عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : برنامه های داروپزشک خانواده با هدف حرکت داروسازان به سمت بیمار محوری است که در این عرصه برنامه های خوبی اجرا شده است .

دکتر مجتبی مجتهدزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هدف داروپزشک خانواده این است که داروسازان در داروخانه ها به سمت بیمار محوری حرکت نمایند گفت : خوشبختانه در این عرصه عملکرد انجمن داروسازی بالینی مفید بوده است .

وی با اشاره به اینکه درمان برخی از بیماریها از جمله بیماریهای مزمن مانند بیماریهای تنفسی مزمن شامل آسم ، بیماریهای قلبی مانند فشار خون و بیماریهای دیابت و مشکلات متابولیسم و چربی خون و نیز اعتیاد و.... را بر همین اساس گذاشته ایم ادامه داد : تمام تلاشها در جهت تغییر نقش داروسازها از فروش محصول به بیمار محوری است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید به اینکه آموزش بیمار جزو اهم فعالیتهای داروسازها است که تهیه تاریخچه دارویی ، در نظرگرفتن بیماریهای همزمان یک فرد و... در این عرصه گنجانده میشوند تصریح کرد : در صورت توجه به این موارد پل ارتباطی موثری بین پزشک معالج و بیمار ایجاد خواهد شد .

وی بیان کرد : فضای داروخانه باید به گونه ای طراحی شود که بیمار و حتی فردی که درخواست تهیه دارو ندارد ، بتواند با آرامش سوال کرده و پاسخ خود را دریافت نماید .

دانشکده های تربیت داروسازان نیازمند تقویت است

دکتر مجتهد زاده با اشاره به اینکه در این عرصه نیاز به کار بیشتری داریم افزود : در مرحله اول باید فضای فیزیکی مناسبی ایجاد شود تا بیماران بتوانند به صورت خصوصی با داروسازان صحبت کنند چرا که با صحبت از پشت پیشخوان ، احساس امنیت ایجاد نمی شود .

وی تصریح کرد : هر چند در حال حاضر وضعیت داروخانه ها مناسب بوده و چشم انداز روشنی پیش رو داریم ولی عوامل قانون گذار باید با در نظر گیری این مسائل به ایجاد فضای فیزیکی در داروخانه ها توجه نمایند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر سه دانشكده داروسازی به تربیت داروساز می پردازد گفت : با توجه به اینکه هر صد تخت خواب نیازمند یک متخصص داروسازی بالینی است ، این عرصه نیاز به تقویت دارد .

وی یادآور شد : با در نظر گیری دوره های کوتاه مدت برای حوزه های مختلف از جمله حوزه سالمندی ، بیماریهای متابولیسم ، درد و... می توان کمبود عرصه های ارائه خدمات را برطرف نمود .

دکتر مجتهدزاده در پایان خاطرنشان کرد : در حال حاضر حوزه دارویی کشور نیازمند اتاقهای تمیز در بیمارستانها برای تهیه داروها به روش استریل ، امکان سنحش سطح خوبی داروها و اصلاح سیستم توزیع دارویی می باشد ./ح
برچسب ها: داروساز ، بیمار ، درد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار