مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: بلندی های رشته‎ ‎کبیرکوه ایلام یکی از زیستگاه های ‏مهم گونه کمیاب گربه کاراکال در کشور‎ ‎است‎.‎

به گزارش باشگاه خبرنگاران  ايلام؛ غلامحسین‎ ‎کاظمی با بیان این مطلب افوزد: به دنبال‎ ‎اعلام گزارش محیط بانی ‏بخش زرین آباد شهرستان دهلران مبنی بر دیده شدن یک‎ ‎توله گربه کاراکال نزد عشایر مستقر در کبیرکوه ‏فوری گروهی از کارشناسان‎ ‎محیط زیست برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند‎.
‎ وی ادامه داد: پس از بررسی های لازم، گونه مورد نظر در زیستگاه نخستین خود دیده و رهاسازی شد‎.
‎ کاظمی افزود: گربه کاراکال گونه ای نادر است که اغلب در زیستگاه های تپه ماهوری و استپی زندگی می کند‎.
‎ وی ‎یادآور شد: این گونه کمیاب برای دومین بار در بلندی های بیش از سه هزار و‎ ‎‏300‏‎ ‎متری و منطقه ‏کوهستانی کبیرکوه استان ایلام دیده شده است‎.
‎ مدیرکل‎ ‎محیط زیست استان ایلام با اشاره به نصب دوربین های تله ای در زیستگاه های مختلف‎ ‎استان گفت: چهار مورد ‏فیلم و تصویرگیری از سال گذشته تاکنون از این گونه در‏‎ ‎معرض انقراض از سوی گروه مطالعه ای گربه سانان ‏این اداره کل ضبط و ثبت شده‎ ‎است‎.
‎ وی اظهار کرد: تنها یک مورد از این فیلم و تصویرها مربوط به‎ ‎زیستگاه های دشتی و تپه ماهوری منطقه حفاظت ‏شده "کولک" ایلام بوده و سه‎ ‎فیلم و تصویر دیگر در مناطق کوهستانی استان و بلندهای بیش از دو هزار متر‏‎ ‎از ‏سطح دریا به ثبت رسیده است‎.
‎ کاظمی افزود: چهار گونه کمیاب پلنگ‎ ‎ایرانی و گربه های وحشی، جنگلی و کاراکال تاکنون در استان ایلام به ‏کمک‎ ‎دوربین های تله ای مستندسازی شده است‎.
‎ گربه کاراکال‎ ‎یکی از چهار گونه گربه سان شناسایی شده در استان ایلام است که اغلب از‎ ‎پرندگان، پستانداران کوچک و خزندگان و... تغذیه می کند‎.
‎ خاستگاه این‎ ‎گربه سان وحشی کمیاب در ایران مناطق کویری مانند قلمرو طبیعی اطراف اصفهان‎ ‎و سیستان و ‏بلوچستان و با پراکنش کمتر در قلمرو کوهستانی کشور است‎.
‎ گونه کمیاب گربه وحشی کاراکال افزون بر قاره آفریقا در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز زیست می کند‎.

گربه کاراکل از گربه سان وحشی قلمرو طلب و تکرو است که مانند پلنگ، شکار و طعمه‎ ‎خود را بالای درخت ‏می برد‎.
‎ نزدیک به 87 درصد از گستره 20 هزار کیلومترمربعی استان ایلام را عرصه های طبیعی شامل جنگل، مرتع و ‏بیابان تشکیل می دهد‎.
‎ ایلام‎ ‎به سبب وفور منابع آبی، جنگل و مرتع در کنار برخورداری از اقلیم و آب و‎ ‎هوای مناسب‎ ‎یکی از استان ‏های غنی کشور در حوزه زیست و پراکنش گونه های‎ ‎جانوری است. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.