در اجلاس کشورهای گروه 20 از سال 2009 میلادی ، اقداماتی در جهت محدود کردن بهشت‌های مالیاتی صورت گرفته است اما کارشناساني که علیه اينگونه سازمان‌ها مبارزه می‌کنند، معتقدند که این اقدامات نمی‌تواند تداوم کار بهشت‌های مالیاتی، ثروتمندان مالیات گریز، سیاسیون آغشته به فساد مالی و مافیای جهانی را محدود کند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مي‌توان گفت قانون خاصی برای تعریف دقیق بهشت‌های مالیات وجود ندارد؛ اما در همه بهشت های مالیاتی از افشای نام صاحب حساب حتی با درخواست‌های قضایی خود‌داری می شود و در واقع از نوعی رازداری بانکی پیروی می‌کنند. در این کشورها که تحت عنوان بهشت مالياتي از آنها ياد مي‌شود، مالیات بسیار پائین است یا عدم دریافت مالیات خصوصاً برای شركت‌هاي خارجی‌ وجود دارد. استقرار و ایجاد شرکت در این مکان ها بسیار آسان است و در نهایت در این کشورها همکاری قضایی بین‌المللی بسیار محدود مي‌باشد. همان‌طور که مي‌بينيد عدم شفافیت، قاعده کلی و مشترک تمامی بهشت‌های مالیاتی هستند.


در کنار بهشت‌های مالیاتی، "بهشت‌های قضایی" نیز وجود دارد. در واقع بهشت‌های قضایی به سرزمین‌ها و کشورهایی اطلاق می شود  که در آن دستگاه‌های قضایی، بر روی مبادلات مالی کنترل نداشته و به دنبال این امر نیستند که پول مبادله شده در حساب‌ها، از چه نوع فعالیتی کسب گردیده است و در عين حال در نبود کنترل قضایی، پول حواله شده می‌تواند ازمنشاء فساد مالی و رشوه‌خواری حاصل شده باشد و یا ناشی از فعالیت‌های قاچاق باشد.

بر اساس گزارش و اطلاعات منتشر شده صندوق بین‌المللی پول، 50 درصد کل مبادلات مالی بین المللی از طریق بهشت های مالیاتی صورت می‌پذیرد. بیش از 4000 بانک مختلف و دو سوم تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان در بهشت‌های مالیاتی قرار دارند.

کشور کوچک لوکزامبورگ، سوئیس، ایرلند، هلند، اتريش، جزیره نووادا در آمریکا و جزایر کایمن ،موناكو، برمودا و باهاما بعنوان بخش كوچكي از بهشت های مالیاتی، فعالان و مافياي بزرگ اقتصادی در دنیا هستند؛ در واقع بانک‌های این کشورها اسرار بانکی خود را منتشر نمی کنند و عدم شفافیت امور بانکداری در سرلوحه اقداماتشان قرار دارد.

تقریبا٣٠ هزار میلیارد دلار در حساب‌ها و شرکت‌های "آف‌شور،offshore"(دراصطلاح رايج تجاري، شركتي است كه از طريق آن مي‌توان به منظور كاهش هزينه‌ها  و افزايش سود، دارايي‌ها را به بهشت‌هاي مالياتي انتقال داد) وجود دارد که نصف این دارایی فقط به ٩١ هزار نفر تعلق دارد.

 

از آوریل سال 2009 میلادی در اجلاس کشورهای گروه 20، اقداماتی در جهت محدود کردن بهشت‌های مالیاتی صورت گرفته است اما کارشناسان و متخصصانی که علیه بهشت‌های مالیاتی مبارزه میکنند، معتقدند که این اقدامات نمی‌تواند تداوم کار بهشت های مالیاتی و ثروتمندان مالیات گریز، سیاسیون آغشته به فساد مالی و مافیای جهانی را محدود کند.

معروف‌ترين ماليات گريزان دنيا چه کساني هستند؟!


بر اساس گزارش خبرگزاري سي‌بي‌سي‌نيوز؛ اسنادی موجود است که در آن نام بسیاری از مقامات بلندپایه سیاسی تا هنرمندان ، دلالان اسلحه، شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته‌شده از ۱۷۰ کشور جهان به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در این اسناد منتشر شده نام "الهام علی‌اف"، رئیس‌جمهور آذربایجان و خانواده‌اش، همسر" معاون نخست‌وزیر" روسیه، همسر یک سناتور کانادايي، همسر "مارک ریچ"، تاجر بزرگ نفت، "والتر اندرسون" کارآفرين آمريکايي، "سيلويو برلوسکوني "نخست وزير سابق ايتاليا و" نيکلاس کيج" به چشم می‌خورد .در واقع این گوشه کوچکی از دنیای فاسد بهشت‌های مالیاتی جهان است.

غول‌هاي اينترنتي دنيا چگونه ماليات‌ها را دور مي‌زنند؟

سازمان همکاری و توسعه اقتصاد(OECD) مدتی است مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در بهشت های مالیاتی را آغاز کرده و هدفش شفاف سازي روند حسابرسي شرکت‌های غول آسای جهان در زمینه اینترنت و تکنولوژِی اطلاعات است.


بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه ؛ شركت‌هاي اینترنتي " گوگل" ، "اپل" ، " فیس بوک" ، "اچ بی" ، "مايكروسافت" و ... در آینده نزدیک به ناچار بابد استراتژِی مالیاتی خود را با قوانین جدید بین‌المللی تطبیق بدهند تا به سهولت نتوانند از پرداخت میلیاردها دلار مالیات به کشورهای میزبان فرار کنند.

 شرکت مادر "گوگل" در آمریکا قرار دارد و با نام" GOOGLE USA INC" شناخته می‌شود. اين شرکت تمامی فعالیت‌هایش در اروپا را به یک شرکت دختر محول کرده است. این شرکت در کشور ایرلند قرار دارد و به نام" GOOGLE IRELAND HOLDING" شناخته می‌شود و شرکتي دو ملیتی (هم آمریکایی هم ایرلندی) مي‌باشد که در واقع به شرکت " شتر مرغی" معروف است و هر جا براي آن سود و منفعت بيشتري داشته باشد به آن سمت می‌رود و به سرعت تغییر هویت و ملیت می‌دهد


این شرکت، هم‌چنین مالک مارک " گوگل" در اروپا است و تحت این عنوان " رویالتی" (مبلغي كه به منظور بهره برداري از امتياز منابع داراي ارزش اقتصادي به دولت يا مالك پرداخت مي‌شود) دریافت می‌کند. برای دریافت "رویالتی" از کشورهای اروپایی، "گوگل" در ایرلند یک شرکت عملیاتی دیگر دائر کرده که آن را به نام" GOOGLE IRELAND OPERATIONAL" معرفي کرده است. این شرکت، پس از دریافت و تهیه و تنظیم حساب‌ها، تمامی وجوه دریافتی بابت "رویالتی" رابه شرکت ایرلندی" GOOGLE IRELAND HOLDING " پرداخت می کند و مبلغ کل "رویالتی" دریافت شده به وسیله این شرکت از ایرلند به سوی "برمودا" که یکی از بهشت‌های مالیاتی است واریز می‌شود.

 

"اپل"یکی ديگر ازشرکت‌های اينترنتي است که میزان هنگفتي از درآمد خود را دور  از دسترس نهادهای مالیاتی نگه می‌دارد، اپل با 36 میلیارد و 800 میلیون دلار سود حاصل از فروش خود در خارج از آمریکا تنها 1.9 درصد مالیات بردرآمد پرداخت کرده است. از روش‌های معمول و شناخته‌شده، روشی است که اصطلاحا  "دابل ايريش" و "داچ ساندویچ (ساندويچ هلندی)" نامیده می‌شود.


تركيب دو روش "ساندویچ هلندي" و " دابل ايريش " بدهی مالیاتی را بیشتر کاهش میدهد، به دليل اينکه ایرلند براي کشورهای عضو اتحادیه اروپا مالیات وضع نمي‌كند و درآمد حاصل از فروش محصولات عرضه شده توسط  دومين شرکت ایرلندی كه در هلند رزرو شده است، با استفاده از قوانین مالیاتی آساني كه در هلند وجود دارد به اين كشور منتقل مي‌شود؛ همچنين بودجه مورد نیاز برای هزینه‌های تولید نيز به اولين شركت ایرلندي منتقل مي‌شود و سود باقی مانده در جزایر "کیمن" يا "برمودا" كه در حکم بهشتی برای کسانی است که از مالیات گریزان هستند، انتقال مي‌يابد. در اين طرح شرکت ایرلندی به عنوان "نان" و شرکت هلندي به عنوان "پنیر" است، این طرح به عنوان "ساندویچ هلندی" شهرت دارد.

گزارش از سمیرا اکبری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار