استفاده از سامانه‌هاي هوشمند گمركي ابزاري مؤثر براي اجراي مديريت يكپارچه مرزي است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس معمارنژاد رئيس‌كل گمرك جمهوري اسلامي ايران با بيان مطلب فوق در سومين نشست تخصصي مديران منتخب ستادي و گمركات اجرايي گفت: مديران گمركات اجرايي بايد با بهره‌گيري از ابزارها نسبت به اعمال مديريت يكپارچه مرزي اقدام كنند.
وي درخصوص سامانه‌هاي هوشمند افزود: سامانه هوشمند ورود و خروج كالا تاكنون در 11 گمرك و سامانه هوشمند ترانزيت در 24 گمرك پياده‌سازي شده است كه مراحل تكميلي آن تا پايان شهريورماه سال جاري انجام خواهد شد.
وي افزود: در حال حاضر 88 درصد از حجم تجارت كشور از طريق 11 گمركي صورت مي‌گيرد كه سامانه هوشمند ورود و خروج كالا در آن راه‌اندازي شده است.
رئيس‌كل گمرك جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ضرورت نظارت و پيگيري امور مربوط به پياده‌سازي سامانه‌هاي هوشمند در گمركات اظهار داشت: چگونگي بهره‌برداري از اين سامانه‌ها، ميزان تأثيرگذاري آنها بر فرايندهاي گمركي و مشكلات احتمالي از جمله موضوعاتي هستند كه در جلسات هفتگي يا دو هفته يكبار با مديران، معاونين امورگمركي و مسئولان اجرايي سامانه‌هاي هوشمند مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
دكتر معمارنژاد در همين زمينه تأكيد كرد: همه اطلاعات مربوط به سامانه‌هاي هوشمند و يا اصطلاحاً داشبورد اين سامانه بايد روي ميز مديران باشد تأثير آن در مورد نحوه پيشرفت و مراحل اجرايي آن ارزيابي لازم را انجام داد.
رئيس‌كل گمرك جمهوري اسلامي ايران در ادامه از پايان يافتن مرحله طراحي مفهومي طرح جامع گمرك نوين خبر داد و اظهار داشت: باتوجه به اجراي اين طرح در سال جاري، انتظار مي‌رود كه مديران گمركات درخصوص چگونگي پياده‌سازي و اثربخشي بيشتر آن راهكارها و پيشنهادهاي خود را ارائه كنند و در اين امر مشاركت فعال داشته باشند.
اشراف اطلاعاتي گمركي از ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست بود كه دكتر معمارنژاد برخورداري مديران از آن را ضروري خواند و گفت: مدير واقعي و كارآمد كسي است كه نسبت به اطلاعات و فرايندهاي گمركي اشراف كامل داشته باشد و سيستم را به خوبي بشناسد. در اين صورت به راحتي مي‌تواند نقاط ضعف را شناسايي و نسبت به رفع آنها اقدام كند.
وي با اشاره به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي گمركي گفت: يكي از وظايف و مسئوليت‌هاي مهم مديران اجراي دقيق و كامل بخشنامه‌هاي گمركي و نظارت پيگير بر حسن انجام آنها است.
رئيس‌كل گمرك جمهوري اسلامي ايران بازسازي و نوسازي فضاي فيزيكي گمركات را از اقدامات مؤثر در جهت افزايش رضايت‌مندي كاركنان و مراجعان دانست و گفت: اين امر به خصوص در مورد گمركات مرزي اعم از هوايي، دريايي و زميني كه ويترين كشور هستند از اهميت بالايي برخوردار است.
معاون وزير اقتصاد در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع مديريت يكپارچه مرزي اشاره كرد و گفت: اجراي موفق اين طرح نيازمند قانون، ابزار، پيگيري مستمر و شم مديريتي است و مديران براي اعمال قوي اين طرح بايد تلاش كنند تا عوامل فوق فراهم شود.
وي استفاده از سامانه‌هاي هوشمند گمركي را ابزاري مؤثر براي اجراي طرح مديريت يكپارچه مرزي خواند و ابراز اميدواري كرد كه با پياده‌سازي اين طرح، هماهنگي بيشتري در ورود و خروج كالا از مرزهاي گمركي صورت گيرد.
رئيس‌كل گمرك همچنين با اشاره به اهميت بهره‌گيري از روش‌ها و شيوه‌هاي مدرن اطلاعاتي اظهار داشت: دنيا، دنياي اطلاعات است و مديريت بر مبناي اطلاعات شكل مي‌گيرد و به همين دليل مديران بايد تلاش كنند تا با بهره‌گيري از تازه‌ترين اطلاعات و داده‌هاي علمي و تخصصي، بهترين خدمات را به مراجعان ارائه کنند.
برچسب ها: سامانه ، هوشمند ، گمرکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار