دو منبع رسمي در ليبي فاش ساختند پس از ماه ها تلاش وزارت کشور براي مهار سرکشي گروه هاي مسلح و در واقع مشغول شدن به کارهايي که به نوعي سبب تعطيلي گذار به دموکراسي در کشور شده، بالاخره "عاشور شوايل"، وزير کشور از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، دو سال پس از انتفاضه مردمي در ليبي که منجر به پايان 42 سال حاکميت معمر قذافي بر اين کشور شده است هنوز دولت ليبي براي مهار گروه هاي مسلحي تلاش دارد که در کنار زدن قذافي از قدرت نقش اساسي داشته اند.

"عاشور شوايل" که رئيس پليس سابق شهر بنغازي بود اواخر سال گذشته ميلادي سمت وزارت کشور  را بر عهده گرفت اما گسترش خشونت مسلحانه در مناطق مختلف اين کشور به بزرگ ترين چالش در مسير فعاليت او در وزارت کشور جهت تشکيل پليس ملي قدرتمند و پويا تبديل شد.

منابع اعلام خبر افزودند:‌ شوايل استعفاي خود را به علي زيدان نخست وزير تحويل داد اما وقتي با پرسش نخست وزير  و تلويزيون دولتي مواجه شد دليل استعفا را مسائل شخصي عنوان کرد.

هم زمان يک منبع وابسته به دفتر نخست وزير تاييد کرد که متن استعفاي وزير کشور به نخست وزيري تحويل داده شد اما مجدي العرفي سخنگوي وزارت کشور ليبي اعلام کرد شوايل تا زماني که استعفاي او با موافقت نخست وزير مواجه و وزير کشور بعدي تعيين نشود در سمت خود باقي خواهد ماند.

در همين حال دو عضو کنگره ملي ليبي(پارلمان) به خبرگزاري رويترز اطلاع دادند ‌نخست وزير تصميم دارد محمد خليفه الشيخ را که از پليس هاي عالي رتبه کشور است جايگزين عاشور شوايل کند و حتي از پارلمان خواسته است به گزينه مورد نظر او براي وزارت کشور راي اعتماد دهند.

هنوز عاشور شوايل به طور شفاف درباره دليل استعفاي خود سخن نگفته است اما استعفاي او مدتي پس از تصويب قانوني در پارلمان کشور است که بر اساس آن هر فردي که در دوران رژيم قذافي پست مهمي را در اختيار داشته است نمي تواند در نظام کنوني و در  مشاغل مهم کشور نقش داشته باشد، حتي بر اساس اين قانون تفاوتي ميان آنانکه در سقوط رژيم قذافي دست داشته اند با آنانکه در دوران انقلاب ليبي سکوت کرده اند نيست.

عاشور شوايل در پليس ليبي سمت هاي داشت اما در سال 2011 و با آغاز انتفاضه مردمي عليه رژيم قذافي از اين رژيم جدا شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار