احمد علی محسن زاده، افزود: دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی این وزارتخانه در سال­های اخیر گام­های مثبت و مثمر ثمری را هم در جهت ارتقای درجه حمایتی موانع حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط برداشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از مرکز روابط عمومی و اطّلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی با اظهار اینکه سازمان جهانی مالکیت فکری امسال را با نام "خلاقیت و نسل آینده" نامگذاری نموده است تا متولیان امر مالکیت فکری کشورهای عضو را نسبت به نسل جوان که سرمنشا خلاقیت است، متوجّه سازد، افزود: با توجّه به اینکه رشته حقوق مالکیت فکری در کشور در یک دهه اخیر از نوزادی نو پا به یک نوجوان تبدیل گشته، جهت رشد و تعالی و منحرف نشدن از مسیر صحیح نیازمند حمایت بیشتر متولیان است.

به گفته محسن زاده لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی – هنری و حقوق مرتبط در سال 1389 تقدیم دولت گردیده و پس از یک سال و نیم بحث کارشناسی در کمیسیون­های اصلی و فرعی دولت نهایی گردیده و تا پیش از خاتمه دولت دهم به مجلس ارائه خواهد گردید.

وی افزود: پس از تصویب این لایحه همه پدیدآورندگان و هنرمندان زیر چتر حمایتی وسیعتری قرار خواهند گرفت.

دبیر سومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، تقدیم لایحه الحاق به کنوانسیون برن برای حمایت بین­المللی از آثار ادبی - هنری و کنوانسیون رم برای حمایت از هنرمندان مجری، تولید کنندگان آثار صوتی و سازمان­های پخش رادیو – تلویزیونی به دولت را نیز یکی دیگر از اقدامات دستگاه متولی برشمرد و اظهار امیدواری نمود تا با تصویب این لایحه راه بر نقض­های متعدّد حقوق صاحبان آثار بسته شود.

وی با تاکید بر این موضوع که بدون در نظر گرفتن مبنای نظری و علمی، اجرای حقوق مالکیت فکری توسّط متولی آن چندان رهگشا نیست، افزود: به همین منظور و برای حل و مرتفع کردن مسائل موجود در زمینه­های مختلف حقوق مالکیت ادبی – هنری و حقوق مرتبط  به طرق گوناگون از قشر دانشگاهیان استمداد گردیده است که برگزاری چنین همایش هایی موید این موضوع می­باشد.

محسن زاده با اشاره به برگزاری دو همایش پیشین و استقبال بی نظیر و تحصیل نتایج بسیار مثبت تاکید کرد: همین موضوع عزم ما را برای تداوم این برنامه جزم نمود.

دبیر سومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با تاکید بر این موضوع که سرزمین ایران پرورش دهنده کارگردانان خلّاق و مستعد و بازیگران بنامی است که نه تنها در عرصه داخلی بلکه در خارج از مرزهای کشورمان نیز زبانزد خاص و عام است، و با اظهار این موضوع که این آثار فاخر و زائیده فکر ایرانی از تعدی و تجاوز به دور نیستند، اذعان کرد: قوانین موجود در کشور آنچنانکه شایسته است به حقوق سینماگران و حقوق مترتّب بر آثار سینمایی و حقوق هنرمندان و نقش آفرینان آثار سینمایی نپرداخته است و مسائل مهمی از جمله در خصوص تعیین پدیدآورندگان اثر سینمایی، ماهیت آن، حقوق هنرمندان مجری نقش آفرین در اثر سینمایی و چگونگی ایجاد تعادل میان حقوق مؤلّفان اثر سینمایی و مسائلی از این دست در قوانین فعلی مغفول مانده است.

محسن زاده افزود: بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا به منظور پایان دادن به این خلاء­ها و بهره­گیری از ماحصل مباحث مربوطه در دو همایش پیشین، و برطرف نمودن مشکلات فعلی، سومین همایش تخصصی خود را به این آثار اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: برای نیل به این مقصود، با تهیه فهرستی از مشکلات موجود بر سر راه حقوق مالکیت فکری مربوط به آثار سینمایی، از شماری از متخصّصان و حقوقدانان متخصّص در این حوزه درخواست گردید تا در این حیطه به پژوهش پرداخته و نتایج پژوهش و یافته­های خود را در قالب مقاله در همایش ارائه دهند تا از این طریق هم به فرهنگ سازی و خلق ادبیات حقوق مالکیت فکری کمک گردد.

دبیر سومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در پایان ضمن تشکر از مدعوین و متخصّصان شرکت کننده در این همایش، ابراز امیدواری کرد تا این همایش بتواند همچون همایش­های قبلی گره­گشای مشکلات علمی موجود بوده و نتایج مثبتی را هم از حیث علمی و هم از حیث عملی در پی داشته باشد.

سومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرتضی بختیاری ، وزیر دادگستری و بسیاری از اندیشمندان ، فرهیختگان، اساتید دانشگاه و متخصصین مالکیت فکری کشور درتالار وحدت تهران در حال برگزاری است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار