وجود بیش از 30 رشته صنایع دستی در استان اردبیل ظرفیت ممتازی برای درآمدزایی و صادرات درون مرزی و برون مرزی فراهم کرده است، اما امروزه به دلیل منسوخ شدن و فراموشی تدریجی بسیاری از آنها، این ظرفیت مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / صنایع دستی از جمله مهمترین ارکان جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم در جوامع است که به دلیل ویژگی تعلق بومی و بازگویی بخشی از فرهنگ و توانمندی های یک منطقه اصالت و زیبایی منحصر به فردی می یابد.

اردبیل به دلیل موقعیت اقلیمی و تاریخی و همچنین قدمت تمدن هفت هزار ساله برخوردار از تنوع در تولیدات دستی است بطوریکه صنایع دستی مربوط به شمالی ترین شهر آن در نوع، طرح، و مواد اولیه متفاوت از جنوبی ترین شهر آن است.

دامنه این تغییرات موجب شده است این منطقه به عنوان یکی از قطبهای صنایع دستی کشور و مستعد توسعه گردشگری با بهره گیری از آن باشد.

با این وجود بررسی فعالیت کنونی صنایع دستی بیانگر این است که بی توجهی به توانمندی های هنرهای تولیدی دستان هنرمند موجب شده است بسیاری از صنایع دستی اردبیل با حداقل توان فعالیت کرده و روبه فراموشی سپرده شود.

بطووریکه در برخی از رشته ها از جمله نمد مالی، مسگری و شال بافی تنها یک بازمانده از صنعتکاران این حوزه فعال بوده و عمر هنرهای ذکر شده روزهای پایانی خود را شمارش می کند./س


برچسب ها: اردبیل ، صادرات ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.