رئيس جمهور جديد چين ماه آينده ميلادي با همتاي آمريکايي خود در کاليفرنيا ديدار خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، کاخ سفيد روز دوشنبه اعلام کرد شي جينپينگ رئيس جمهور چين و باراک اوباما  هفتم و هشتم ژوئن با يکديگر ديدار خواهند کرد ؛ خبري که از تلاش مقامات چين و آمريکا براي رفع عوامل تنش زا در مناسبات دو کشور همچون حملات سايبري و اقدامات کره شمالي حکايت دارد. 
مقامات دو کشور به دنبال راه هايي براي ايفاي نقش چين در نظم جهاني هستند  کشوري که قدرت نظامي و نفوذ جهاني آن به سرعت رو به افزايش قرار دارد.  
شي جينپينگ اعلام کرد چين خواهان افزايش قدرت اين کشور در فضايي مسالمت آميز است و بر سر مسائل مرتبط با حاکميتش مصالحه نخواهد کرد ؛ موضعي که موجب بروز اختلافات بر سر جزاير درياهاي چين جنوبي و شرقي با فيليپين و ژاپن به عنوان متحدان آمريکا و ويتنام شده است. 
اوضاع اقتصادي جهان ، ادعاهاي آمريکا درباره حملات سايبري چين ، جاسوسي و تمايل واشنگتن براي افزايش همکاري چين با تلاش هاي بين المللي به منظور مقابله با برنامه هسته اي کره شمالي از ديگر موضوعات مورد بحث در ديدار روساي جمهور دو کشور خواهد بود. 
روساي جمهور چين و آمريکا پيشتر تلفني با يکديگر گفتگو کرده اند و انتظار مي رفت نخستين ديدار آنها ماه سپتامبر در حاشيه نشست سران گروه بيست در روسيه صورت گيرد. 
وانگ دونگ استاد روابط بين الملل در دانشگاه پکن اعلام کرد ديدار زودهنگام روساي جمهور چين و آمريکا مويد اين مطلب است که مناسبات دو کشور بيش از پيش مهم و پيچيده شده است. 
وي گفت چنانچه قرار باشد مناسبات چين و آمريکا مسيري رو به جلو داشته باشد بايد مقامات بلندپايه دو کشور ديدار صورت گيرد و اين ديدار نبايد به ماه هاي آينده موکول شود. 
رئيس جمهور چين پيش از سفر به آمريکا عازم ترينيداد و توباگو ، کاستاريکا و مکزيک خواهد شد. 
جو فنگ معاون مرکز مطالعات راهبردي و بين المللي دانشگاه پکن مي گويد ديدار مقامات بلندپايه دو کشور اين امکان را فراهم مي آورد تا دو طرف با ديدگاه هاي يکديگر آشنا شوند و تدابير موثرتري اتخاذ کنند. 
ديپلمات هاي آمريکا اعلام کرده اند مقامات چين از اوباما خواسته بودند تا اواخر امسال يا اوايل سال آينده به پکن سفر کند. 
جي کارني دبير مطبوعاتي کاخ سفيد اعلام کرد تام دانيلون مشاور امنيت ملي اوباما به منظور فراهم آوردن مقدمات سفر شي جينپينگ به آمريکا 26 تا 28 ماه مه به پکن سفر خواهد کرد. 








برچسب ها: بین الملل ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار