به گزارش
گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس معمارنژاد رئيسكل گمرك جمهوري اسلامي ايران با بيان مطلب فوق در سومين نشست تخصصي مديران منتخب ستادي و گمركات اجرايي گفت: مديران گمركات اجرايي بايد با بهرهگيري از ابزارها نسبت به اعمال مديريت يكپارچه مرزي اقدام كنند.
وي درخصوص سامانههاي هوشمند افزود: سامانه هوشمند ورود و خروج كالا تاكنون در 11 گمرك و سامانه هوشمند ترانزيت در 24 گمرك پيادهسازي شده است كه مراحل تكميلي آن تا پايان شهريورماه سال جاري انجام خواهد شد.
وي افزود: در حال حاضر 88 درصد از حجم تجارت كشور از طريق 11 گمركي صورت ميگيرد كه سامانه هوشمند ورود و خروج كالا در آن راهاندازي شده است.
رئيسكل گمرك جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ضرورت نظارت و پيگيري امور مربوط به پيادهسازي سامانههاي هوشمند در گمركات اظهار داشت: چگونگي بهرهبرداري از اين سامانهها، ميزان تأثيرگذاري آنها بر فرايندهاي گمركي و مشكلات احتمالي از جمله موضوعاتي هستند كه در جلسات هفتگي يا دو هفته يكبار با مديران، معاونين امورگمركي و مسئولان اجرايي سامانههاي هوشمند مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
دكتر معمارنژاد در همين زمينه تأكيد كرد: همه اطلاعات مربوط به سامانههاي هوشمند و يا اصطلاحاً داشبورد اين سامانه بايد روي ميز مديران باشد تأثير آن در مورد نحوه پيشرفت و مراحل اجرايي آن ارزيابي لازم را انجام داد.
رئيسكل گمرك جمهوري اسلامي ايران در ادامه از پايان يافتن مرحله طراحي مفهومي طرح جامع گمرك نوين خبر داد و اظهار داشت: باتوجه به اجراي اين طرح در سال جاري، انتظار ميرود كه مديران گمركات درخصوص چگونگي پيادهسازي و اثربخشي بيشتر آن راهكارها و پيشنهادهاي خود را ارائه كنند و در اين امر مشاركت فعال داشته باشند.
اشراف اطلاعاتي گمركي از ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست بود كه دكتر معمارنژاد برخورداري مديران از آن را ضروري خواند و گفت: مدير واقعي و كارآمد كسي است كه نسبت به اطلاعات و فرايندهاي گمركي اشراف كامل داشته باشد و سيستم را به خوبي بشناسد. در اين صورت به راحتي ميتواند نقاط ضعف را شناسايي و نسبت به رفع آنها اقدام كند.
وي با اشاره به بخشنامهها و دستورالعملهاي گمركي گفت: يكي از وظايف و مسئوليتهاي مهم مديران اجراي دقيق و كامل بخشنامههاي گمركي و نظارت پيگير بر حسن انجام آنها است.
رئيسكل گمرك جمهوري اسلامي ايران بازسازي و نوسازي فضاي فيزيكي گمركات را از اقدامات مؤثر در جهت افزايش رضايتمندي كاركنان و مراجعان دانست و گفت: اين امر به خصوص در مورد گمركات مرزي اعم از هوايي، دريايي و زميني كه ويترين كشور هستند از اهميت بالايي برخوردار است.
معاون وزير اقتصاد در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع مديريت يكپارچه مرزي اشاره كرد و گفت: اجراي موفق اين طرح نيازمند قانون، ابزار، پيگيري مستمر و شم مديريتي است و مديران براي اعمال قوي اين طرح بايد تلاش كنند تا عوامل فوق فراهم شود.
وي استفاده از سامانههاي هوشمند گمركي را ابزاري مؤثر براي اجراي طرح مديريت يكپارچه مرزي خواند و ابراز اميدواري كرد كه با پيادهسازي اين طرح، هماهنگي بيشتري در ورود و خروج كالا از مرزهاي گمركي صورت گيرد.
رئيسكل گمرك همچنين با اشاره به اهميت بهرهگيري از روشها و شيوههاي مدرن اطلاعاتي اظهار داشت: دنيا، دنياي اطلاعات است و مديريت بر مبناي اطلاعات شكل ميگيرد و به همين دليل مديران بايد تلاش كنند تا با بهرهگيري از تازهترين اطلاعات و دادههاي علمي و تخصصي، بهترين خدمات را به مراجعان ارائه کنند.