اتهامات بی‌اساس آمریکا به پکن در مورد حملات سایبری، نهایت بدبینی و دورویی است. آمریکا خود به تنهایی بزرگترین و مخرب‌ترین تجهیزات مربوط به حملات سایبری را در اختیار دارد. به اعتقاد کارشناسان، هدف اصلی آمریکا از این اتهامات، افزایش تنش‌های نظامی این کشور با چین است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در مقاله‌ای به قلم «الکس لانتیر» می‌نویسد: در روزهای اخیر، مقامات ارشد آمریکا و رسانه‌ها، اتهامات بی‌اساسی را در مورد حمله سایبری چین به سیستم‌های کامپیوتری آمریکا توسط یک واحد نظامی در شانگهای،‌ مطرح ساختند که این مسئله موجب افزایش تنش‌های این کشور با چین شد.

روزنامه «نیویورک تایمز»، با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «هکرهای چینی حملات خود را به اهداف آمریکایی از سر گرفتند»، این جنجال را آغاز کرد و به دنبال آن، شرکت آمریکایی امنیت کامپیوتر «ماندیانت» و مقامات ارشد آمریکایی، سیل اتهامات و تهدیدات خود را علیه چین روانه کردند. «تایمز» ادعا کرد که واحد «61398» ارتش چین در شانگهای، که واشنگتن در ماه فوریه امسال آن را متهم کرده بود، بار دیگر حملات سایبری خود را آغاز کرده است.


***هیچ مدرکی علیه حمله سایبری چین در دست نیست
«تایمز» اعتراف کرد که هیچ دلیل و مدرک برای اثبات این اتهامات در دست نیست. به گفته این روزنامه: «دقیقا مشخص نیست که چه کسی مورد حمله حملات اخیر قرار گرفته است. «ماندیانت»، یک شرکت امنیتی خصوصی که به شرکت‌ها و آژانس‌های دولتی کمک می‌کند تا از خود در برابر حملات هکرها دفاع کنند، ادعا کرد که این حملات از سر گرفته شده‌اند اما اهداف این حملات را مشخص نکرد.»

«تایمز» مدعی شد که چین، چندین شرکت را از جمله کوکاکولا، شرکت انرژی فرانسوی «اشنایدر الکتریک» و پیمانکار دفاعی آمریکایی، «لاکهید مارتین» را در حملات قبلی خود مورد هدف قرار داده است. هیچ یک از این شرکت‌ها اتهامات «تایمز» را تایید نکردند؛ با این حال از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

اما باوجود فقدان کامل شواهد، مقامات دولت سابق و فعلی اوباما در گفت و گوی خود با «تایمز»، سیلی از تهدیدات خود را روانه چین کردند. یک مقام ارشد آمریکایی که نامش ذکر نشده است، گفت که ما باید با سرعت و قاطعیت، به چین واکنش نشان دهیم. پکن باید بداند که این نوع فعالیت‌ها، هزینه‌های واقعی در پی دارند.»


*** آمریکا قصد دارد چین را تحریم اقتصادی کند
در روز چهارشنبه، «دنیس بلیر»، مدیر اطلاعات ملی دولت سابق اوباما، و «جان هانتسمن»، سفیر آمریکا در چین، تصمیم گرفتند تا برای مجموعه‌ای از دستورات اجرایی و قوانین پارلمان، برنامه‌ای ارائه دهند تا از این طریق، چین را به خاطر مسائل مربوط به حملات سایبری، تهدید کنند. «بلیر» در مصاحبه خود با «تایمز» گفت: «اعمال فشار، به تنهایی کارساز نیست. یک چیزی باید در محاسبات چین تغییر پیدا کند.»

طبق مقاله‌ای در نشریه «وال استریت ژورنال» در ماه گذشته، دولت اوباما برنامه‌ مشابهی را مطرح کرده که حاکی از «افزایش سریع و احتمالی» تنش‌های آمریکا با چین است. طبق این نشریه، واشنگتن در نظر دارد «تحریم‌های تجاری، فشار دیپلماتیک، متهم ساختن اتباع چینی در دادگاه‌های آمریکا و اقدامات متقابل سایبری ــدفاعی و تهاجمی» را به چین تحمیل کند.
این اتهامات بی‌اساس آمریکا به پکن در مورد حملات سایبری، نهایت بدبینی و دورویی است. آمریکا خود به تنهایی بزرگترین و مخرب‌ترین تجهیزات مربوط به حملات سایبری را در اختیار دارد. این کشور در ماه مارس، از ایجاد 13 تیم تهاجمی سایبری، نوشتن کدهای کامپیوتری مخرب برای از کار انداختن یا خراب کردن کامپیوترها و یا زیرساخت‌های کامپیوتری، به عنوان بخشی از برنامه چند میلیارد دلاری جنگ سایبری آمریکا، خبر داد.


*** آمریکا و اسرائیل عامل حملات سایبری به برنامه اتمی ایران
دولت اوباما قبلا ادعا کرده بود که در فوریه همین سال، دست به حملات پیشگیرانه سایبری زده و از روش‌های غیرقانونی تهاجمی که بیشترشان توسط دولت بوش علیه عراق استفاده می‌شد، استفاده کرده است. این اتفاق پس از آنکه آمریکا و اسرائیل با همکاری هم، برای از کار انداختن برنامه اتمی ایران، ویروس استاکس‌نت را وارد سیستم‌های کامپیوتری کنترل کننده سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران کردند ، روی داد که با مجموعه‌ای از بمب گذاری‌ها و ترورها در داخل ایران، با هدف ترور دانشمندان ایرانی، همراه بود. 

همانطور که دست اندرکاران سیاست خارجی آمریکا نیز به آن اعتراف کرده‌اند، آنچه که باعث شده تا واشنگتن چین را متهم به حملات سایبری کند، در اصل احتمال حمله سایبری از سوی چین نیست بلکه هدف اصلی، افزایش تنش‌های نظامی بین آمریکا و چین است. 


*** وخامت در روابط نظامی و دیپلماتیک آمریکا و چین
از زمانیکه آمریکا، در دوره نخست ریاست‌جمهوری اوباما، سیاست تهاجمی آسیا محور خود که چین را نیز شامل می‌شد، اعلام کرد، روابط نظامی و دیپلماتیک بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان، به طرز چشمگیری رو به وخامت رفت. در ماه گذشته، واشنگتن با کره جنوبی، به خاطر ترس از وقوع جنگی تمام عیار با همسایه‌اش کره شمالی، مانوری نظامی بر پا کرد که شواهد نشان می‌دهد، آنها بمب‌ فکن‌های «بی-2» قادر به حمل کلاهک هسته‌ای را در شبهه جزیره کره، تنها در چند صد کیلومتری چین، مستقر کردند.

از آنجایی که ارتباطات الکترونیکی برای هماهنگ ساختن نیروهای نظامی در فواصل دوردست، شناسایی و مورد هدف قراردادن آنها با مهمات هدایت شونده دقیق، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، جنگ سایبری، در روابط نظامی آمریکا و چین، به مسئله بسیار مهمی تبدیل شده است. این نیروها، نه تنها انواع مرسوم مانند نیروهای رزمی دریایی آمریکا در اطراف ناو هواپیمابر و وسایل نقلیه نیروهای نظامی، بلکه سلاح‌های جدیدتری چون هواپیماهای بدون سرنشین کنترل از راه دور و یا کامپیوتری آمریکا و چین را نیز شامل می‌شوند.


*** احتمال برخورد اتفاقی هواپیماهای چین و آمریکا در اقیانوس آرام
هفته گذشته، نیروی دریایی آمریکا هواپیمای «ایس-47 بی»، نخستین هواپیمای بدون سرنشین کاملا خودکار کامپیوتری خود را روی ناو هواپیمابر «یو اس اس جورج اچ دبلیو بوش» آزمایش کرد. به نوشته «تایمز»، «نیروی هوایی آمریکا، برای جبران برتری چین از لحاظ تعداد و پیشرفت‌های تکنولوژیکی آن، به شدت روی هواپیماهای بدون سرنشین -ـنه تنها انواع «ایکس-47-بی»، بلکه هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی ضد زیردریایی، هواپیماهای بدون سرنشین مخابره‌ای دوربرد و حتی هواپیماهای بدون سرنشین زیردریایی ـــ سرمایه گذاری کرده است.»

به گفته این روزنامه، از آنجایی که آمریکا، اقیانوس آرام را با «هزاران» فروند از این هواپیماها پر کرده است، و چین نیز برای آنکه زیاد از آمریکا عقب نیفتد، هواپیماهای خود را در آنجا مستقر کرده، احتمال برخورد اتفاقی این هواپیماها افزایش پیدا کرده است.

مسئله جنگ سایبری، عمیقا به سرعت در حال افزایش مسابقه تسلیحاتی در اقیانوس آرام وابسته است. گزارش اخیر پنتاگون به کنگره آمریکا در مورد قابلیت‌های نظامی چین، بر نقش برنامه جنگ سایبری چین، به عنوان برنامه‌ای گسترده  برای جلوگیری از مداخله نظامی احتمالی آمریکا در چین، تاکید دارد. می‌توان حدس زد که تمهیدات آمریکا برای جنگ سایبری با چین، به همین شکل ویا حتی پیشرفته‌تر خواهد بود.


 *** بحران عمیق و ریشه دار در نظام سرمایه داری جهانی
پنتاگون نوشت که «سرمایه گذاری مداوم» چین در حوزه جنگ سایبری، موشک‌های هدایت شونده و قابلیت‌های جنگ هوایی، «ظاهرا به منظور توانمند ساختن عملیات ممانعتی (آنچه که استراتژیست‌های ارتش آزادی خلق چین از آن به عنوان «عملیات ضد مداخله» یاد می‌کنند)، طراحی شده است... این کشور همچنان به توسعه اقدامات لازم برای جلوگیری یا مقابله با دخالت طرف سوم، به ویژه از جانب آمریکا، ادامه می‌دهد. رویکرد چین در مواجهه با این مسئله، تلاش مداوم برای توسعه قابلیت‌‌های خود در حمله به نیروهای نظامی دور برد است که ممکن است در اقیانوس آرام مستقر شده و یا در حین انجام عملیات باشند.»

مجموعه تهدیدات آمریکا و اتهامات بی‌اساس آن و تمهیدات هر دو کشور چین و آمریکا، برای مقابله با آنچه که ممکن است به درگیری فاجعه آمیز چین و آمریکا بیانجامد، حاکی از بحران عمیق و ریشه دار در نظام سرمایه داری جهانی است.


*** بدهی چند تریلیون دلاری بانک‌های آمریکا به چین
زیرساخت‌های صنعتی که پایه و اساس تجارت چین و آمریکا را که در مجموع سالانه به نیم تریلیون دلار می‌رسد، تشکیل می‌دهند، در قلب اقتصاد جهان قرار دارند. از آنجایی که بانک‌های بحران زده آمریکا تریلیون‌ها دلار بدهی انباشته به چین دارند و تمایل چندانی به بازپرداخت آنها ندارند، تسلط جغرافیایی سیاسی امپریالیسم آمریکا که شالوده روابط بین المللی پس از جنگ در آسیا را تشکیل می‌دهد، متزلزل شده است.

همانطور که «لئون تروسکی»، مارکسیست بزرگ روسی در سال 1914 و در آغاز جنگ جهانی اول نوشت، چیزی که دارد اتفاق می‌افتد، «طغیان نیروهای تولید در برابر شکل سیاسی دولت و ملت است.» از این رومهمترین کار، بسیج طبقه کارگر در مبارزه‌ای مشترک برای سوسیالیسم یا جامعه گرایی، علیه جنگ امپریالیستی است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار