جشنواره‌ی ملی شیخ بهایی به‌صورت دو سالانه در هفته‌ی میراث فرهنگی، با جلب حمایت سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ مسعود علویان‌صدر جشنواره‌ی ملی شیخ بهایی را تجلی احترام ملت و دولت ایران به هنرمندانی دانست که بی‌ادعا، سال‌ها در راستای شکوفایی‌، حفاظت‌ و احیای میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری تلاش کرده و کوشیده‌اند تا با بسترسازی، نوآوری‌، خلاقیت و کسب مهارت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی، فرصت بی‌بدیلی را در فرآیند توسعه‌ی فرهنگی جامعه فراهم کنند.  
دبیر جشنواره‌ی شیخ بهایی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به‌منظور پاسداشت و ارج نهادن و اشاعه‌ی فعالیت‌های فاخر فرهنگی در عرصه‌ی میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری، 15 اردیبهشت‌ماه امسال آیین‌نامه‌ی برگزاری جشنواره‌ی ملی شیخ بهایی را مصوب کرد و بر این اساس، قرار شد به‌صورت دوسالانه در هفته‌ی میراث فرهنگی این رویداد مهم فرهنگی با جلب حمایت سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی برگزار شود.  
معاون میراث فرهنگی کشور ارج نهادن به تلاش‌های پژوهشگران و مبتکران و ایجاد بستر مناسب برای همکاری علمی‌ و تعامل و گفت‌وگو میان اندیشمندان داخلی و خارجی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌، گسترش فرهنگ ملی و احیای سنت‌های ارزشمند اجتماعی‌، کشف و اشاعه‌ی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و پیرایش جامعه از فرهنگ‌های بیگانه را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره دانست.  
او درباره‌ی دیگر اهداف برگزاری این جشنواره نیز گفت: در این جشنواره، تشویق در راستای ارائه‌ی طرح و نوآوری در راستای احیای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌گونه‌ای که بهره‌برداری از آن موثر باشد‌، بسترسازی برای معرفی شیوه‌ها و روش‌های جدید انتقال مطالعات کاربردی حفظ و احیای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری‌، شناسایی و جذب و پرورش استعدادها در زمینه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و صنعت گردشگری و همچنین حمایت مادی و معنوی از برگزیدگان این جشنواره از دیگر اهداف برگزاری آن است.  
معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در راستای تحقق این اهداف، شورای سیاست‌گذاری که بالاترین رکن نظارت و تصمیم‌گیری در برنامه‌ریزی‌های کلان جشنواره است شامل شخصیت‌های علمی‌، فرهنگی‌ و اجرایی در سه حوزه‌ی تخصصی این سازمان با برگزاری جلساتی نسبت به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری نخستین جشنواره‌ی ملی شیخ بهایی تصمیم‌هایی را تأیید کرد.  
وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه‌ی این جشنواره و اطلاع‌رسانی در سطح ملی و ارائه‌ی مستندات و مدارک لازم برای انتخاب نخبگان و طرح‌های برتر آن‌ها، اظهار کرد: بر این اساس، 304 پیشنهاد از حوزه‌های تخصصی سراسر کشور که شامل 87 پرونده در حوزه‌ی میراث فرهنگی‌، 85 پرونده در حوزه‌ی صنایع دستی و 132 پرونده در حوزه‌ی گردشگری بود، به دبیرخانه رسید و دبیرخانه‌ی این جشنواره با تشکیل هیأت‌های علمی جداگانه در این سه حوزه با مسوولیت معاونت‌های تخصصی، پیشنهادهای رسیده را بررسی کرد و سرانجام سه نفر از هر حوزه انتخاب شدند.  
او ادامه داد: گزارش هیأت‌های علمی به شورای سیاست‌گذاری ارائه شد و شورا با توجه به محدود بودن فرصت برای اطلاع‌رسانی و حضور همه‌ی تلاش‌گران این عرصه، سال نخست برگزاری این جشنواره را صرفا به تجلیل از پیشکسوتان اختصاص داد و قرار شد در سال‌های آینده، افراد در حوزه‌های گسترده‌تری تجلیل شوند. بر این مبنا، شورا با بررسی نظرات هیأت‌های علمی نسبت به انتخاب سه نفر در سه حوزه‌ی تخصصی اقدام و نتیجه را به هیأت دولت اعلام کرد.  
علویان‌صدر با اشاره به تأیید نظر شورای سیاست‌گذاری توسط هیأت دولت در مصوبه‌ی 29 اردیبهشت‌ماه امسال، افزود: با اختصاص نشان ملی شیخ بهایی به سه شخصیت برجسته، هدایایی تقدیم می‌شود. همچنین شورای سیاست‌گذاری مصوب کرد، لوح یادبود جشنواره را به یکی از شخصیت‌های علمی - فرهنگی تلاشگر در حوزه‌ی میراث فرهنگی که سال‌هایی از عمر خود را صرف تعالی، رشد و شکوفایی حوزه‌ی میراث فرهنگی کرده است، اختصاص دهد. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار