در حال حاضر دو نوع پودر دستي و ماشيني در كشور توليد مي‌شود كه به لحاظ تفاوت در فرآيند توليد به دو نوع سبك و سنگين تقسيم مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران نخستين واحد توليد پودر شوينده با ظرفيت 250 كيلو‌گرم در ساعت در سال‌هاي پس از 1332 توسط شركت داروگر راه‌اندازي شد و حدود سال 1341 دومين و سومين واحد‌هاي توليدي توسط شركت پاكسان با ظرفيت 500 كيلو‌گرم در ساعت و شركت پاكنام (اسنو) با ظرفيت 250 كيلو‌گرم در ساعت آغاز به كار كرد.

در حال حاضر ظرفيت اسمي توليد پودر لباسشويي در كشور حدود 773 هزار تن است كه در سال گذشته با توليد حدود 600 هزار تن به طور تقريبي از80 درصد ظرفيت توليد اسمي بهره‌برداري شده است. همچنين صنعت توليد پودرهاي شوينده حدود 400 تا 500 هزار تن ظرفيت توليد در دست ساخت دارد كه به تدريج تا 5 سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.

چنانكه گفته شد، در سال گذشته با توليد 600 هزار تن انواع پودر شوينده، از حدود 80 درصد ظرفيت اسمي بهره‌برداري شده است. از اين ميزان توليد، مقدار 400 هزار تن در قالب تعهد اين شركت‌ها در داخل كشور توزيع و مابقي آن به خارج از كشور صادر شده است.

در حال حاضر دو نوع پودر دستي و ماشيني در كشور توليد مي‌شود كه به لحاظ تفاوت در فرآيند توليد به دو نوع سبك و سنگين تقسيم مي‌شوند. براي سال 1385 مقرر شد، 400 هزار تن انواع پودر شوينده توسط 11 واحد توليدي در كشور تأمين شود. از اين ميزان، تعهد توزيع پودر دستي معادل 280 هزار تن است كه حدود 95 درصد آن پودر دستي سبك است و 5 درصد مابقي اختصاص به پودر دستي سنگين دارد. پودر ماشيني نيز به سه نوع معمولي، با ماده فعال‌كننده و با ماده فعال‌كننده آنزيم‌دار تقسيم مي‌شود كه در سال گذشته به ميزان 120 هزار تن در داخل كشور تأمين و توزيع شد. جدول 2 ميزان توزيع پودر شوينده را به تفكيك دستي و ماشيني طي دهه گذشته نشان مي‌دهد.

در حال حاضر مصرف سرانه پودر دستي در كشور 3/4 كيلو‌گرم و مصرف پودر ماشيني 4/1 كيلو‌گرم است. درمجموع مصرف ‌سرانه انواع پودرهاي شوينده در كشور معادل 7/5 كيلو‌گرم بوده كه اين ميزان از تقسيم پودرهاي توزيع شده بر كل جمعيت كشور به دست آمده است. در همين زمان سرانه مصرف پودر شوينده در چند كشور ازجمله آلمان 8/11 كيلو‌گرم؛ فرانسه 5/11كيلوگرم؛ سوريه 5 كيلوگرم؛ ايتاليا 5/8 كيلوگرم؛ آمريكا 12 كيلوگرم و ژاپن 12 كيلوگرم بوده است. همچنانكه مشخص است مصرف سرانه پودر شوينده در كشور ما نصف مصرف‌سرانه كشورهاي توسعه يافته و صنعتي (حدود 12 كيلوگرم) است كه علت عمده آن عدم امكان توسعه و ترويج كالا‌هايي نظير مايع ماشين لباسشويي، قرص‌هاي دترجنت و ... است. نكته ديگري كه بايد به آن اذعان داشت اين است كه مصرف پودرهاي شوينده در استان‌هاي مرزي كشور نظير خوزستان، خراسان، ايلا‌م و كردستان به مراتب بيشتر از استان‌هاي مركزي است، زيرا اين استان‌ها مبادي خروج پودر يارانه‌اي به صورت قاچاق به بازار‌هاي صادراتي منطقه است.

برچسب ها: پودر ، سرانه ، سنگین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۸:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
با سلام خدمت شما میخواستم اگر امکانش باشه اطلاعات بیشتری در مورد میزان صادرات و واردات و تولید پودر بهم ارسال کنید با تشکر وسپاس
آخرین اخبار