علت سرطان کبد می باشند  ادامه داد : هپاتیت هایB و  C شایعترین هپاتیت های ویروسی منجر به بیماری مزمن کبدی هستند که در این عرصه تخمین زده شده که 5درصد و 3درصد مردم جهان به ترتیب به ویروسهای هپاتیت  B و  C مبتلا هستند که اغلب آنها از این آلودگی بی خبرند.

دکتر درویش مقدم با اشاره به اینکه هپاتیتB با واکسیناسیون بموقع و هپاتیتC با پرهیز از رفتارهای پر خطر براحتی قابل پیشگیری هستند و با درمان بموقع این هپاتیت ها میتوان جلوی آسیب کبد و نهایتاً سرطان کبد را گرفت  تصریح کرد : در ایران شیوع هپاتیت  B تا دو دهه گذشته در سطح نسبتاً بالایی قرار داشت که با انجام اقدامات موثر و پیشگیرانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گام های مهمی در جهت کاهش شیوع این ویروس برداشته شد که از جمله این اقدامات می توان به ارائه آموزش های همگانی، افزایش آگاهی افراد جامعه و انجام واکسیناسیون رایگان برای نوزادان، جوانان و سایر افراد در معرض ابتلا اشاره کرد.

وی یادآور شد : شیوع هپاتیت  C در حال حاضر در کشور ایران کمتر از 1 درصد برآورد می شود که با تداوم اطلاع رسانی و ارتقاء سطح آگاهی مردم جای امیدواری است که از این نیز کمتر گردد./ح



برچسب ها: سرطان ، کبد ، هپاتیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار