مواضع خصمانه و سياسي کشورهاي غربي در قبال جمهوري اسلامي ايران، مانعي در برابر پيشبرد "يوسف بات" کارشناس امور هسته اي در مقاله اي مي نويسد دولت آمريکا و کشورهاي غربي رويکرد اشتباه خود در قبال برنامه هسته اي ايران را اصلاح کنند و موضعي تعاملي را در قبال ايران در پيش گيرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري نيو ايج ؛ نويسنده مقاله که پيش تر نيز مقالات تحليلي بسياري را پيرامون برنامه هسته اي ايران به نگارش درآورده است معتقد است که برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم ايران از سوي دولت آمريکا امري ضروري به منظور پيشبرد مذاکرات هسته اي است و در اين باره مي افزايد "برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم ايران و ادامه چرخه سوخت آن کشور براي مصارف صلح آميز امري ضروري براي ادامه روند مذاکرات است. ايران طبق مفاد حقوق بين الملل حق غني سازي اورانيوم را دارد و برسميت شناختن اين موضوع امري حياتي است که دولت آمريکا بايد با ديدگاهي عملگرايانه بدان گردن نهد." 

نويسنده با اشاره به اين موضوع که اين کشورهاي غربي بوده اند که همواره قصد داشته اند تا موضوع برنامه هسته اي ايران را "سياسي" جلوه دهند و به همين خاطر مانع رسيدن به راهکاري موثر در اين باره شده اند مي افزايد "از دهه 80 ميلادي تاکنون کشورهاي غربي همواره به گونه اي بسيار بد مواجهه با برنامه هسته اي ايران را هدايت و مديريت کرده اند. کشورهاي غربي تحت رهبري آمريکا هميشه از موضع خصمانه قصد داشته اند تا اين موضوع را سياسي کنند. کشورهاي غربي در اين مورد از شيوه هاي غير قانوني استفاده کرده اند که خود سبب شده تا تاثيري منفي بر رژيم منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي بگذارد." 

نويسنده با ارايه توصيه به دولت آمريکا و ساير کشورهاي غربي مي افزايد "رفع تحريم هاي يکجانبه و چند جانبه کشورهاي غربي عليه ايران و اتخاذ موضعي صحيح و غير سياسي و غير جانبدارانه از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي مي توان وضعيت نهادهاي بين المللي مواجه با برنامه هسته اي ايران را بهبود بخشد. "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا نيز متوجه شده که تحريم هاي اعمال شده ضد ايراني نتيجه اي معکوس بدنبال داشته است. وي بايد به دنبال "تنظيم مجدد" روابط ميان ايران و آمريکا باشد." 

نويسنده با اشاره به فعاليت صحيح هسته اي جمهوري اسلامي طبق مقررات آژانس مي افزايد "فعاليت هاي هسته اي ايران همواره منطبق با اصول و مفاد آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است. گزارش هاي متعدد آژانس نيز مويد اين مسئله بوده اند . در نتيجه ادامه تحريم هاي ضد ايراني با هدف مجازات آن کشور طبق حقوق بين الملل قابل توجيه نيست. عليرغم آنکه هيچ گونه دليل منطقي اي براي ادامه تحريم ها عليه ايران وجود ندارد اين انگيزه هاي سياسي کشورهاي غربي از جمله آمريکاست که سبب شده تا تحريم هاي ضد ايراني حفظ شوند.

"پير گلداشميت" از معاونان پيشين رييس آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره معتقد است که علت اصلي اعمال اين تحريم ها عليه ايران سياسي کاري آژانس بوده است. وي در اين باره اظهار داشته که موضع گيري هاي سياسي آژانس خطرناک است. در نتيجه آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد با اصلاح مواضع پيشين رويه اي غير سياسي و صرفا فني را در پيش گيرد.

"هانس بليکس" رييس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز پيش تر اذعان کرده بود که ايران تخلفي از مفاد پيمان ان پي تي انجام نداده است. وي همچنين افزوده بود که هيچ گونه شواهدي وجود ندارد که ثابت کنند ايران در پي ساخت سلاح هسته اي است. با اين حال آژانس بين المللي ارنژي اتمي در گزارش اخير خود ادعاهايي را پيرامون برنامه هسته اي ايران مطرح کرده است که صرفا مبتني بر گزارشات دستگاههاي اطلاعاتي غربي بوده اند. شواهد و اطلاعاتي که هيچ گونه قطعيتي در مورد آن وجود ندارد و ممکن است همچون گذشته جعلي و دروغين بوده باشند. "رابرت کلي" بازرس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره معتقد است که ماهيت آژانس از يک سازمان صرفا فني خارج شده چرا که تاکنون از تصاوير ماهواره اي که از تاسيسات پارچين بدست آورده براي مقاصد سياسي استفاده کرده است." 

نويسنده به درستي اين پرسش را مطرح مي سازد که قدرتهاي غربي که ادعاهايي را در مورد ماهيت برنامه هسته اي ايران مطرح ساخته اند خود ناقضين اصلي پيمان نامه هاي بين المللي بوده اند و در اين باره مي افزايد "کشورهاي غربي از جمله آمريکا، فرانسه و آلمان خود ناقضان اصلي معاهده ان پي تي بوده اند." 

وي در ادامه با توصيه به دولت اوباما براي در پيش گرفتن موضع تعاملي با ايران مي افزايد "جان ليمبرت" از ديپلمات هاي پيشين آمريکايي و "توماس پيکرينگ" معاون پيشين وزير امور خارجه آمريکا در امور سياسي معتقدند که "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا بايد تصميم قاطعانه در مورد تعامل با تهران اتخاذ نمايد. تحريم هاي وضع شده ضد ايراني از سوي دولت آمريکا ناکارآمدي شان را نشان داده اند. بنابراين اوباما بايد در صدد کنار گذاشتن اين تحريم و گفتگوي جدي با ايران باشد و حق غني سازي اورانيوم از سوي آن کشور را برسميت بشناسد. اين کار مي تواند به نفع منافع ملي آمريکا باشد.


برچسب ها: هسته ای ، نماینده ، قدرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار