يك کارشناس سياسي با اشاره به اينکه ايران در مذاکرات هسته‌اي حسن نيت خود را ثابت کرده و اينک نوبت غرب است، گفت: كشورمان اهرم‌هايي در اختيار دارد که اگر آنها از خطوط قرمز عبور کنند به راحتي مي‌توانيم متقابلا آنها را تحت فشار قرار دهيم.

کنعاني مقدم در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، درباره چرايي ادامه مذاکرات هسته‌اي كشورمان با گروه 1+5 باوجود عدم تمايل غربي‌ها براي به تيجه رسيدن اين پرونده اظهار داشت: اين تفکر که غربي‌ها به‌دنبال حل مشکلات ما هستند، ساده‌انگاري است؛ آنها به‌دنبال مقابله و مبارزه با ما هستند.

وي با اشاره به تحريم‌ها و فشارهاي تعداد معدودي از كشور‌هاي غربي عليه ايران را با هدف به‌ سازش کشاندن ايران و تامين منافع خودشان ارزيابي كرد و افزود: غربي‌ها و گروه 1+5 مذاکره را براي مذاکره دنبال مي‌کنند و به‌دنبال مذاکره براي نتيجه نيستند و در‌ پي وقت‌کشي هستند.
 
كنعاني مقدم با اشاره به پيشنهادات سازنده‌اي که از سوي ايرن به 1+5 ارائه شده است، خاطرنشان كرد: آنها در عمل نشان داده‌اند که يا قادر به تصميم‌گيري نيستند و يا حداقل منتظر انتخابات و نتيجه آن هستند تا بتوانند مذاکرات را دنبال کنند.

وي همچنين مسائل منطقه‌اي را بر روند مذاکرات بي‌تاثير ندانست و تصريح كرد: بحران سوريه در همين راستا قابل ارزيابي است، مي‌شود گفت مذاکرات هسته‌اي ايران در چارچوب مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي قرار گرفته و غربي‌ها حاضر نيستند، ايران فرصتي را براي ادامه مقاومت در منطقه پيدا کند.

کنعاني مقدم يادآور شد: در مجموع بحث هسته‌اي براي طرف‌هاي غربي بهانه‌اي بيش نيست؛ 1+5 ايران را تحت فشار قرار مي‌دهند تا مسائل خاورميانه از جمله سوريه، حزب‌الله، بحث فلسطين، مسائل عراق، مسائل افغانستان را تحت‌ تاثير خود قرار دهند.

اين کارشناس سياسي، افکار عمومي جهان خصوصا اروپا و آمريکا را براي ايران با اهميت خواند و گفت: ايران با ادامه مذاکرات درصدد اثبات اين مطلب در افکار عمومي است که ايران خواستار حل مسائل است در حالي که غربي‌ها اين را نمي‌خواهند‌.

وي تصريح کرد: بايد مذاکرات  با حفظ منافع و حقوق هسته‌اي ايران همچنان ادامه يابد و سياست‌هايي که مقام معظم رهبري اعلام مي‌کنند، بدون هيچ‌گونه تعللي پي‌گيري شود؛ بايد تحريم‌ها را دور زده و يک اقتصاد مقاومتي ايجاد کنيم‌.

کنعاني مقدم ادامه داد: انتخاب يک رئيس‌جمهور توانمند مي‌تواند در حل مشکلات و معضلات کشور بر قدرت ايران بيافزايد؛ بايد رئيس جمهوري انتخاب کنيم  که بتواند مشکلات را با تکيه بر امکانات داخلي حل کند و  به معادلات بين‌المللي وابستگي نداشته باشد.

وي اظهار داشت: اگر حماسه اقتصادي و سياسي شکل بگيرد ما مي‌توانيم از اهرم‌هاي قدرت خود استفاده کنيم و ميز مذاکره را ترک کنيم که اين مطلب براي اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها سنگين خواهد بود.

اين کارشناس سياسي با اشاره به اينکه ايران در مذاکرات گذشته حسن نيت خود را ثابت کرده و اينک نوبت غرب است، خاطرنشان کرد: ما به حداقل‌ها قناعت کرده‌ايم و اين غربي‌ها هستند که بايد يک پاسخ عملي و اجرايي بدهند؛ در غير اين صورت هرگونه اقدام از سمت ما تضميني براي حل مسائل در پي نخواهد داشت.

وي افزود: براساس سياست‌هاي اعلام شده، ايران خواستار پيگيري مذاکره و پايان موضوع در قالب يک گفتمان سياسي است اما در صورتي که غرب اقداماتي عملياتي و تهديدي فراتر از تحريم‌ها انجام دهد، قطعا ايران در جبهه‌هاي مختلف پاسخ مناسب را خواهد داد‌.

وي مقاومتي که در منطقه در حال شکل‌گيري است را پاسخ به فشارها و تحريم‌هاي آمريکا ارزيابي کرد و گفت: آنها هم اين مسئله را به ‌خوبي متوجه شده‌اند لذا به‌ دنبال نگه داشتن ايران پاي ميز مذاکره هستند‌.

اين کارشناس سياسي گفت: ما قصد اجراي سياست چماق و هويج با غرب را نداريم‌؛ با توجه به ‌آموزه‌هاي ديني‌مان بحث تحريم در مقابل تحريم، فشار در مقابل فشار را در دستور کار قرار داده‌ايم و در مقابل تهديد بايد تهديد کنيم‌.

وي متذكر شد: ما اهرم‌هايي داريم که اگر آنها از خطوط قرمز عبور کنند به راحتي مي‌توانيم متقابلا آنها را تحت فشار قرار دهيم.

اين کارشناس سياسي افزود: ايران در منطقه انرژي قرار دارد، کل انرژي غرب از تنگه هرمز عبور مي‌کند؛ ايران امنيت خليج فارس را در دست دارد و مي‌توانيم از عبور و مرور ناوهاي آمريکايي از تنگه هرمز براي پهلو گرفتن در سواحل بحرين جلوگيري كنيم‌.

کنعاني مقدم افزود: در مباحث عراق، سوريه، حزب‌الله و حماس هم ايران مي‌تواند فشارهايي را به غرب اعمال کند، با توجه به اينکه نقطه ضعف غربي‌ها يعني همان رژيم صهيونيستي، در تيررس موشک‌هاي دفاعي ايران قرار دارد.

وي با اشاره به محور عربي ـ غربي تشکيل شده در منطقه خليج فارس‌ اظهار داشت: غرب برنامه ايران‌هراسي را در دستور کار دارد و با طرح مسائلي از قبيل بستن تنگه هرمز بيشتر به‌دنبال تسلط بر خليج فارس است به اين ترتيب که ناو‌هاي ناتو به‌ دعوت کشورهاي عربي در خليج فارس مستقر شوند‌.

کنعاني مقدم در خاتمه گفت: تنگه هرمز براي ما و براي جهان يک آبراهه استراتژيک است و ما نمي‌خواهيم تنگه هرمز را بسته و با جهان درگير شويم اما اگر آنها چنين قصدي داشته باشند، بايد بدانند که اين تنگه براي همه بسته خواهد شد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار