يك پژوهشگر حوزه اعتياد‌ گفت: افراد اغلب به دليل ناآگاهي نسبت به اثرات بسيار مخرب اين مواد، به سمت آنها مي‌روند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ دكتر شهره شكرزاده در اين خصوص گفت: پديده اعتياد تنها در مصرف مواد افيوني خلاصه نمي‌شود، بلكه طيف وسيعي از داروهاي متفاوت را شامل مي‌شود به طوريكه امروزه اعتياد مصرف داروهاي محرك را دربرمي‌گيرد.
 
اين پژوهشگر حوزه اعتياد افزود: بسياري از مطالعات نشان مي‌دهد نوجوانان و جواناني كه والدينشان مواد مخدر، آرامبخش، سيگار و مسكن مصرف مي‌كنند بيش از نوجوانان و جوانان ديگر در معرض استفاده از مواد مخدر هستند و به راحتي در مقابله با زندگي يكنواخت به داروهاي محرك پناه مي‌برند، همانطور كه اكنون در قرن بيست و يكم، مصرف شيشه به عنوان يك الگوي رايج در بين نوجوانان و جوانان مشاهده مي‌شود.
 
شكرزاده با بيان اينكه تغيير الگوي مصرف مواد مخدر از سنتي به صنعتي از تهديدات جدي است كه كشورهاي مختلف از جمله كشور ما را تهديد مي‌كند، اظهار داشت: مصرف اين مواد، تبعات جبران‌ناپذير جسمي و رواني براي مصرف‌كنندگان دارد و افراد اغلب به دليل ناآگاهي نسبت به اثرات بسيار مخرب اين مواد به سمت آن مي‌روند و در ابتداي مصرف نيز، دامنگير اعتياد مي‌شوند.
 
وي با تاكيد بر اينكه آثار مخرب جسمي و رواني مواد مخدر صنعتي و روان‌گردان‌ها به مراتب بسيار بيشتر از مواد مخدر سنتي است، گفت: مواد مخدر سنتي مانند ترياك تنها سستي‌زا و حشيش توهم‌زا هستند ولي مواد مخدر صنعتي كه تركيبي از مخدرهاي سنتي با مواد شيميايي مي‌باشند، اثر تركيبي از توهم‌زايي و تحرك‌بخشي دارند.
 
اين پژوهشگر حوزه اعتياد ادامه داد: به همين علت مصرف مواد مخدر صنعتي و تركيب شيميايي آنها، سيستم مركزي اعصاب را تحريك كرده و باعث بروز نوعي تشنج و حركات غيرقابل كنترل به همراه تعريق، گشادي مردمك چشم و كنش‌هاي شديد رفتاري در معتادان وابسته به آنها مي‌شود.
 
شكرزاده افزود: شناخت ابعاد اعتياد، شيوع و گسترش آن در بين نسل جوان به بررسي‌ها و تحقيقات علمي نياز دارد اما با وجود مطالعات زيادي كه در حيطه شناخت اعتياد انجام شده است، هنوز تا رسيدن به هدف نهايي راه بسيار طولاني در پيش است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.