وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: ممنوعيت‌ها براي حضور بخش‌هاي غيردولتي اعم از خصوصي و تعاوني، در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي بر طرف شده است و سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف سرمايه گذاري كنند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سيدشمس الدين حسيني با بیان این مطلب گفت: تراز تجاري انرژي ايران در بخش هاي فراورده‌هاي نفتي، برق و گاز متحول شده و ايران علاوه بر صادرات نفت خام، به صادر كننده خالص موارد فوق تبديل شده است كه در اين ميان، كاهش نرخ رشد مصرف كل انرژي، پايين آمدن مصرف مطلق خانوارها و افزايش سهم توليد از مصرف انرژي از نتايج اين سياست ها بوده است.
 
وي به ارائه گزارشي از اوضاع اقتصادي كشور پرداخت و گفت: ظرفيت‌هاي كم نظير ايران از منظر جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و همچنين نيروي انساني بالقوه تا جايي است كه كشورمان با بيش از 75 ميليون نفر جمعيت و با توليد ناخالص داخلي بيش از هزار ميليارد دلار بر حسب معيار برابري قدرت خريد (PPP)،
 
وزير اقتصاد اظهار داشت: پيشرفت‌هاي علمي ايران در علوم نوين كه پايه اصلي خلق ثروت در اقتصاد نوين است، مزيت‌هاي فوق را رقابتي‌تر ساخته و به دليل توانمندي‌هاي فوق، در گزارشات رسمي نهادهاي بين‌المللي از ايران به عنوان قطب علمي و قطب اقتصادي در منطقه ياد شده است.
وي خاطرنشان كرد: ممنوعيت‌ها براي حضور بخش‌هاي غيردولتي اعم از خصوصي و تعاوني، در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي بر طرف شده است و سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف سرمايه گذاري كنند.
 
وزير اقتصاد با اشاره به نهايي كردن برنامه همكاري بين كشورهاي عضو بانك توسعه اسلامي (MCPS) گفت و پيشنهاد دادیم سرمايه بانك توسعه اسلامي براي بار پنجم افزايش يابد.
 
حسيني همچنین با اشاره به ذخاير معدني غني و پرارزش نفت و گاز، ذخاير فلزات اساسي و نظاير آن، ايران را مستعد جذب سرمايه گذاري هاي خارجي عنوان كرد و افزود: بر اساس گزارش سال 2013 آنكتاد، در سال 2012 حدود 4.9 ميليارد دلار سرمايه خارجي در شركت جذب شده كه نسبت به سال قبل از آن 17 در صد رشد داشته است.
 
وي موضوع تامين مالي مشترك و سنديكايي را در اولويت همكاري هاي بانك توسعه اسلامي با تمام كشورهاي عضو مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: در اين راستا صندوق توسعه ملي با دارا بودن منابعي بيش از 50 ميليارد دلار، آمادگي همكاري با بانك توسعه اسلامي را دارد.
 
به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران، رييس بانك توسعه اسلامي نيز در اين ديدار از همكاري همه جانبه بانك توسعه اسلامي با كشورمان خبر داد و از ايران به دليل حمايت دائمي از اين بانك قدرداني كرد.
 
گفتني است: در سي‌وهشتمين اجلاس شوراي مديران بانك توسعه اسلامي كه از صبح امروز در دوشنبه؛ پايتخت تاجيكستان آغاز به كار كرده است، هيئت‌هايي از 53 كشور جهان حضور يافته اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار