افزايش كارايي و اثربخشي در راستاي تسهيل تجارت و كنترل بهينه تجارت از مهمترين اهداف مديريت يكپارچه مرزي است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،بهزاد شيري معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل در سومين نشست تخصصي مديران ستادي و گمركات اجرايي با اعلام اين مطلب افزود: باتوجه به افزايش حجم تجارت خارجي و ترددها في‌مابين كشورها اعمال مديريت يكپارچه مرزي اجتناب‌ناپذير است.
معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گفت: با هدف ارتقاء اثربخشي و كارآمدي در تمامي حوزه‌هاي تجاري اعمال مديريت يكپارچه مرزي در مطالعات جهاني مطرح شده است و اكثر كشورها با استناد به كنوانسيون‌هاي مرتبط اين موضوع را اجرايي كرده‌اند.
وي گفت: هدف نهايي اعمال مديريت يكپارچه مرزي سرعت بخشيدن به امر تجارت و تسهيل آن است كه با اجراي مطلوب آن امكان‌پذير خواهد شد.
دكتر شيري ضمن بيان و تبيين واژه، مديريت يكپارچه مرزي و چرايي مديريت واحد مرزي، نقش و جايگاه كنوانسيون‌هاي بين‌المللي در مديريت يكپارچه مرزي پرداخت و به رهيافت تجربي براي مديريت واحد مرزي در برخي كشورها مطرح دنيا اشاره كرد و بر لزوم استقرار موضوع براي تسهيل تجارت تأكيد نمود.
وي گفت: يكي از ابزارهاي اعمال مديريت يكپارچه مرزي ايجاد پنجره واحد تجاري است.
معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرك جمهوري اسلامي ايران با اشاره به جايگاه مديريت يكپارچه مرزي در كنوانسيون‌ها به كنوانسيون بازنگري شده كيوتو، چارچوب استانداردهاي SAFE براي تأمين امنيت و تسهيل تجارت جهاني، سند راهبردي گمرك در قرن 21 و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي هماهنگي كنترل‌هاي مرزي كالاها اشاره كرد.
وي افزود: مديريت واحد مرزي مناسب مستلزم مشاركت و هماهنگي مقامات و نهادهاي مرتبط و دخيل در امنيت مرزي و الزامات قانوني براي تردد مسافر، كالا و وسايل نقليه عبوري از مرز است.
شيري گفت: استقرار مديريت واحد مرزي نيازمند شناخت گمرك يا نهاد مسئول براي وظايف گمركي به عنوان سازمان خط اول در مرزهاي ملي براي كنترل جابجايي كالا و معرفي مفهوم پنجره واحد تجاري الكترونيكي است.
برچسب ها: تسهیل ، مدیریت ، مرزی ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار