فعالان آمریکایی سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور امریکا را به هم ریختند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن حاضر شد تا نخستین سخنرانی مهم خود را در دوره دوم حضورش در کاخ سفید درباره مبارزه با تروریسم ایراد کند. وی در این سخنرانی به چندین مسئله ازجمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای اسلامی اشاره کرد. اوباما مدعی است چنین حملاتی قانونی و برای دفاع از آمریکا است اما تحلیلگران می گویند استفاده از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در کشورهای دیگر، نقض قوانین بین المللی و حاکمیت کشورهای هدف قرار گرفته است. اوباما می گوید این نوع حملات برای کشتن اعضای القاعده و گروههایی شبه نظامی شبیه القاعده موفق و نتیجه بخش بوده است. اما گروههای فعال در زمینه حقوق بشر چهره ای کاملا متفاوت از این مسئله ترسیم کرده اند و می گویند حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در داخل افغانستان و یمن و پاکستان و چندین کشور دیگر سبب کشته شدن هزاران غیرنظامی ازجمله چندین زن و کودک شده است. یکی دیگر از مسائل اصلی مطرح در سخنرانی دیروز باراک اوباما، وضع زندان گوانتانامو بود. اوباما در سخنانش اذعان کرد این زندان به نماد اقدامات آمریکا در نقض قوانین بین المللی تبدیل شده است. اما اوباما در این سخنان به این وعده خودش برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو اشاره نکرد که زمان به قدرت رسیدنش در سال دو هزار و نه مطرح کرده بود. اوباما در این سخنان به ادامه اعتصاب غذای زندانیان زندان گوانتانامو نیز اشاره ای نداشت. این درحالی است که اعتصاب بسیاری از یکصد و شصت زندانی زندان گوانتانامو بیش از صد روز است که آغاز شده است. بسیاری از این افراد محاکمه یا محکوم نشده اند. روز گذشته معترضان ضدجنگ چندین بار سخنان اوباما را قطع کردند و خواستار تعطیلی فوری زندان گوانتانامو شدند.

یکی از فعالان ضدجنگ با قطع سخنرانی اوباما و خطاب قرار دادن او گفت: افرادی بینوا در این زندان حضور دارند. شما می توانید همین امروز به زندان گوانتانامو بروید و خودتان با چشمان خودتان از نزدیک شاهد اوضاع باشید.

همزمان با سخنرانی اوباما، گروهی از فعالان آمریکایی نیز در خارج از مکان نظامی تجمع کرده بودند که اوباما سخنرانی می کرد. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار آن بودند که اوباما به وعده اش برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو عمل کند. تعدادی از این افراد همانند زندانیان گوانتانامو کیسه های سیاه بر سر داشتند.
 
یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات گفت: اوباما! آیا نمی دانی که ما باید گوانتانامو را تعطیل کنیم.

قرار بود سخنرانی دیروز اوباما تبیین کننده سیاستهای جدید آمریکا درباره مبارزه با تروریسم باشد اما این سخنرانی نشان داد که اوباما فقط کوشیده است چهره ای جدید از سیاستهای قدیمی واشنگتن ترسیم کند زیرا نشان داد آمریکا همچنان به حملات با هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای مختلف اسلامی ادامه می دهد و حاضر نیست زندان بدنام گوانتانامو را تعطیل کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار