: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام از مشاهده یک قلاده کاراکال در ارتفاعات کبیر کوه خبر داد.

 


 

غلامحسین کاظمی در گفت و گو با خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران،زاری  منطقه ایلام، اظهار کرد: بر اساس گزارش محیط بانی زرین آباد مبنی بر دریافت یک قلاده توله کاراکال از عشایر منطقه کبیر کوه بلافاصله گروهی از کارشناسان اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان به محل اعزام شدند و پس از بررسی‌های لازم، گونه مورد نظر در زیستگاه اولیه و محل مشاهده آن رها سازی شد.

وی ادامه داد: کاراکال گونه­‌ای است که معمولا در زیستگاه تپه ماهور و استپی زندگی می‌کند، اما در استان ایلام برای دومین بار در ارتفاعات بیش از 2 هزار و 300 متری و کوهستانی کبیر کوه مشاهده و مستند شد.

وی با اشاره به نصب دوربین­‌های تله­‌ای در زیستگاه مختلف استان گفت: از سال 1391 تا کنون 4 رکورد از این گونه توسط گروه مطالعاتی گربه سانان اداره کل به ثبت رسیده است که تنها یک مورد در زیستگاه دشتی و تپه ماهور کولگ بوده مابقی رکوردها در زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات بیشتراز 2هزار متر ثبت شده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: در استان ایلام تا کنون 4 گونه شامل پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، کاراکال و گربه وحشی با استفاده از دوربین‌های تله‌ای مستند شده است.

وی ادامه داد: گونه کاراکال یکی از چهارگونه گربه سان شناسایی شده در استان است و این گونه معمولا از پرندگان، پستانداران کوچک، خزندگان و تغذیه می‌کند. شکار غیر مجاز پرندگان به خصوص کبک به عنوان یکی از مهم‌ترین طعمه‌های آن، تخریب زیستگاه و وجود دام در مناطق غیر حفاظت شده، تهدیدی جدی برای حیات این گونه در استان ایلام محسوب می‌شود. /ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.