کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ همراهي احمدي نژاد با مشايي خلاف رويه قانوني است و با شعار عدالت محوري دولت نهم و دهم منافات دارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "عليرضا زاکاني" در نشست دانشجويي دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي به تشريح مواضع انتخاباتي خود پرداخت و اظهار داشت: اگر طي اين 34 سال گذشته راه پرافتخار و اصول انقلاب را به درستي طي مي‌کرديم به مقطع بهتري مي‌رسيديم.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه به داشته‌هاي کشور خود مي‌بالم و سياه نمايي نمي‌کنم بيان کرد: برخي براي عرضه کردن خود فکر مي‌کنند بايد به داشته‌هايمان پشت کرده و از آن عبور کنند، لذا اگر نقدي به گذشته مي‌کنيم بايد نيم‌نگاهي به آينده داشته باشيم.
 
وي در ادامه افزود: با مرور گذشته در راه‌هاي استفاده از تجربه‌ها مي‌توانيم آينده‌اي بهتر رقم بزنيم و فراز و نشيب‌هاي 34 سال گذشته را با رفع نواقص جبران کنيم.
 
زاکاني تاکيد کرد: در شرايط فعلي فرصت سعي و خطا نداريم و بايد در راه پيشرفت و عدالت تلاش کنيم.
 
وي در ادامه اظهار داشت: براي ورود به عرصه سياسي بايد آسيب شناسي جدي نسبت به گذشته داشته و اين آسيب‌شناسي را چراغ راه آينده قرار دهيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري تصريح کرد: هدف جدي مسئولان نظام طي اين چند سال بايد پيشرفت و عدالت مي‌بود اما اکنون احساس عدالت را در جامعه خدشه‌دار کردند.
 
وي با اشاره به حضور رئيس جمهور به همراه مشايي در وزارت کشور اظهار داشت: سوال من اين است آيا به هر طريقي فرد ديگري در رقابت‌هاي اين انتخابات رياست‌جمهوري قرار مي‌گرفت احمدي نژاد به اين طريق رفتار مي‌کرد؟ در کل با اصل اين عملکرد رئيس جمهور که خلاف عرف رويه و قانون بود کاري ندارم و اين را خلاف شعار عدالت محوري دولت نهم و دهم مي‌دانم.
 
زاکاني با اشاره به رويه ‌ي دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات گفت: مدنظر من شخصيت خاصي نيست بلکه فکر و رويه تاثيرگذار در متن جامعه را مورد خطاب قرا مي دهم دولت سازندگي و اصلاحات يک الگوي عاريه‌اي و وارداتي را براي پيشرفت که در تضاد با کشور اسلامي بود در جامعه گسترش دادند.
 
وي افزود: در اولويت‌هاي آنها رفع محرومیت و توزيع عدالت وجود نداشت و دولت عدالت و مهرورزی هیچ وقت با وجودی که از ظرفیت‌های اصولگرایی استفاده کرد هیچ وقت اعلام نکردند که در طیف اصولگرایی قرار دارند لذا با نظریه روشنی در حوزه عدالت و پیشرفت در دولت نهم و دهم مواجه نیستیم.  
 
دبیر کل جمعیت رهپویان اظهار داشت: در حوزه دانشگاه نیز از ظرفیت عدالت‌محوری استفاده نشد و نخبگان و فرهیختگاني که می‌توانستند در این راستا کمک کننده باشند در جریان امر قرار نگرفتند.
 
زاکانی در ادامه گفت: در سه دولت گذشته نگاه مطلوبی نسبت به عدالت و پیشرفت صورت نگرفت بلکه به صورت شعاری به مسئله فقرزدایی و عدالت پرداختند و مصداق آن هم این است که در دوره اصلاحات و سازندگی فاصله طبقاتی افزایش یافت.
 
وی استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان را در جامعه به صورت موتور محرک برای پیشرفت کشور ضروری دانست.
 
کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به صحبت یکی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر بازگشت به دوران سازندگی تاکید کرد:‌ ما در حالی به رقابت می‌پردازیم که توصیه به بازگشت به گفتمان دوران سازندگی را دارند و در انتخابات پیش رو نمایندگان دو گفتمان پیشرفت اسلامی و گفتمان غربی حضور دارند.

وی در ادامه با اشاره به گفتمان غربی اظهار داشت: در دولت اصلاحات توصیه به هضم شدن در جهان شد که در راس آن پذیرفتن آمریکا قرار داشت.
 
زاکانی در تشریح مواضع و مسیر گفتمان خود بیان کرد: با آسیب‌شناسی که نسبت به گذشته داشته‌ام الگوی خود را برگرفته از منظومه فکری حضرت امام و رویکرد مقام معظم رهبری در ایام ریاست جمهوری ایشان قرار داده‌ام.
 
دبیر کل جمعیت رهپویان در ادامه گفت: کار جدی دیگری که صورت داده‌ام این است که مبانی غرب و رویکردهای تحولی کشور را در 34 سال گذشته مورد نقد قرار داده‌ام و این به آن معناست که تا کنون توجه کمتری به نظرات حضرت امام و مقام معظم رهبری به صورت تحقیقی و جامع شده است.
 
وی با اشاره به پنج تحقیق که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و اقتصادی داشته است، افزود: برای تمامی این حوزه‌ها کارگروه‌هایی با افراد متخصص تشکیل داده‌ایم و به برنامه‌های اولیه رسیده‌ایم که عملا آنها را برای دولت آینده به کار می‌گیرم.  
 
زاکانی با تاکید بر اینکه نیاز به کارگزاران شایسته داریم، اظهار داشت: برای مدل شایسته‌گزینی در امور اجرایی کشور طرحی را ارائه داده‌ایم که تا پایین‌ترین سطحی که در خدمت مردم هستند با شایسته‌گزینی انتخاب شوند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم تفاوت‌های جدی و اساسی در حوزه‌های سیاست خارجی، فرهنگی و اجتماعی با دولت‌های گذشته دارم و سیاست خارجی فعالانه و پیشرو را دنبال می‌کنم که عزت را برای جامعه و مردم خلق کند و کسانی که در حال حاضر در قدرت هستند ظرفیت بیداری اسلامی را نادیده گرفته‌اند و دیپلماسی آنها منفعلانه است و اگر دوران اصلاحات و سازندگی را دیپلماسی مرعوب بدانیم دوره اخیر دیپلماسی فعال نداشته است و مطمئنا موضع من در سیاست خارجی دیپلماسی فعال است.  
 
زاکانی تاکید کرد: در شرایط فشار و تهدید مقاومت مدبرانه را در پیش خواهم گرفت و آمریکا در مسیر سقوط است و ما در اوج قرار داریم.
 
دبیر کل جمعیت رهپویان در ارتباط با مشی خود نسبت به مفاسد اقتصادی بیان کرد: در دولتم خط قرمز نخواهم داشت و اگر مفسده‌ای بوجود آید اولین کسی خواهم بود که با آن برخورد می‌کنم.
 
وی در ادامه بیان کرد: در سال 84 در دور اول بنا به پایبندی به میثاق انتخاباتی که وجود داشت از احمدی‌نژاد حمایت نکردم.
 
زاکانی در تصریح نظر خود راجع به فعالیت دولت نهم و دهم اظهار داشت: از فعالیت خوب احمدی‌نژاد دفاع می‌کنم و در گذشته نیز نسبت به اشکالات عملکردی وی اعتراض‌هایی داشته‌ام و اکنون نیز از آنها دفاع نخواهم کرد و طی این سالها اشکالات دولت را به مسئولان مربوطه و عناصر تاثیرگذار گوشزد کرده‌ام.  
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با موضع خود نسبت به ولایت فقیه گفت: ولایت فقیه منشاء مشروعیت است و توصیه‌های این مقام بزرگ اخلاقی نیست بلکه باید به آنها رجوع شود و با دقت به آن عمل کرد.
 
وی تاکید کرد: ولایت‌پذیری را صحیح می‌دانم که مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود نسبت به حضرت امام داشتند.
 
زاکانی با انتقاد به ولایت‌پذیری رئیس‌جمهور فعلی گفت: متاسفانه در دوران عدالت و مهرورزی ولایت‌پذیری کمرنگ بود.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کناره‌گیری زاکانی به نفع جلیلی یا لنکرانی افزود: خود را اصلح می‌دانم که در این میدان حاضر شده‌ام و به تبع دوستانی که در این عرصه وارد شدند نیز خود را اصلح دانسته‌اند.
 
 دبیر کل جمعیت رهپویان در ادامه اظهار داشت: با توجه به تهدیدات پیش روی اصولگرایان از سوی رقبا حرکت به سمت همگرایی ضرورت دارد و مقدمه آن این است که هر کسی تلاش کند که فرد نهایی اصولگرایان باشد لذا این رویه مشترکی است.
 
 
زاکانی در تشریح موضع خود نسبت به مذاکره با آمریکا گفت:‌مذاکره با آمریکا جزء سیاست کلان نظام است و در شأن جایگاه رئیس‌جمهور نیست و اگر نامزدی در این رابطه وعده‌ای می‌دهد خلاف مواضع کلی نظام است و سیاست خارجی من یک سیاست تعامل‌گرایانه به غیر از ارتباط با غده سرطانی آمریکا است.  
 
وی همچنین تاکید کرد: آمریکا تا وقتی دست از خون‌خواری و ددمنشی خود بر ندارد راه مذاکره را با عملکرد خود بسته است و باید به گذشته ننگین خود اعتراف کند.  
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از ورود آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به صحنه انتخابات افزود: معتقدم دیدگاه و ظرفیت آيت‌الله هاشمی یک بار تجربه شده و زمانی که وی رئیس‌جمهور بود همه کشور بسیج شدند برای اینکه وي در مسیر خود موفق شود و این در حالی بود که کوچکترین مخالفتی را برنمی‌تابید.
 
دبیرکل جمعیت رهپویان گفت: آيت‌الله اشمی امروز نه آن شادابی و توان گذشته را دارد نه اینکه کهولت سنی وی اجازه فعالیت دوباره به او می‌دهد.
 
وی با اشاره به برخی مخالفت‌ها نسبت به حضور آيت‌الله هاشمی در عرصه انتخابات گفت: با توجه به تجربه ریاست جمهوری، وی مخالفینی جدی دارد. 
 
زاکانی تاکید کرد: هاشمی نکات مثبتی نیز در گذشته داشته است اما اکنون از مواضع خود تنزل کرده که این موارد شامل مواضع وی در ارتباط با فلسطین و اسرائیل است.  
 
وی در ارتباط با شایسته‌سالاری در کشور بیان کرد: هر فردی که رئیس‌جمهور می‌شود می‌خواهد تا سطوح پایین افراد خود را جایگزین کند که این خلاف شایسته‌سالاری است.
 
دبیر کل جمعیت رهپویان در پاسخ به سوالی مبنی بر تامین منابع مالی ستاد متبوعش گفت: طبق آماری که از ستادها گرفته‌ام 7 میلیون تومان در حال حاضر در اختیار داریم تا کارهای تبلیغاتی خود را انجام دهیم.
 
زاکانی در ادامه افزود: اعتقادی به کار تبلیغاتی گسترده ندارم و اگر پولش را هم داشتم هزینه گزافی بابت آن نمی‌دادم .
 
كانديداي احتمالي رياست جمهوري خاطرنشان کرد: اگر هزینه سنگین برای تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری داشته‌ باشیم وامدار افراد خواهیم شد.  

انتهاي پيام/
برچسب ها: زاکانی ، طوسی ، تشریح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار