شبكه خبري پرس تي وي اخيرا مصاحبه اي را با پروفسور محسن صالح ، استاد دانشگاه از بيروت لبنان انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، پروفسور صالح در اين گفتگو بر اين نكته تاكيد كرد كه اغتشاشات اخير و بمب گذاري هاي صورت گرفته در خاك عراق از جانب آمريكا و اسرائيل حمايت مي شود تا با ايجاد شكاف فرقه اي در اين كشور ، نابساماني در عراق كماكان تداوم يابد.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي: مي خواهم از شما سوالي را پيرامون ادامه خشونت ها در عراق و فرقه گرايي در اين كشور بپرسم.چه كساني از اين موضوع سود مي برند؟

صالح:مطمئن باشيد كه بيشترين سود را از بابت اتفاقات اخير در بصره و بغداد ، كشور آمريكا و رژیم صهیونیستی مي برند.آنها در حال فشردن دست تروريست هايي هستند كه شهر به شهر عراق را ويران كرده و به سمت جلو پيش مي روند.

البته ، برخي كشورهاي منطقه اي حوزه خليج فارس از جمله قطر و عربستان سعودي نيز به احتمال بالا برخي از گروه هاي نزديك به خود را در خاك عراق تقويت مي كنند و گفتن اين نكته الزامي است.

برخي از احزاب و بويژه احزاب مرتبط با بعث در عراق ، كه به نظر من آنها با كشتار و بمبگذاري به دنبال رسيدن به اهدافي خاص هستند ، پس از شكست در طرح هاي خاص خود در سوريه به دنبال يافتن موقعيتي سياسي در كشورهاي بحراني از لحاظ سياسي همچون لبنان ، فلسطين و عراق هستند. 


به همبن دليل است كه آنها مي خوهند با تفرقه افكني در عراق به نوعي شرايط را براي جدايي هاي ديني در منطقه ايجاد كنند و هدف آنها از بمبگذاري ها نيز آنست تا تفرقه در نهايت موجب جدايي مردم اين كشور از هم شود.اين موضوع دليل اصلي اقدام نوري المالكي (نخست وزير عراق) از دعوت براي حضور در نماز جمعه اين هفته براي ايجاد انسجام و وحدت بين مسلمانان عراقي از هر فرقه اي است.

پرس تي وي :شما به اين نكته اشاره كرديد كه برخي كشورهاي منطقه سعي در متشنج كردن جو در عراق دارند.آيا اين كشورها متوجه آن نيستند كه دامنه اين خشونت ها مي تواند تا كشور آنها نيز سرايت كند؟

صالح:قطعا،به همين دليل است كه بنده حدس مي زنم كه آمريكاييها و صهیونیستها مي دانند كه قبيله هاي تحت پوشش آنها نمايندگاني از خودشان هستند.به همين سبب است كه آمريكا و اسرائيل از پروژه ايجاد شكاف فرقه اي در عراق و تزريق هژموني خود در اين منطقه تاحدود بسياري اميدوار هستند كه البته من اطمينان دارم كه مردم اين كشور به قدري آگاه هستند كه مي توانند جلوي توطئه شومي كه براي آنها چيده شده است را بگيرند.

پرس تي وي:پس بنابراين شما معتقدید دولت عراق مي تواند كنترل اوضاع را بخوبي در دست گيرد؟

صالح: تا اين حد خير ، اما فكر مي كنم كه آنها به همراه احزاب وفادار به دولت  و با همياري مردم مي توانند در مقابل توطئه هاي آمريكا و اسرائيل در منطقه بخوبي بايستند.اما از سوي ديگر بايد اين موضوع را نيز خاطر نشان شد كه سرمايه وتجهيزات نظامي بسياري در اختيار احزاب جدايي طلب در عراق قرار گرفته تا به ارتكاب جرايم بر عليه مردم عراق و سوريه و ديگر مكان ها ادامه دهند.

مثال عيني اين موضوع را مي توانيم در تونس و مصر نيز مشاهده كنيم ، جايي كه آمريكا و اسرائيل بيشترين سود را ازاين ناآرامي ها در اين كشورها مي برند.

بنابراين آنها (آمريكا و اسرائيل) دائما در تلاش هستند و دليل اين انفجارها و حملات تروريستي صورت گرفته در عراق را مي توان در موضع گيري آمريكا و اسرائيل نسبت به عراق جستجو كرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار