خراسان رضوي با 17 مورد ابتلا به تب کريمه کنگو در سال گذشته بعد از استان سيستان و بلوچستان رتبه دوم را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکترمحمدرضا شيرزادي رئيس اداره بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه بيشترين تعداد موارد تب کريمه کنگو در سيستان و بلوچستان اتفاق مي افتد، گفت: از ۹۳ مورد تب کريمه کنگو در سال گذشته، ۳۸ مورد آن در سيستان و بلوچستان، ۱۷ مورد در خراسان رضوي، ۱۰ مورد در کرمان، ۷ مورد در خراسان جنوبي، ۶ مورد در فارس و ۳ مورد در اصفهان رخ داده است.

وي گفت : سال گذشته در کشور ۹۳ مورد تب کريمه کنگو ثبت شد که متاسفانه ۱۳ مورد آن منجر به مرگ شد.

شيرزادي افزود: استان هاي تهران ، گيلان، مازندران و هرمزگان هر کدام ۲ مورد و استان هاي بوشهر و مرکزي نيز هر کدام يک مورد ازبيماري تب کريمه کنگو را داشته اند.

وي تصريح کرد: از ابتداي امسال تاکنون ۷ مورد ابتلا به تب کريمه کنگو در کشور مشاهده شده که متاسفانه يک مورد از اين بيماري منجر به مرگ شده است.

توصيه هايي براي زمان خريد گوشت تازه

وي به مردم توصيه کرد تا گوشت هاي تازه پس از ذبح را براي پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري هاي قابل انتقال انسان و حيوان از جمله تب کريمه کنگو، به مدت ۲۴ ساعت در حرارت ۲ تا ۸ درجه يخچال قرار دهند.

وي افزود: اين درجه حرارت تمام ويروس ها و باکتري هاي موجود درگوشت را از بين مي برد.شيرزادي يادآور شد: تب کريمه کنگو نوعي تب خونريزي دهنده ويروسي است که توسط کنه ها به دام ها منتقل ميشود و انسان با گزش کنه، تماس با ذبح دام آلوده و همچنين تماس با گوشت آلوده به ويروس آن به بيماري تب کريمه کنگو مبتلا مي شود.

ضرورت انتقال گوشت پس از ذبح به پيش سرد کن

وي تاکيدکرد: دام ها پس از ذبح شدن حتما بايد فرآيند"پيش سرد کن"را طي کنند تا در سرما ، ويروس هاي آنها نابود شود. شيرزادي هم چنين توصيه کرد که ذبح دام حتماً در کشتارگاه هاي صنعتي و خريد و ذبح آن نيز تحت نظارت ادارات دامپزشکي انجام شود.

عوامل افزايش تب کنگو

هم چنين دکتر جويا مدير گروه بيماريهاي مرکز بهداشت استان گفت: خراسان رضوي به دليل هم جواري با کشور افغانستان وورود دام از اين کشور شرايط خاصي را به وجود آورده است.

وي افزود: با افزايش قيمت گوشت در بازار، قاچاق دام به خراسان رضوي افزايش مييابد و ورود دام هاي آلوده به کنه موجب آلوده شدن دام هاي استاني مي شود.

ابتلاي يک نفر در استان به تب کنگودر سال جاري

جويا با بيان اين که از ابتداي امسال تاکنون فقط يک مورد مبتلا به تب کنگو گزارش شده است، تصريح کرد: فرد مبتلا شده در 2-3 روز اول بهبود يافت.

وي با اشاره به نقش موثر رسانه ها در اطلاع رساني و فرهنگ سازي ياد آورشد: رعايت اصول بهداشتي و خريد گوشت از مراکز مورد تاييد دامپزشکي باعث شده تا به نسبت سال گذشته در اين زمينه مشکلي نداشته باشيم.

جويا به ذبح دام در معابر به عنوان يکي از عوامل تاثير گذار بر شيوع تب کريمه کنگو اشاره کرد وافزود: برنامه ريزي هايي براي جلوگيري از ذبح دام درمعابرطي ايام ومناسبت هاي خاص انجام مي شد و شهرداري نيز مکانهايي را به اين منظور فراهم کرد که شرايط به نسبت گذشته بهبود يافت/س 

برچسب ها: خراسان رضوی ، تب ، کنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.