معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي گفت :‌توليد 34 قلم دارو با تکنولوژي بالا به زودي در مراکز رشد دانشگاههاي علوم پزشکي کشور آغاز مي شود .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ؛ دکتر مصطفي قانعي در حاشيه گردهمايي کشوري مراکز رشد و فناوري سلامت با اشاره به وارداتي بودن 148 قلم دارو در کشور، اذعان کرد: از اين تعداد، 50قلم دارو بسيار گران و در بازار پرمصرف هستند که از اين تعداد تا کنون 20 قلم دارو در کشور توليد شده و قرار است توليد حدود 34 قلم ديگر هم بزودي در مراکز رشد آغاز شود.

دکتر قانعي با اشاره به فعاليت 37مرکز رشد و فناوري سلامت در دانشگاههاي علوم پزشکي کشور اظهار داشت: از اين تعداد، 10مرکز در حوزه بيوتکنولوژي فعاليت دارند و براي توليد داروهاي بيوتکنولوژي تلاش مي‌کنند.

وي خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا 4 سال آينده حدود 300دارو وارد بازار کشور مي‌شود که از اين تعداد، 50قلم بسيار پرهزينه و با کاربرد وسيع است.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي با تاکيد بر اينکه توليد داروهاي بيوتکنولوژي نياز به کارخانه ندارد بلکه در يکصد متر فضا هم مي‌توان نياز دارويي کل آسيا را برآورده کرد اظهار داشت: در حال حاضر در شش دانشگاه کشور که يکي از آنها علوم‌پزشکي مشهد است، در حال آماده‌سازي اين فضا هستيم.

دکتر مصطفي قانعي با بيان اين که «يکي از مواردي که امروز درباره آن بحث مي‌شود، موضوع داروهاست»، اظهار کرد: هم دانش موردنياز براي توليد داروها در وزارت بهداشت تدريس مي‌شود و هم در مراکز تحقيقاتي روي آن تحقيق مي‌شود و نمونه نيمه‌صنعتي آن نيز در مراکز رشد و فناروي توليد مي‌شود تا اين چرخه کامل شود.

وي افزود: آنچه کشور ما را با واردات دارو مواجه کرده، دسته داروهاي بيوتکنولوژي، نانوتکنولوژي و نوترکيب هستند، به نحوي که نيمي از اعتبار تخصيص يافته دارويي کشور، براي 5درصد داروهاي وارداتي صرف مي‌شود که بالاترين تکنولوژي را دارند و نيم ديگر اعتبار تخصيصي دارو صرف 95درصد داروهاي توليدي کشور مي‌شود.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ديگر وب دا مبني بر اين که «از اقلام دارويي توليد داخل، چند درصد به مرحله صادرات مي‌رسد؟»، اظهار کرد: صادرات داروي کشور حدود يکصد ميليون دلار است، در حالي که نسبت به واردات قابل توجه نيست و عددي نيست که بتوانيم درباره آن حرفي بزنيم اما آنچه قابل تأمل است اين که بزرگترين علت ناموفق بودن کشور در صادرات دارو، شعار خودکفايي بوده که از ابتدا، کارخانه را به قصدخودکفايي در کنار صادرات بنيان نگذاشتيم.

وي درباره راهکارهايي که مي‌توان براي پيشبرد وضعيت موجود دارويي اتخاذ کرد، خاطرنشان کرد: بايد حدود يک ميليارد دلار براي شرکت‌هاي دارويي هزينه و زيرساخت توليد را براي دستيابي به استانداردهاي اروپايي (GMP ) و آمريکايي (GLP) مهيا کنيم .

دکتر قانعي تصريح کرد: اين درحاليست که چون ما براي توليد داخل خيلي از اين الزامات را براي شرکت‌کننده‌ها اجباري نکرده‌ايم، اگر بخواهند وارد عرصه صادرات شوند، بايد تمام الزامات صادراتي را رعايت کنند.

دکتر قانعي در پاسخ به پرسش ديگر وب دا درباره چشم‌انداز وزارت بهداشت براي داروهاي بيوتکنولوژي، گفت: آنچه قطعي است اين که داروهاي بيوتکنولوژي کارخانه نمي‌خواهند و در يکصد متر فضا نياز دارويي کل آسيا را مي‌توان برآورده کرد و بنابراين تهيه يکصد متر فضاي GMPدار هم هزينه‌بر نيست و در حال حاضر در 6دانشگاه که يکي از آنها در علوم‌پزشکي مشهد است، را در حال آماده‌سازي هستيم.

وي افزود: توليد داروهاي بيوتک اگر راه بيفتد، مي‌توانيم مواد اوليه دارويي را به مرز صادرات برسانيم و در اين رابطه اولين صادرات را به روسيه داشتيم که استانداردهايش بسيار بالاست.

برچسب ها: دارو ، دانشگاه ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار