آبشار زیبای کمردوغ تنها اثری طبیعی به ثبت ملی رسیده استان کهگیلویه وبویراحمد نیازمند توجه بیشتر مسوولان برای حفاظت بیشتراست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، نخستین میراث طبیعی کهگیلویه وبویراحمد نیازمند مراقبت های ویژه برای جلوگیری از تخریب است.
یکی از اهالی روستای کمردوغ در این رابطه گفت: هرروز شاهد کاهش آب آین آبشار زیبا ودیدنی هستیم.
ˈکرم الله شهیدی نیکˈ علت اصلی کاهش آب این آبشار را اجرای طرح پرورش ماهی در بالای این آبشار خواند وافزود: وجود این طرح باعث کاهش آب این آبشاردر طول سال شده است.
وی با اشاره به آب وهوای خوب این منطقه و گردش پذیر بودن آن در تمام فصول سال اظهار کرد: انتظار می رود مسوولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: برای جلوگیری از تخریب این آبشار زیبا باید طرح جامع آن اجرا شود.
ˈخداداد مزارعیانˈ اظهارکرد: این طرح شامل خریداری املاک اطراف آن است که هزینه زیادی در بردارد.
وی وجود طرح پرورش ماهی و نصب دستگاه آبشیرین کن توسط آب وفاضلاب روستایی در بالای این آبشار را خطری جبران ناپذیر برای آن خواند و تصریح کرد: می طلبد با برنامه های کارشناسی شده نسبت به ساماندهی این آبشار اقدامات لازم صورت گیرد.
مزارعیان تصریح کرد: وجود این طرح ها باعث کم شدن مقدار آبآبشار کاهش یافته و در شکل طبیعی آن نیز شده ایجاد شود.
آبشار کمردوغ در 10 کیلومتری شهر قلعه رئیسی و 75 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد که برای رسیدن به این آبشار طبیعی باید راه های پرپیچ وخم بخش چاروسا را به طول 10 کیلومتر از میان جنگل های انبوه بلوط طی کرد.
شباهت آب آبشار به دوغ باعث نامگذاری آن به کمردوغ شده است./س
برچسب ها: اثر ، طبیعی ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.